Operation Market Garden was een gewaagde operatie die de oorlog enorm zou kunnen verkorten door een directe verbinding met de vlaktes van West Duitsland open te leggen. Het risico was dat de operatie zou mislukken, terwijl alle middelen ten gunste moesten staan aan deze operatie. Patton wilde graag meer materiëel en benzine om in Frankrijk naar Duitsland op te rukken, maar deze acties werden door Market Garden belet.
Zoals we allemaal weten is Operation Market Garden mislukt. Slechts 2000 van de ruim 10.000 Britten (en Polen) ten noorden van de Rijn wisten de zuidelijke oever weer te bereiken na 9 daden van bittere gevechten met de Duitse troepen. De Britten waren voorbereid op een ontzetting binnen 48 uur door XXX corpse (de tanks en infanterie die vanuit België naar Arnhem oprukten via Eindhoven en Nijmegen).
Er zijn meerdere redenen voor het falen van deze operatie. Ik vraag me regelmatig af of er andere keuzes geweest waren die de operatie wel hadden kunnen doen slagen.
Een belangrijke keuze die de operatie naar mijn idee negatief beïnvloed heeft is de keuze om het hoofdkwartier van de Britten in Groesbeek te laten landen en niet ten noorden van de Rijn. De communicatie tussen het hoofdkwartier en de battaljons ten noorden van de Rijn was erbarmelijk en de Amerikanen in Groesbeek hadden de driedubbele taak om de brug bij Nijmegen te veroveren, eventuele tegenaanvallen vanuit Groesbeek en Duitsland af te slaan en om het Britse hoofdkwartier te beschermen. Hierdoor was de slagkracht van de Amerikaanse troepen bij Groesbeek ernstig veminderd.
Ik vraag me af welke alternatieven jullie kunnen bedenken voor deze operatie.
Alternatieven voor Operation Market Garden
- Arjen
- Lid

- Contacteer:
Je bedoelt behalve met zijn allen door een 100-den kilometers breed front acht Patton aanrennen en zo tegen het eind van 1944 in Berlijn staan?
Of gewoon luisteren naar je intelligence, in tegenstelling tot Monty?
Of gewoon luisteren naar je intelligence, in tegenstelling tot Monty?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
- Maximus
- Lid
aan de operatie market garden varen veel dingen fout.
slechte communicatie (radio die niet of heel slecht werkte)
aanwezig van de panzerdivisie (die wel was opgemerkt door o.a. het verzet en daarna zijn er verkenningsvluchten geweest) maar met deze informatie is nix gedaan.
ten tweede het landen van de engelse 15 km vanaf de brug.
de verspreiding van de britten en polen op verschiilende dagen (helaas zat ook het weer tegen zodat de polen nog later moetsen vertrekken).
Het niet doorstoten van de XXX corpse vauit nijmegen naar arnhem (waarschijnlijk zal dit weing nut hebebn gehad).
dit zijn voor mij de grootse fouten die wel voorkomen hadden kunen worden.
slechte communicatie (radio die niet of heel slecht werkte)
aanwezig van de panzerdivisie (die wel was opgemerkt door o.a. het verzet en daarna zijn er verkenningsvluchten geweest) maar met deze informatie is nix gedaan.
ten tweede het landen van de engelse 15 km vanaf de brug.
de verspreiding van de britten en polen op verschiilende dagen (helaas zat ook het weer tegen zodat de polen nog later moetsen vertrekken).
Het niet doorstoten van de XXX corpse vauit nijmegen naar arnhem (waarschijnlijk zal dit weing nut hebebn gehad).
dit zijn voor mij de grootse fouten die wel voorkomen hadden kunen worden.
Op de meeste punten denk ik dat je gelijk hebt, maar toen de brug bij Nijmegen verovert was, werd er bij de brug bij Arnhem nog steeds gevochten en waren er praktisch geen Duitse troepen aanwezig tussen Nijmegen en Arnhem. De 24 uur na de verovering van de Waalbrug hebben de Duitsers alles in het werk gesteld om het gebied tussen Nijmgen en Arnhem te verdedigen.Maximus schreef:Het niet doorstoten van de XXX corpse vauit nijmegen naar arnhem (waarschijnlijk zal dit weing nut hebebn gehad).
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
- Arjen
- Lid

- Contacteer:
Afblazen die hele operatie.okke schreef:En als Monty wel geluisterd had naar zijn intel, wat had hij dan volgens jou moeten doen?
En alle benzine aan Patton's Tanks geven en dan die gekke bruggen via de flank en de rug aanvallen met tanks en vervolgens met zijn allen de brug over.
Die rare Monty heeft dat toch verkeerdom begrepen.
Silly english bowler
Laatst gewijzigd door Arjen op 09 mar 2003, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arjen
- Lid

- Contacteer:
Overigens als je iets over strategiën weten wilt; lees dan The art of war door Sun Tsu.
Dat is een waar meesterwerk geschreven door een ware meester.
Winnen zonder strijd.
Dat is er echt 1 om gelezen te hebben.
Dat is een waar meesterwerk geschreven door een ware meester.
Winnen zonder strijd.
Dat is er echt 1 om gelezen te hebben.
- Maximus
- Lid
nou aangezien je er tegenwoordig binen 20 min van de ne brig naar de andere brug bent zou je het toen niet gered hebben.okke schreef:Op de meeste punten denk ik dat je gelijk hebt, maar toen de brug bij Nijmegen verovert was, werd er bij de brug bij Arnhem nog steeds gevochten en waren er praktisch geen Duitse troepen aanwezig tussen Nijmegen en Arnhem. De 24 uur na de verovering van de Waalbrug hebben de Duitsers alles in het werk gesteld om het gebied tussen Nijmgen en Arnhem te verdedigen.Maximus schreef:Het niet doorstoten van de XXX corpse vauit nijmegen naar arnhem (waarschijnlijk zal dit weing nut hebebn gehad).
dit komt o.a. door de veel te smalle wegen en dat Frost het niet zo lang meer kon uithouden, helaas zullen we dit nooit weten.