Wilhelm II in de jaren '40

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Tim
Lid
Contacteer:

Wilhelm II in de jaren '40

Bericht door Tim »

Ik was zonet "Modern History" aan het studeren en bij de Eerste Wereldoorlog kwam ik de vlucht van Wilhelm II naar Nederland tegen, nu ben ik daar wel wat mee bekend, maar ik vroeg me af hoe de relaties waren tussen de oude Duitse keizer en de Duitse bezetters in Nederland in 1940 tot zijn dood in 1941.
Lieten de nazi's hem met rust ? Kon hij op respect rekenen ?

Dit is het enige wat ik hierover vond, op wikipedia:

"In de jaren '30 had Wilhelm de hoop dat de nazi's de monarchie nieuw leven in zouden blazen. Toen de Duitse legers Nederland binnenvielen weigerde hij op het aanbod van de Engelsen in te gaan om bij hen te komen. Hij wilde niet nogmaals "weglopen". In 1940 zond hij een gelukstelegram naar Adolf Hitler in verband met diens zege in Frankrijk. De nazi's steunden hem echter niet. Hij stierf op 5 juni 1941 in Doorn - de Duitse bezetters stonden op wacht voor de poorten. Zijn wens om op zijn begrafenis geen swastika's te tonen werd niet ingewilligd. Hij werd begraven in een op door hemzelf ontworpen mausoleum in Doorn."

Voor mij een beetje te kort, misschien heeft iemand hier nog interessante info over.
Plaats reactie