Oradour Sur Glane

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

ff offtopic: heb je die mensen gezien op arafat zijn begrafenis. Wat een massahysterie.
War is something human...
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

die heb ik bekeken, van chaos gesproken
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Bij toeval op dit forum terecht gekomen. Heel interessant.

Oradour sur Glane heb ik in de herfstvakantie bezocht. Ik heb er een vracht foto's gemaakt. Enkele daarvan heb ik op mijn site gezet.
Inderdaad viel het mij ook op de grote hoeveelheid auto's. Ik heb wel de indruk dat het een welvarend plaatsje is geweest, ook gezien de tramlijn door het plaatsje.

De streek Limousin zelf is inderdaad niets te beleven.

Terecht werd al opgemerkt dat het plaatsje "aangepast" is. Zo zijn de muren verstevigd om instorting te voorkomen. Desalniettemin vond ik het een heel indrukwekkend plaatsje.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mooie foto's heb je op je site staan, gvdbor! Zou je er misschien hier een paar willen plaatsen?
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Uiteraard wil ik dat, ik moet alleen nog even uitzoeken hoe dat in zijn werk gaat. kom ik op terug
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Ik heb een en ander geprobeerd maar kom er niet goed uit. Misschien kan een moderator mij even helpen, of kan ik een paar foto's uploaden?

En mocht dat niet lukken, de foto's staan op mijn site http://members.chello.nl/g.vandenbor , ga naar foto's, ga naar herfstvakantie. Daar staan 4 foto's van Oradour en ook nog een paar van Normandie.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Heel mooie foto's, mijn complimenten!
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

volgens mij is het me nu gelukt wat foto's hier te laten zien:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mooie foto's!

Vind het wel bijzonder dat de kabels van de tram er nog gewoon hangen.
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Ja apart he.

Van de hele serie foto's die ik daar gemaakt heb heb ik uiteindelijk een DVD gemaakt met Magix. Ik heb toen eerst de foto's omgezet in zwart wit en iets "harder" gemaakt. Geeft toch een wat echter effect.
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Het is me gelukt om de DVD die ik over Oradour maakte zodanig te verkleinen dat die op internet is gezet.
Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat.

Een familielid die een site beheert over Putten in de tweede wereldoorlog heeft hem op zijn site staan.
Via http://www.oktober44.nl is de link te vinden.
Niet helemaal objectief natuurlijk maar wie geinteresseerd is in Oradour kan ik het filmpje van harte aanbevelen.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Ik ben er ook geweest, heb er uren gedoold.
Natuurlijk is alles wel opgeruimd, als je de fotos van toen ziet was het een grote puinhoop.
Van al die huizen waren de daken ingestort waardoor er ook veel puin op de straten lag.
En niet te vergeten al die stoffelijke overschotten overal.
Toen die onder het puin vandaan gehaald waren was het overal een nog grotere rommel.
Het dorp is flink opgeruimd en als ze bij het opruimen bijzondere dingen vonden als een naaimachine, dan zetten ze dat op een iets ovallendere plek.
Ik heb ze overigens ook nog onder het puin zien liggen, dus niet alles is verplaats.
Voor een dorp staan er wel veel autos maar in die tijd reden er nauwelijks nog autos, benzinetekorten, duitsers die alles in beslag namen, etc.
Dus veel mensen daar in de buurt zullen hun auto misschien bij de garage gezet hebben tot na de oorlog.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Een aanvulling op Oradour.

Ik heb gisteren het boek gelezen van Robin Mackness; getiteld "Waarom de SS een heel dorp uitmoordde", oorspronkelijke titel: Oradour, Massacre and aftermath.
ISBN nr. 90-5076-052-x.

