verzet

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
C@$#
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2003, 21:39
Locatie: Den Haag

verzet

Bericht door C@$# »

Ik heb gehoord dat je het verzet in Nederland in twee periodes kan verdelen. Een periode dat ze zwak optraden en een periode dat ze hard optraden. Ik heb wat gezocht maar ik kom helemaal niks vinden. MIsschien kunnen jullie mij helpen.
Ook zou ik wat willen weten over passief verzet. Ik heb wel wat gevonden maar overal is het verchillend. Ik heb ook mijn twijfels.

Alvast bedankt, :lol:

C@$#
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Wat versta je onder "het verzet"? Zijn het de oranje bloemen die in veel voortuinen gekweekt werden in de eerste jaren van de oorlog (totdat het door de Duitsers verboden werd), of zijn het de gewapende overvallen op distributiekantoren?

Verzet vond op vele niveau's plaats. Tegelijkertijd was het risico van je verzetten groot en veel mensen durfden dat risico niet aan of vonden het risico niet opwegen tegen wat er met verzet bereikt kon worden.

Het onderscheid tussen zwak en hard verzet zit denk ik in burgerlijke ongehoorzaamheid en georganiseerde acties tegen de Duitse bezetting.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

De verharding van het verzet kwam nogal geleidelijk.
Het begon idd met het planten van bloepjes, maar volgens mij verharde het toch wel na het Duitse optreden tijdens de februari-staking.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Plaats reactie