Verdedegingswerken

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Dodo
Lid

Verdedegingswerken

Bericht door Dodo »

Hallo,

Nóg een vraag (2e vraag alweer), ditmaal niet voor school, maar persoonlijke interesse...
Hoe stond het met de verdedgingswerken in Noord-Afrika ten tijde van de landingen? (8 november 1942 dacht k, had t pas nog opgezocht) Waren er bunkers, of waren er vooral veel loopgraven? Of helemaal geen verdedegingswerken!?!

Ik had ook iets gehoord over de Fransen, en dhr. Darlan. Als zij niet mee zouden werken in het verdedigen van Noord-Afrika (Algiers) dan zou Vichy Frankrijk bezet worden door de Duitsers. Darlan had zich overgegeven, ondanks het bevel van Petain, en Vichy Frankrijk werd onder de voet gelopen. Mijn vraag was of iemand hierover ook nog uitgebreide informatie had, en of ik dit eigenlijk nog wel correct heb onthouden.

Alvast bedankt,

Roeland

(P.S. Als iemand dus wat heeft over die verdedegingswerken, héél erg bedankt!!(vooral afbeeldingen))
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Frans Noord-Afrika werd heel zwaar en sterk verdedigd door de Vichy-troepen. Voor de landing is door de Geallieerden heel veel druk, invloed en slijmerij gebruikt om Darlan aan Geallieerde zijde te krijgen, dit tot grote ergernis bij de Gaulle.
Uiteindelijk is het gelukt de Fransen in Vichy-Noord Afrika zo gunstig te stemmen dat de landing nauwelijks zou worden tegengegaan. Uiteindelijk is in veel plaatsen toch nog hevig verzet geplaagd en pas daarna heeft Darlan, zich overigens niet overgegeven, maar zich aangesloten bij de Geallieerden.
De kustverdediging was formidabel en als de Fransen zich werkelijk hadden verdedigd zou de landing heel moeilijk zijn geworden.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

aha, ok bedankt!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie