Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Heeft iemand enig idee welk wapen deze koepel doorboorde ?
Aanvankelijk dacht ik aan een 6-pounder gun, maar ook op een ander forum kwamen ze er niet uit ??
Iemand ?
Dank
Heinz
who kills some people is a criminal... during wartime a hero
Idd een 6-Pounder A/T gun zou hem kunnen uitschakelen, maar ik zou eerder aan of een 17-Pounder A/T Gun of een 17Ponder in de Sherman Firefly denken.
Een bazooka of P.I.A.T. lijkt mij niet de oorzaak van het uitschakelen van deze panzer!!
Gezien de hoogte van het gat en de inslaghoek, zou ik denken aan een 17 ponder hoger opgesteld od van een Sherman Firefly. Ook mogelijk is een M10 tankdestroyer.
Is de locatie bekend? Gevelreclame kan een clue geven. Je kan dan kijken welke eenheden hierlangs zijn gekomen.
De inslag van een HEAT-round zoals van een Bazooka/Piat/Panzerfaust zou, tenzij hij afketsts op een schijngeplaatst stuk pantser, toch een flinke hap uit het materiaal nemen. de Holle lading van de kop zal een stuk van de bepantsering verbranden met een soort gelijk gat wat je op de foto ziet als resultaat.
Al denk ik, net zoals jullie zeggen dat een zwaarder stuk geschut hem heeft uitgeschakeld.
De Tiger II had een bepantsering van 80mm dik staal aan de zijkant van de toren. Weet niet of het bekend is welk geallieerd wapen die dikte staal aan kan?
HEAT van een Bazooka M1, of een 105mm L/22 doorboort ongeveer 100mm pantser (onder een hoek van 30 graden) ongeacht de afstand zolang het projectiel maar raakt. HEAT is niet afhankelijk van de snelheid van het schot.
76mm L/55 en L/52 AP halen nog 90mm op 1000meter
76mm L/55 en L/52 APCBC halen nog 80mm op 1500meter
76mm L/55 en L/52 APCR doorboren 90mm op 2000meter
75mm L/37 geschut heeft nog een hoge succeskans met APCR tot 1000meter en APCBC slechts binnen 100meter
De 75mm L/28 schijnt geen granaat type te hebben gehad dat boven de 66mm penetratie komt op 100meter.
57mm L/50 zou met AP en APCBC tot op 500 meter nog 80mm pantser kunnen doorboren.
De vraag is natuurlijk of deze munitie types beschikbaar waren voor de wapens. Sherman crews kregen over het algemeen in het begin weinig/geen 'AP Special', dit ging allemaal naar de Tank Destroyers.