vraag over nederland tijden duitse bezetting

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Michiel Versteeg

vraag over nederland tijden duitse bezetting

Bericht door Michiel Versteeg »

Beste mensen,

Ik moet een practische opdracht maken over Nederland tijdens de Duitse bezetting. Nu is mijn vraag hoe keken de Nederlanders in het algemeen aan tegen ze bezetting van de Duitsers?

Groeten Michiel Versteeg
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Nou je kan je voorstellen dat ze er niet echt blij mee waren.
Toch hoopten ze (vooral aan het begin van de bzetting) dat alles gewoon door zou gaan op oude voet.

Toen de Duitsers echer steeds duidelijker hun stempel op de maatschappij drukte, nam het verzet snel toe.
(Denk bijvoorbeeld aan de razzia's en Arbeitseinsatz)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Er zullen slechts weinigen zijn geweest in die dagen die stonden te juichen omdat Nederland werd bezet.
Er was natuurlijk een betrekkelijk kleine groep die er wel iets in zag. Deze groep was het eens met de Groot-Duitse gedachte van het stichten van één Europese-Duitse staat waarin geen plaats was voor anderen dan de Noord-Europeanen.

Een andere, wat grotere groep vond de bezetting geen goed idee, maar hoopte hierdoor wel een economische verbetering te beleven. Er heerste in die dagen een economische recessie en derhalve bestond er grote armoede.

Anderen vonden het wel best als ze er maar niet te veel last van hadden en een laatste groep vond dit een enorm probleem en probeerden zich in te zetten voor de bevrijding van Nederland.

Je kunt dus geen eenduidig antwoord geven op je vraag, maar ik hoop dat je toch iets aan dit sfeerbeeld hebt.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
DaChiel
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2003, 15:57

Bericht door DaChiel »

Ja dat er geen echt algemeen antwoord is snap ik. :oops: Beetje foute vraagstelling misschien.
Maar PPL, je had het over verzet? Wat voor verzet? Ik neem namelijk aan dan men niet gelijk massaal bonnen ging stelen en duitsers doodslaan.

Bedankt

Michiel Versteeg

Ps. Erg mooie site
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Wat betreft het verzet had je bijvoorbeeld de februaristaking: http://www.tweede-wereldoorlog.org/nederland/id42.html

Een verzetsgroep: http://members.lycos.nl/verzet4045/nl/intro.html
Lijstje handige links: http://verzet-in-w.o.ii.tweede-wereldoorlog.klup.nl/
DaChiel
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2003, 15:57

Bericht door DaChiel »

dankjewel zal ze gaan bekijken.
Maar de februarie opstand was toch maar van korte duur omdat deze door de Duitsers werd neergeslagen?
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

DaChiel schreef:dankjewel zal ze gaan bekijken.
Maar de februarie opstand was toch maar van korte duur omdat deze door de Duitsers werd neergeslagen?
Klopt, maar het was wel een heel duidelijk signaal dat 'de Nederlanders' het niet eens waren met de bezetting en de manier waar op joden behandeld werden.
DaChiel
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2003, 15:57

Bericht door DaChiel »

Ja ok dat is zo, dankjewel.
Plaats reactie