Illegale oproepen, opstokerij

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 13 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Illegale oproepen, opstokerij

Bericht door Proos »

Zojuist zag ik op 2Vandaag een meneer van "Vreemdelingenwerk" aan het woord die zich zichtbaar aan het opwinden was over het uitzettingsbeleid van minister Verdonk.

Het is natuurlijk zijn goed recht om het hier mee eens of oneens te zijn, maar behalve zijn mening verkondigen, deed hij ook nog een oproep.

Hij roept vluchtelingen op om onder te duiken en de illegaliteit in te gaan!

Terwijl wel ondertussen alles in het werk aan het stellen zijn om Imaans zover te krijgen dat ze niet meer oproepen om homofielen met het hoofd naar beneden van een flatgebouw af te werpen, krijgen we deze vent op de buis. Kan dat zomaar, moet zoiemand niet strafrechtelijk vervolgd worden? Tenslotte roept hij net als die imaans op tot burgerlijke ongehoorzaamheid, tot iets illegaals. Aangezien we met z'n allen een regering hebben gekozen die wetten opstelt en beleidsformuleringen waar wij ons aan moeten houden.

Wat is jullie mening over dit soort oproepen?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Timo
Lid

Bericht door Timo »

als ze nou eens meer roepen dat ze zich moeten aangeven bij de vreemdelingen dienst heb ik der niks op tegen
Starting up again
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Met oproepen op zich is niks mis, oproepen om te protesteren oid kunnen best. Maar oproepen om de illegaliteit in te gaan en dus moedwillig de wet te overtreden vind ik ook een vorm van criminaliteit en zou dus misschien wel bestraft moeten worden.
Вместе мы непобедимы
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Re: Illegale oproepen, opstokerij

Bericht door Hauptmann »

Proos schreef:Zojuist zag ik op 2Vandaag een meneer van "Vreemdelingenwerk" aan het woord die zich zichtbaar aan het opwinden was over het uitzettingsbeleid van minister Verdonk.

Het is natuurlijk zijn goed recht om het hier mee eens of oneens te zijn, maar behalve zijn mening verkondigen, deed hij ook nog een oproep.

Hij roept vluchtelingen op om onder te duiken en de illegaliteit in te gaan!

Terwijl wel ondertussen alles in het werk aan het stellen zijn om Imaans zover te krijgen dat ze niet meer oproepen om homofielen met het hoofd naar beneden van een flatgebouw af te werpen, krijgen we deze vent op de buis. Kan dat zomaar, moet zoiemand niet strafrechtelijk vervolgd worden? Tenslotte roept hij net als die imaans op tot burgerlijke ongehoorzaamheid, tot iets illegaals. Aangezien we met z'n allen een regering hebben gekozen die wetten opstelt en beleidsformuleringen waar wij ons aan moeten houden.

Wat is jullie mening over dit soort oproepen?
Ik heb het ook gezien en vind het schandalig. Temeer daar de meeste mensen worden uitgewezen nadat ze ook diverse beroepsprocedures hebben doorlopen. Ik ben er van overtuigt dat daarin de zaken grondig zijn afgewogen en die mensen ook echt terug kunnen. In de meeste gevallen dan. Het feit dat ze hier al jaren wonen is onzin, dan had men niet steeds in beroep moeten gaan.

Volgens mij is er 'helaas' geen grond hem te vervolgen daar illegaliteit op zich niet starfbaar is zover ik weet. Daarbij heeft hij zelf ook vast een advocaat die hem exact zal vertellen wat hij net wel en net niet mag zeggen.
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Ik denk dat deze man in zijn achterhoofd had welke fouten er door het OM (of wie het ook beslist) gemaakt zijn mbt tot uitzetting. Er worden regelmatig mensen uitgezet naar hun land van herkomst welke vervolgens binnen bepaalde tijd werden vermoord. Ik heb met name over Afrika gangers. Om maar met een recent voorbeeld te komen van enkele maanden terug. Een tweetal Afrikanen werden uitgezet omdat het OM dacht dat het land weer veilig was, maar nog geen uur dat ze in hun land waren werden ze in koelebloede vermoord omdat hun stam ze niet aanstond...

Er worden ook fouten gemaakt binnen het uitzetbeleid. Er worden ook mensen uitgezet die hier geboren zijn! En al 4-5 jaar op een Nederlandse school zitten. Dit is niet goed voor die kinderen en ouders zelf, maar hoe leg je een 'Nederlands' kind uit dat een klasgenootje het land uit moet?
Niet dat dit dagelijks gebeurt, maar wat ik probeer te zeggen is dat ik soms best de irritatie van allochtonen kan begrijpen en dat dan iemand zegt onderduiken kan ik best begrijpen...

