De gevolgen van Stalingrad voor Rusland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

De gevolgen van Stalingrad voor Rusland

Bericht door Gast »

Hallo allemaal!

Voor mijn profielwerkstuk (telt mee als examen...) heb ik wat informatie nodig. Ik hoop heel erg dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Wat zijn de gevolgen geweest van Stalingrad voor Rusland? Daarmee doel ik op het verdere verloop van de Tweede Wereldoorlog voor Rusland. Of Stalingrad hier dus invloed op heeft gehad.

Ook heb ik informatie nodig over de belangrijkste persoon in Rusland tijdens de slag om Stalingrad en wat zijn rol was binnen de strijd om Stalingrad.

Ik hoop nogmaals heel erg dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Marije
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Je kan denk ik wel veel informatie vinden op Military Historical Club Stalingrad (een russische site die ook in een engelse versie heeft).

Ook Stalingrad en The Battle for Stalingrad zijn goede alternatieven.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

Door dat finland Niet de hele linie dichthield konden de russen toch nog voedsel en munitie aanvoeren(dit alleen voornamelijk in de winter want dan konden ze over het meer rijden) . en uiteindelijk kon rusland toch uitbreken en zetten army group north vast (dit was het fanatiekste gedeelte) en die daardoor niet kon meevechten tegen de russen bij de strijd om berlijn.

Voor de burgers was het leed niet ze overzien want er was veel te weinig eten.
Er waren zelf mensen die hun mede mensen opaten. deze werden dan ook vermoord door de soldaten van josef stalin.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Volgens mij vergis je je met Leningrad, meneer Maximus. Stalingrad (tegenwoordig Wolgograd) ligt in de Kaukasus en betrekkelijk weinig Finse soldaten zijn in de buurt van deze industriestad geweest tijdens de tweede wereldoorlog.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

ja sorry foutje :oops: :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

De Slag om Stalingrad was vrij belangrijk voor de Sovjet Unie.
Tot deze Slag had het Rode Leger amper overwinningen geboekt op de Duitsers. Door het winnen van deze slag lieten de Russen zien dat ze nog wel konden winnen, en belangrijker nog: De Duitsers konden verslagen worden.

De Slag om Stalingrad had dus vooral invloed op het moraal bij de beide strijdende partijen:
Bij de Sovjets schoot het omhoog en bij de Duitsers kelderde het.

Je moet niet vergeten dat de Duitsers tot dan toe nog bijna geen één slag verloren hadden. Ineens werd het voor de Duitsers duidelijk dat ze niet onoverwinnelijk waren.

Door de overwinning geloofden de Sovjets ineens weer in hun leger en werden de soldaten wat 'enthousiaster'.

Je vroeg ook wie de belangrijkste was aan Russische zeide. Ik weet het niet helemaal zeker, maar Generaal Zhukov heeft volgens mij een rol gespeeld bij de omsingeling van de stad.

Aan Duitse zeide was Veldmarschalk Paulus de baas over de troepen (NA Hitler natuurlijk). Paulus mocht niks doen zonder goedkeuring van Hitler.

Er is vrij veel informatie over deze slag te vinden op Internet, en er zijn ook een aantal goede boeken over geschreven. Je zou ook eens in de Bibliotheek kunnen kijken. Op Internet zou ik je aan willen raden om eens gebruik te maken van diverse Zoekmachines zoals Yahoo of Google.
Typ op zo'n pagina in het zoekvenster 'Stalingrad' of 'Battle for Stalingrad' in en kijk eens wat voor info je dan krijgt.

(De balangrijkste persoon in Rusland tijdens de slag was natuurlijk Stalin)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Sjoerd schreef:Je vroeg ook wie de belangrijkste was aan Russische zeide. Ik weet het niet helemaal zeker, maar Generaal Zhukov heeft volgens mij een rol gespeeld bij de omsingeling van de stad.
Klopt !

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Wittman
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2003, 16:18

Bericht door Wittman »

Maximus schreef:Door dat finland Niet de hele linie dichthield konden de russen toch nog voedsel en munitie aanvoeren(dit alleen voornamelijk in de winter want dan konden ze over het meer rijden) . en uiteindelijk kon rusland toch uitbreken en zetten army group north vast (dit was het fanatiekste gedeelte) en die daardoor niet kon meevechten tegen de russen bij de strijd om berlijn.

Voor de burgers was het leed niet ze overzien want er was veel te weinig eten.
Er waren zelf mensen die hun mede mensen opaten. deze werden dan ook vermoord door de soldaten van josef stalin.
ehm, das leningrad :-P
Oorlog is de voortzetting van diplomatie met andere middelen. Klausewtiz
Wittman
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2003, 16:18

Bericht door Wittman »

De slag om stalingrad wordt ook wel het keerpunt van de oorlog genoemd, tot 1943 waren de Axis steeds aan het winnen na 43 was het de beurt aan de geallieerden zowel aan het west als aan het oostfront.

1941: Duitsland rukt zeer snel op door Rusland heeft alleen wat problemen in de winter

1942: Russisch zomeroffensief mislukt de Duitsers rukken langzaam op, maar de Russische verdediging wordt steeds beter maar is nog lang niet toereikend.

1943: de duitsers concentreren al hun troepen in het zuiden in een poging de graanvelden en olie en ertsreserves aldaar veilig te stellen, zodat ze door kunnen gan met de oorlog en de russen een gevoelige klap kunnen toebrengen

verloop: stroef

Duitse linie aan de don gaat richting de wolga linkerflank houdt het maar net tegenover het russische 4de tankleger als dan eindelijk een tangbeweging wordt uitgevoerd om het 62ste en 64ste russische leger te pakken mislukt dit omdat er vanuit de linkerflank geen troepen kunnen worden weggehaald om de lus te sluiten hierdoor kunnen beide legers zich terugtrekken naar stalingrad.

In stalingrad houden de duitsers op den duur 90% van de stad in handen

Verder weet ik t ff niet meer precies, nog iets met een tegenaanval van Zuhkov die de stad ontzette ofzo

Belangerijk:
STALINgrad, stad is vernoemd naar stalin, belangerijk voor propaganda
Rusland- de stad die is vernoemd naar onze leider is gevallen, alles is verloren
Duitsland- idem alleen dan andersom

Rusland - We hebben de fasistische invasie tegengehouden bij STALINgrad (jippie) - moraal omhoog

Duitsland - we hebben ze (90%!!!) oeps toch niet - moraal omlaag

Nasleep, de Duitsers worden steeds verder teruggedrongen


Hoop dat je t begrijpt (nogal warrig) en dat je dr wat aan hebt
Oorlog is de voortzetting van diplomatie met andere middelen. Klausewtiz
Plaats reactie