Rijnbrug bij Arnhem

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Rijnbrug bij Arnhem

Bericht door Nico Roelofs »

In mei 1940 is de Rijnbrug (nu bekend als de John Frost Brug) bij Arnhem door de Nederlanders opgeblazen.

Is er iemand die informatie heeft over het opblazen van de brug?

- Waarom werd deze opgeblazen?
- Door welke eenheid is de brug opgeblazen? -
- Waar bevonden zich de Duiters in de buurt van de brug?
- Aan welke zijde is de brug opgeblazen?
- Welke dag en tijd is de brug opgeblazen?
- Werd de brug uit voorzorg opgeblazen of waren de Duitsers al in de buurt?

Ieder beetje informatie is welkom!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Misschien is er op http://www.grebbeberg.nl/ iets te vinden en anders zou je op hun forum je vraag kunnen plaatsen. Het opblazen van de verkeersbrug bij Arnhem heeft direct verband met de vertragende oorlogsvoering die Van Voorst Tot Voorst voorstond in de lente van 1940.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt voor de tip! Ik kon zo snel niks vinden daar. Heb het even gevraagd op hun forum. Hopelijk kunnen ze mij verder helpen.

Mochten er hier nog mensen zijn die info hebben dan hoor ik dat natuurlijk oko graag.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Op dat andere forum heb zeer waardevolle informatie gekregen. Heb de informatie maar even gekopieerd:

De verkeersbrug bij Arnhem en de spoorbrug bij Oosterbeek zijn vernield door bewakingsdetachementen ( waaronder militairen van 11 C.PN ), die administratief vielen onder III - 43 RI.
De spoorbrug in Oosterbeek werd opgeblazen om 5.15 uur, het bevel is gegeven door de commandant van het detachement bij de verkeersbrug. Deze laatste brug is iets eerder gesprongen, van wie de commandant op zijn beurt het bevel daartoe heeft gekregen is niet duidelijk.

Om 5.15 uur waren de dichtstbijzijnde Duitsers in de buurt van Westervoort net begonnen met het forceren van de overtocht over de IJssel ( wat toch geruime tijd zou vergen ), terwijl de Duitsers die via de Overbetuwe moesten oprukken zelfs pas in de loop van de avond de verdedigingslinie van III-43 RI langs (min of meer ) het Pannerdens Kanaal tussen Huissen en Bemmel zouden passeren. Rond 18.30 kregen de daar gelegerde Nederlandse militairen de opdracht tot de terugtocht.

De verkeersbrug bij Arnhem is ongetwijfeld uit voorzorg tot springen gebracht. De Duitsers, ook die uit de richting Westervoort, doken dus pas veel later op.
De vraag aan welke kant de brug is opgeblazen kan ik niet goed beantwoorden. De foto, die ik van de in het water liggende brug heb, geeft ( althans mij ) daarover geen uitsluitsel.

Volgens het Stafwerk over het Veldleger moet het springen van de Rijnbrug bij Arnhem worden gesteld op rond 6.00 uur, dus iets NA het vernielen van de Oosterbeekse Spoorbrug. Dit in tegenstelling tot wat eerder door mij is vermeld.

Volgens het dagboek van de 207e Duitse infanterie- divisie was het de bedoeling dat het Regiment Der Fuhrer, dat toebedeeld was aan de 207e divisie, de Rijnbrug zou bezetten/veiligstellen totdat andere troepen die taak zouden overnemen. Dit is dus mislukt.
Datzelfde dagboek stelt het Duitse binnentrekken in Arnhem op 11.45 Duitse d.w.z. 10.05 Nederlandse tijd. Het lijkt dus redelijk om te veronderstellen dat de brug ( althans de restanten ervan ) omstreeks 11.00 Nederlandse tijd wel door de Duitsers zal zijn bereikt. Misschien zelfs wel iets eerder.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Is wel een interessante site. Denk dat binnenkort eens een keer dat archief daar ga induiken. Zou nog wel eens atwoord kunnen geven op meerdere vragen waar ik mee zit.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hier is een foto van de verkeersbrug die op 10 mei 1940 is opgeblazen. Deze foto is van een oom van mij. Die foto heeft geloof ik mijn opa gemaakt. Vond het wel interessant om hem maar even te plaatsen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Nu ben ik weer ergens nieuwesgierig naar. Toen de brug opgeblazen was, werd deze later hersteld.