Hoe staan jullie hier tegenover?
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Dat is natuurlijk fout, het zal ook best dat er echt regelmatig dubieuze beslissingen genomen worden mbt uitzetting van mensen en het is ook niet erg om hiertegen in verzet te komen, maar het is natuurlijk wel verkeerd wanneer die man deze fouten aangrijpt om mensen de wet te laten overtreden. Bovendien geef je dan ook weer helemaal het verkeerde signaal af aan de nederlandse bevolking, want deze krijgt wederom bevestigd dat uitgezette mensen (al dan niet terecht) als illegaal in Nederland blijven.
Вместе мы непобедимы
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het is wettelijk verboden om mensen op te roepen dingen te doen die tegen de wet zijn.
Dus wanneer er iemand om deze reden de "illegaliteit" induikt en later gepakt en zegt dat het hierom was is die meneer strafbaar!
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Arjen schreef:Het is wettelijk verboden om mensen op te roepen dingen te doen die tegen de wet zijn.
Dus wanneer er iemand om deze reden de "illegaliteit" induikt en later gepakt en zegt dat het hierom was is die meneer strafbaar!
Zo zou het moeten zijn maar illegaal zijn is niet strafbaar. Je kunt iemand die mensen oproept om iets te doen wat niet strafbaar is moeilijk aanklagen denk ik.
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

?
De hele naam van illegaal betekend dat het niet mag...
Of heb ik het volkomen mis?
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Arjen schreef:?
De hele naam van illegaal betekend dat het niet mag...
Of heb ik het volkomen mis?
Ja, dit is Nederland op zijn best Arjen. Het mag niet maar is ook niet strafbaar. Erg krom want stel dat ze niet meer gingen bekeuren als je door rood rijdt? Volgens mij is het enige wat ze kunnen doen als ze een illegaal vinden hem uitzetten. Verder krijgen ze dan voor zover ik weet geen boete of celstraf. Daarom lijkt het mij moeilijk die man van vluchtelingenwerk aan te pakken. Hoewel een proefproces zou kunnen, maar ik zou er niet op rekennen dat hij wordt veroordeeld. Dan zou hij wellicht een boete krijgen en dat betaald de stichting dat vast waardoor het netto resultaat nul is.

Vergeet ook niet dat dit soort organisaties juist valse hoop wekken bij vluchtelingen door ze te helpen met het almaar in beroep gaan na een eerste afwijzing. Aangezien dit soms jaren kan duren zitten de kinderen dan al op school hier (wie betaald dit?) en dan is het lullig voor kinderen dat hun vriendje weg moet ja. Het is de keuze van de vluchtelingen om na het eerste NEE van Nederland niet weg te gaan en dus derhalve dit risico te accepteren. Maar ja, als ze dat niet zouden doen heeft vluvhtelingenwerk ook geen werkt meer. Belangen lopen door elkaar.

Al met al geen makkelijke situatie om een besluit over te nemen.

Stelregel blijft voor mij altijd dat er voor echte vuchtelingen uit oorlogsgebieden die accuut gevaar lopen wel plaats moet zijn.
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Hauptmann schreef: Stelregel blijft voor mij altijd dat er voor echte vuchtelingen uit oorlogsgebieden die accuut gevaar lopen wel plaats moet zijn.
Volledig mee eens.

Ik heb nog een vraagje:

als zo'n illegaal nou eens bijv. 30 inbraken pleegt mogen wij hem dan ook niet straffen?
Ik vraag me namelijk af of je zeg maar niet bestraft zou mogen worden omdat je geen nederlands staatsburger bent en daarom buiten de regeltjes valt.

Oh ja btw: ik vraag me af of onze vriend van vreemdelingen werk dan niet toch een straf bestaat aangzien hij wel nederlands staatsburger is.
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Stond gister in de Trouw: Iemand had ouders welke niet in denemarken geboren waren, maar hij wel. Hij had een stragbaar feit gepleegd en de hele familie werd daardoor het land uitgezet.

Wat vinden jullie vandeze optie dan?
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Arjen schreef:
Hauptmann schreef: Stelregel blijft voor mij altijd dat er voor echte vuchtelingen uit oorlogsgebieden die accuut gevaar lopen wel plaats moet zijn.
Volledig mee eens.

Ik heb nog een vraagje:

als zo'n illegaal nou eens bijv. 30 inbraken pleegt mogen wij hem dan ook niet straffen?
Ik vraag me namelijk af of je zeg maar niet bestraft zou mogen worden omdat je geen nederlands staatsburger bent en daarom buiten de regeltjes valt.
Dan ben je gewoon strafbaar volgens mij, het gaat er namelijk om wat je doet, niet welke nationaliteit je bezit.
Arjen schreef: Oh ja btw: ik vraag me af of onze vriend van vreemdelingen werk dan niet toch een straf bestaat aangzien hij wel nederlands staatsburger is.
Nee, volgens mij is hij niet strafbaar het gaat er namelijk om wat je doet, niet welke nationaliteit je bezit. Als hij mensen zou oproepen om illegaal te gaan en te gaan stelen dan is het een ander verhaal, dan is het "aanzetten tot". Maar dat zou dezelfde straf worden als hij mensem met de Nederlandse nationaliteit zou oproepen te gaan stelen. Hij heeft dat uiteraard niet geroepen, vluchtelingenwerk heeft ook advocaten. Ik vraag me wel af hoe deze mensen die illegaal worden geld gaan verdienen om te (over)leven.
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

779 schreef:Stond gister in de Trouw: Iemand had ouders welke niet in denemarken geboren waren, maar hij wel. Hij had een stragbaar feit gepleegd en de hele familie werd daardoor het land uitgezet.

Wat vinden jullie vandeze optie dan?
Op zich is dit natuurlijk belachelijk. Als ik iets doe worden mij ouders daarvoor ook niet ''gestraft'.

Was hij minderjarig ofzo? Vraag is of hij dan de Deense nationaliteit had of deze slechts voor de helft bezat ofzo?
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Hauptmann schreef: Ik vraag me wel af hoe deze mensen die illegaal worden geld gaan verdienen om te (over)leven.
In de kassen?
Op de bouw?
Drugs?
Plaats reactie