oorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ewoutvanleeuwen

oorlog

Bericht door ewoutvanleeuwen »

Waarom vochtte de italianen aan de kant van Duitsland en waarom durfde de inwoners van Duitsland niet in opstand te komen tegen Adolf Hitler tijdens de wo2, want er waren veel mensen niet met Hitler eens dat hij(hitler) oorlog wilde gaan voeren. met vriendelijke groet ewout
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

Italie had met mussolinie natuurlijk ook een facistische achtergrond en eerst had íl Duce nog op de munchenconferentie samen met andere leiders gepoogd een vreedzaam europa te handhaven, echter al gauw nadien schaarde hij zich achter de duitsers als bondgenoot, de rome - berlijn as (de as-mogendheden).

Voor wat betreft duitsland moet je niet vergeten dat in de tijd dat hitler aan de macht kwam duitsland economisch aan de grond zat met gigantische inflaties. Hitler kon het volk goed bespelen en manipuleren. Ik weet eigenlijk niet of hij in zijn verkiezingstijd ooit gerept heeft over oorlog voeren. Ik weet wel dat hij het diverse malen heeft gehad over de vijand, de bolsjewisten en de joden, en het scheppen van 'lebensraum' in mein kampf, maar tijdens verkiezingen weet ik niet.. wellicht iemand anders?
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

Tot op het laatst probeerde Hitler het beeld van non-agressor op te houden. September 1939: "Jetzt wird aber zurückgeschossen"
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Over het aan de macht komen van Hitler is een film gemaakt: The Rise Of Evil. Daarin zie je hoe het kwam dat hij van soldaatje de machtigste man van het land werd. Je ziet ook wat er gebeurde met mensen die het niet met hem eens waren of die hem te machtig werden, die werden onschadelijk gemaakt.

Er waren wel mensen die in opstand kwamen, maar dat was moeilijk. Je kwam zo in een werkkamp of concentratiekamp terecht. De muren hadden oren. Kinderen verradden zelfs hun ouders. Von Stauffenberg, 1 van de naaste medewerkers van Hitler heeft nog geprobeerd Hitler te vermoorden. Dat mislukte alleen. Von Stauffenberg en zijn handlangers kregen de doodstraf.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

en ook de terreur van de sa waren veel mensen bang voor hierdoor haalden velen het niet in hun hoofd om openlijk over hitler te praten in negatieve zin laat staan om actie te ondernemen. Degene die het deden zijn er niet goed vanaf gekomen
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Ja ik sluit me aan met de mensen hierboven. Hitler heeft zijn volk goed onder controle gekregen. Langzaam steeds verder zijn wil doorgevoerd. Tegenstanders hadden het moeilijk, werden geintimideerd, gearresteerd, uit de weggeruimd. Net zolang totdat er nog maar 1 volk, 1 rijk en 1 fuhrer was. Als je nagaat dat leden van de hitlerjugend soms in staat waren om hun eigen ouders aan te geven voor het niet nazi genoeg zijn...
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

allemaal indoctrinatie van het volk zodoende is het zover gekomen
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

Inderdaad een aanrader... Hitler the rise of evil. Een steengoede, tegen het enge aan, film. Daarin wordt ook geschetst dat Paul Hindenburg Hitler eigenlijk helemaal niet aan de macht wou, maar op een gegeven moment kon hij niet anders, alle andere oplossingen waren al geprobeerd. Verder toen Hindenburg overleed kreeg Hitler alle macht, en een van de eerste dingen die ie deed was zodanig de grondwet wijzigen dat alle macht naar hem toe kwam....

De rest moge duidelijk zijn....

martijn
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

dat had die toch al eerder gedaan? Met de machtingswet die die kreeg om op te treden tegen de communisten (rijksdag brand)
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

klopt tex.... je hebt gelijk, ik zal er mijn boeken eens over naslaan....
Trouwens dat wordt ook heel mooi geschetst op de DVD The Nazi's - A Warning From History.... is een BBC documantaire ooit al uitgezonden door discovery....

groeten martijn
Plaats reactie