- Wat is er bekend over de weder opbouw van de brug?
- Wie heeft de brug weer opgebouwd?
- Wanneer is met begonnen met de bouw van de brug?
- Wanneer was de brug hersteld?
- Hoe heeft men de oude brug uit de Rijn gehaald en wat is er mee gebeurd?

Ook hier is weer ieder beetje info welkom.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Niemand die iets weet over de herstel van de verkeersburg?
MEf

Re: Rijnbrug bij Arnhem

Bericht door MEf »

Ik herinner me nog dat mijn opa ooit een verhaal aan mij vertelde over de WO II, zijn broer sneuvelde daarbij aan het begin van de oorlog.
Ik schat dat zijn broer rond de 20 jaar was, hij lag in de buurt van Arnhem. Aan de overzijde van de brug lagen de Duitsers. Op een dag kwam het bericht dat de Duitsers een bom aan de brug hadden bevestigd. Om een of andere reden (anders zouden er Nld doden vallen?) moest de bom in korte tijd uitgeschakeld worden, opa's broer heeft dat geprobeerd, helaas kwam hij daarbij om. Achteraf bleek dat de Nederlanders de bom hadden bevestigd en dat deze niet onschadelijk hoefde te worden gemaakt.
Het is misschien een wat warrig verhaal, dit komt omdat mijn opa dit mij heeft verteld toen ik nog erg jong was.
Helaas kan ik het hem niet meer naar het precieze verhaal vragen, dus ben ik nu op zoek naar verdere informatie.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Rijnbrug bij Arnhem

Bericht door sobel »

Beste,

Hoewel ik de informatieve toevoeging aan dit topic zeker kan waarderen is dit topic inmiddels al erg gedateerd. Betrokken leden zijn misschien niet eens actief lid meer.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Rijnbrug bij Arnhem

Bericht door Jim »

Nico Roelofs is nog steeds op dit forum aanwezig. Het topic is inderdaad zeer gedateerd.
Ik weet wel dat de Duitsers de schipbrug weer ingebruik hadden gesteld omdat de verkeersbrug onklaar was gemaakt. De Duitsers zijn ook degenen die de herbouw begonnen zijn. De herbouw was gereed in 1944!. Dus heel lang heeft de betreffende brug het niet volgehouden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
elly van doorn

Re:

Bericht door elly van doorn »

Nico Roelofs schreef:Hier is een foto van de verkeersbrug die op 10 mei 1940 is opgeblazen. Deze foto is van een oom van mij. Die foto heeft geloof ik mijn opa gemaakt. Vond het wel interessant om hem maar even te plaatsen.

Afbeelding
Wat een prachtig mooie foto Nico. Ik ben aan het schrijven hierover en weet nu dus dat de brug 10 mei 1940 is opgeblazen. Dat gebeurde om de Duitsers zoveel mogelijk te belemmeren.
De brug is niet direct hersteld, maar er kwam toen een schipbrug te liggen, die in de oorlog regelmatig dicht zat. Pas na de oorlog is er een officiéle nieuwe brug gekomen.
Dat is wat ik weet van mijn ouders.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Rijnbrug bij Arnhem

Bericht door Nico Roelofs »

Ben inderdaad nog gewoon actief op dit forum. Inmiddels alweer de nodige informatie wijzer en zelfs nog veel meer foto's van de brug en Arnhem aan de collectie kunnen toevoegen. Mijn vragen die ik in 2004 heb gesteld waren inmiddels ook al wel beantwoord. ;-)
Plaats reactie