wo2 route tussen groesbeek en arnhem

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
soldaat3vanhulst

wo2 route tussen groesbeek en arnhem

Bericht door soldaat3vanhulst »

hallo ik ben sld3 en heb samen met een paar collegas een opdracht van de sergeant-majoor gekregen. namelijk:,, uitzoeken wat er in de wo2 gebeurd is op de route van groesbeek naar arnhem. wie kan mij er iets over vertellen? ik zoek al 2 weken maar kan niets vinden over die route.
mvg van hulst

bitte_ein_beat18@hotmail.com
0630338487
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Kan je in het kort vertellen dat de tanks van het XXX Corps op de hoofd weg naar Arnhem tot staan werden gebracht door de Duitsers bij Elst. De tanks en infanterie die over Oosterhout en vervolgens over Valburg gingen wisten Driel te bereiken.

Een goed boek hierover is "Het Manneneiland" en "Ooivaar brengt zonvloed".
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De bij Groesbeek gelande 82nd Airbornes hebben van daaruit de bruggen over het Maas-Waalkanaal veroverd voor de vrije doorgang van het Britse XXXth Corps (let op de route van XXX Corps liep niet over groesbeek). De 82nd heeft samen met de Britten de Brug over de Waal veroverd bij Nijmegen. Daarme houd eigenlijk de route van Groesbeek naar Arnhem op (in Lent dus), aangezien 82n Airborne niet verder richting Arnhem is opgerukt.
In nagenoeg ieder boek over Market Garden, de Slag om Arnhem of dergelijks kan je hier heel veel informatie vinden.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie