zoek informatie over wo2 in de achterhoek

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Annuhh
Lid

zoek informatie over wo2 in de achterhoek

Bericht door Annuhh »

wat ik zoek is dit:
- wat over de inval in de achterhoek. van hoe ze binnen zijn gekomen en dit specifiek alleen in de achterhoek
- over de bevreiding. ook hoe dit is gebeurd wie welk deel of daar gevechten zijn geweest ook alleen de achterhoek
- of iemand iets afweet van het bark verhaal en het bijhoorende monument in varrseveld aan de rademakersbroek waarbij 46 mensen zijn gefuseerd

ik hoop dat iemand iets heeft voor mij
al bij voorbaat dank!
groetjes anne
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Zelf weet ik niet veel over de achterhoek. Een boek waar denk ik wel veel in staat is "Gelderland bevrijd". Je kan ook het boek proberen "Daar komen de Canadezen".
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Ik kom zelf uit Groenlo, maar ik zit nu op school, ik kan je er nog wel wat over vertellen, maar niet ontzettend veel hoor. Wat ik weet zal ik plaatsen als ik weer thuis ben
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gast

Bericht door Gast »

Nico Roelofs schreef:Zelf weet ik niet veel over de achterhoek. Een boek waar denk ik wel veel in staat is "Gelderland bevrijd". Je kan ook het boek proberen "Daar komen de Canadezen".
Bedankt!!
Gast

Bericht door Gast »

SiNiStEr schreef:Ik kom zelf uit Groenlo, maar ik zit nu op school, ik kan je er nog wel wat over vertellen, maar niet ontzettend veel hoor. Wat ik weet zal ik plaatsen als ik weer thuis ben
Om eerlijk te zijn hoop ik nog steeds dat je nog iets zult plaatsen want ik kan het echt heel goed gebruiken
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

je kan hem een privebericht sturen hoogstwaarschijnlijk hd hij veel huiswerk en is het daardoor vergeten
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
gast

Re: zoek informatie over wo2 in de achterhoek

Bericht door gast »

ik weet zelf dat de engelsen de achterhoek zijn ingekomen op 1 april 1945 in silvolde en via richting doetinchem.
maar ze kwamen in een hevig gevecht met de duitsers bij de paasberg,de naam van de operatie weet ik niet meer maar uiteindelijkwonnen de engelsen en kwamen nog op 1 april in terborg aan op het sint jorisplein.
toen zijn ze verder gegaan naar doetinchem.
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 44 keer

Bericht door ammo »

gast schreef:ik weet zelf dat de engelsen de achterhoek zijn ingekomen op 1 april 1945 in silvolde en via richting doetinchem.
maar ze kwamen in een hevig gevecht met de duitsers bij de paasberg,de naam van de operatie weet ik niet meer maar uiteindelijkwonnen de engelsen en kwamen nog op 1 april in terborg aan op het sint jorisplein.
toen zijn ze verder gegaan naar doetinchem.
Het waren niet de britten maar de canadezen, die vanaf Ulft richting Doetinchem trokken (2nd Can Inf Div)
De canadezen zijn bij Netterden de grens over gekomen op 29 maart, En de britten bij Mechelen 28 maart.
Nemo Me Impune Lacessit
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Het verhaal van de Bark ging als volgt in het kort samengevat:

Op de Bark zat een verzetsgroep waarvan wij in onze collectie in het Achterhoeks Museum in Hengelo Gld. nog een zaklamp van hebben.
Drie Luftwaffe soldaten kwamen in de ogen van de verzetsmensen te dicht bij hun boerderij en door misschien de paniek/stress of wat dan ook hebben ze besloten die drie soldaten gevangen te nemen. Vrijlaten was geen optie meer daar hun dan verraden zouden worden, ze hebben de drie soldaten toen opgehangen en om van die lijken af te komen hebben ze ze weer in hun (Kübel)wagen geplaatst en die in brand gestoken, eerst tegen een boom gereden dacht ik, om het een ongeluk te laten lijken. Maar na het autopsie onderzoek van het Duitse leger vond men natuurlijk de sporen en doodsoorzaak door de ophanging. Ter vergelding zijn toen die 46 mensen (gedetineerden uit de Kruisberg) gefusilleerd.

EDITIk zie net dat ik in een 7 jaar oud topic heb gereageerd, anne zal de info wel niet meer nodig hebben. Maar dan voor ieder ander geinteresseerde.
gast

Bericht door gast »

hier het canadese verhaal.(is wel in het engels)
Recommendation:
On the 1st April 1945 "D" Company of the Black Watch (RHR) of Canada was attacking a high wooded feature to the left of the town of Terborg, Holland. Strong enemy fire was encountered as the Company approached the feature and the whole Company was pinned down to the ground. There were a number of casualties including two Platoon Commanders.
Cpl. Stacey of 17 Platoon on learning that his Platoon Commander was wounded, realized that he as next senior must take command and commit his platoon in a manner which would extricate the balance of the company from this serious position.
He decided on a plan to move his platoon on a right flanking movement which would draw and contain the enemy fire, and allow the company to continue their advance.
At great personal risk under fire, he went from one section to another and explained his plan, and then led his platoon in the movement which produced the results he had anticipated. The whole company was thus able to continue the advance to their objective and hold it. The whole operation was successful and the company took 28 prisoners.
The courage, leadership and skill which Corporal Stacey exhibited on this occasion served as an inspiration to all the company.
sietze
Lid

Bericht door sietze »

Ik woon op de oorlogs plek ik kan je er alles over vertellen, en weet precies waar alles ligt te slapen onder de grond
_/-\o_
Kill.ir@hotmail.com
Plaats reactie