Lidice

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Lidice

Bericht door Nico Roelofs »

Voordat ik de topic plaatste over Oradour kwam ik nog wat tegen wat me behoorlijk aangreep. Ik had al wel wat gehoord over dit dorp maar nog nooit wat over gelezen. Ik heb hier een interessante link over dit drama wat zich op 10 juni 1942 afspeelde in het Tsjechische dorpje Lidice.

Ook in dit dorp is net als Oradour geheel uitgemoord. Alle mannen ouder dan 16 werden in het dorp neergeschoten. Alle vrouwen en kinderen werden afgevoerd naar kampen. Waar de meeste allemaal zijn omgekomen. Na de moord aanslag in het dorp werd het geheel van de kaart geveegd. Wegen en paden werden verlegd net als een beek die door het dorp liep.

http://users.pandora.be/amarcord/selys/lidice01.html

Zijn er mensen die op deze plek zijn geweest? Heb begrepen dat er nu een groot monument staat.
Heeft iemand nog meer interessante informatie over dit dorp.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ja ik heb er over gelezen het was als vergelding op de moord van Heydrich. Ik weet nu niet wat er allemaal nog staat ik zal je link ff bekijken
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

:shock:
Nadat in de eerste dagen na de massacre alle huizen waren uitgebrand, bliezen op 11 juni eenheden van de Reichsarbeitsdienst alle huizen en de oude kerk op. Het plan voor de systematische verwoesting was goed voorbereid en tot in de details uitgewerkt. Vanaf 18 juni begonnen de grootste werken. Bulldozers werden aangevoerd, want er moest zo'n 84.000 kubieke meter aarde en puin worden verplaatst en het terrein worden genivelleerd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Brianlinden schreef::shock:
Nadat in de eerste dagen na de massacre alle huizen waren uitgebrand, bliezen op 11 juni eenheden van de Reichsarbeitsdienst alle huizen en de oude kerk op. Het plan voor de systematische verwoesting was goed voorbereid en tot in de details uitgewerkt. Vanaf 18 juni begonnen de grootste werken. Bulldozers werden aangevoerd, want er moest zo'n 84.000 kubieke meter aarde en puin worden verplaatst en het terrein worden genivelleerd.
Waaruit quote je? Boek, internet, link?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dat stukje komt uit het verhaal van de aller eerste link die ik erop heb gezet.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Op Discovery was er in Augustus een documentaire erover, 2000 mensen werden er vermoord op de moord van één nazi, dat bewijst wel de gestoordheid die de nazitop had :(
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

klopt, zoiets heb ik ook gezien op Disc. ik weet alleen niet precies meer waar dat in was...
echt erg wat daar is gebeurd!
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Ik heb de Discovery docu ook gezien en de verhalen waren schokkend en ik heb er ook een boek over thuis uit de serie bibliotheek van de tweede wereldoorlog 'tragedie van Lidice'
Plaats reactie