Dit boekje begint eigenlijk wat saai en al helemaal niet over Oradour. Het gaat over een man die voor de zwitsers bank werkt en via via benaderd wordt om een goudtransport te regelen voor iemand die hij in het boek Raoul noemt. Hij moet 20 goudstaven transporteren in Frankrijk.
Het goud blijkt de opdruk RB (reichsbank) te hebben.
Uiteindelijk wordt hij door de douane gepakt met het goud via een listige constructie en komt vast te zitten.
Hij gaat een onderzoek naar het goud starten met de gebrekkige info die hij had (dit speelt zich af begin jaren tachtig)
De persoon Raoul heeft hem verteld dat hij in het verzet had gezeten.
Hij was op 9 juni nabij Oradour en moest een actie gaan uitvoeren op de Duitse transportverplaatsing ivm Dday.
De Duitsers bleken echter een behoorlijke hoeveelheid goud te hebben buitgemaakt in het zuiden van Frankrijk wat een paar officieren als Diekman en Lammerding wilden gebruiken als pensioensvoorziening.
Dat goud werd dus al 's nachts getransporteerd door een speciale eenheid.
Bij toeval stuit die Raoul op die eenheid en tegen zijn zin wordt door een van zijn manschappen het vuur geopend op het transport van drie voertuigen. Alle Duitsers (op 1 na) komen om het leven omdat driftig met handgranaten wordt gegooid. Ook van de verzetseenheid blijft maar 1 iemand over, die Raoul dus.
Hij ziet kans het goud daar vlakbij de begraven en vertrekt.
Door de ontvluchtte Duitser komt Lammerding al snel te weten wat zich heeft afgespeeld.
De aanslag zou plaats hebben gevonden ongeveer 4 km ten zuiden van Oradour. Men ging er van uit dat het goud verborgen moest zijn door zeker zo'n 20 mensen. Oradour was de meest logische plek.
Het stuk tussen de aanslag en Oradour werd vervolgens uitgekamd, dus alleen het gebied ten zuiden van Oradour.

Als ik de gegevens uit het boek op te verifieren punten check klopt het allemaal wat er staat en diverse vragen worden daarmee ook beantwoord:

Waarom alleen het gebied van oradour en het gedeelte ten zuiden ervan, en niet het noorden, oosten of westen.

De mannen in de schuren werden doorzeefd met kogels door de benen. Oftewel ze bleven in leven en konden nog vluchtig ondervraagd worden.

Een eenheid die bij een van de schuren stond stak toch te snel de boel in brand waar Diekman zich vreselijk over opwond, is nu wel duidelijk waarom, hij kon niets meer navragen.

Hij zou ervan overtuigd zijn het goud zich in Oradour bevond en hij moest het snel vinden, want zijn eenheid moest door naar het noorden ivm dday.

Aan de inwoners werd gevraagd naar "verboden handelswaar" Dat het om goud ging mocht bij de eenheden van de SS ook niet bekend worden.

Normaliter werden acties van de SS breeduit bekend gemaakt, als waarschuwing voor de omgeving dat samenwerken met de maquis tot zware acties zou leiden. Dit werd echter angstvallig geprobeerd te versluieren.

Twee vertalers die wel geweten moeten hebben waar het feitelijk omging, zgn miliciens werden ter plekke doodgeschoten.

Voor mij heeft het boek een boel helderheid verschaft omtrent de echte reden van de slachting. Het boek is geen roman. De tweede helft laat zich echter makkelijk lezen. De eerste helft is een aanloop naar hoe hij bij het goud terechtkomt en erg veel over wetgeving van Frankrijk tov geld en goud in het buitenland (zwitserland)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Lijkt me een interessant boek om te lezen! Ik heb al eerder een boek gelezen over Oradour maar daar werd niet gesproken over goud maar over andere motieven voor de moord aanslag. Ik zou nu niet weten welke reden ik moet geloven voor de moord aanslag. Maar misschien na het lezen van het boek geeft het me wel een duidelijker beeld.
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Nico Roelofs schreef:. Maar misschien na het lezen van het boek geeft het me wel een duidelijker beeld.
Het leek mij eerst ook wat uit de lucht gegrepen allemaal. De feitelijkheden die erin vermeld staan in combinatie met de logica van het hele gebeuren (het beantwoorden van de vragen bedoel ik daarmee) deden mij dit inzicht geven.

Ik kon het boek krijgen via een bieb die het op de lijst had staan van privecollectie bibliotheek en derhalve niet uitleenbaar. Na wat uitleg over mijn interesse in Oradour kon ik het toch meekrijgen.
Plaats reactie