Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
hallo mensen ik ben erg blij met deze mogelijkheid om een vraag te stellen Wat ik niet begrijp is dat de werkkampen tot het eind van de oorlog zijn doorgegaan konden de Russen of de Britten hier niet eerder een eind aanmaken of wist men niet af van het bestaan?.
Ik heb een hoop films en boeken gezien en gelezen over die verschrikkele Oorlog.
Ik hoop dar jullie mij wat duidelijk heid hier in kunnen geven Bedankt
VEEL SUCCES MET DE WEBSITE.
Je moet wel een verschil maken tussen werkkampen en concentratiekampen. Er is namelijk een groot verschil. Werkkampen, de naam spreekt voor zich, was enkel om mensen te laten werken, en al was dat werk heeel erg zwaar, deze kampen hadden niet de bedoeling om mensen echt te doden, maar vooral om zwaar te straffen.
Bijvoorbeeld, mijn grootoom heeft in een werkkamp gezeten, omdat hij een brief geschreven had naar zijn broers waarin hij de bezetter 'beledigde'. Die brief was onderschept, en mijn grootoom werd van de schoolbanken gehaald en naar de werkkampen gestuurd. Je kunt wel niet zeggen dat ze goed behandeld werden, want hij heeft nog steeds last van zijn maag omdat ze zo hard moesten werken en zo'n slecht eten kregen! Concentratiekampen waren werkkampen van een serieus zwaardere slag. Het is ook niet voor niets dat concentratiekampen ook vernietigingskampen worden genoemd! Daar werden de mensen - vooral de joden- zo ellendig behandeld dat ze op den duur bijna niet meer voor zichzelf konden denken en dat hun geest eigenlijk 'gedood' was. (Dat is een verklaring trouwens voor het feit dat er zo weinig opstand kwam) Ze werden echt systematisch afgemaakt, als wilde beesten.
Om nu een antwoord op je vraag te geven, de Britten en de Russen wisten er niet van. Uiteraard zullen er wel dingen doorgelekt zijn naar de Britten en de Russen, maar hoe zou je zelf zijn wanneer je zulk onmenswaardige verhalen zou horen, de mensen die het hoorden reageerden vol ongeloof. Tot de geallieerden de kampen met hun eigen ogen zagen... Wanneer je leest over de eerste verslagen, dan merk je wel dat de wereld enorm geshoqueerd was toen de waarheid zwart op wit bewezen werd (al zijn er zelfs nu nog mensen die deze waarheid ontkennen). Sja, volgens mij wisten ze dus wel ergens van iets, maar was het ook (net zoals het volgens mij met de dorpjes rond de kampen gelopen was) een kwestie van niet willen weten...
Hopelijk kon dit je iets helpen?
liefs,
lapijntje
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
had laatst nof een documanteren gezien en daarin bleek dat de engelse wel wisten over auswitch.
ze hebben nl. de fabrieken er naats gebombadeerd.
en er kwamen ook diverse piloten aan het woord en die zeiden dat ze het duidelijk konden zien ook werden er foto's getoond met de afbrieen en auswitcher op.
Dat er mensen in kampen werden opgesloten was bekend. Elk land doet dat. Zelfs Nederland doet dat nu: kijk maar naar de assielzoekerscentra.
Wat er gebeurt in de kampen is voor buitenstaanders vaak onduidelijk. Het rode kruis had in de tweede wereldoorlog vrij goed toegang tot de krijgsgevangenenkampn van de Westerse gealliëerden en daardoor was goed bekend hoe het er in die kampen aan toe ging (vaak hadden de Westerse krijgsgevangenen het beter dan de Duitse soldaten die hen bewaakten).
Het rode kruis had zeer beperkt toegang tot Russische krijgsgevangenenkampen en ook maar zeer beperkt toegang tot werkkampen. Geruchten en bewijzen over de erbarmelijke toestanden in die kampen kwamen mondjesmaat binnen in de rest van de wereld.
Er heersten ook geruchten over nog verschrikkelijkere kampen, maar er waren geen harde bewijzen en men kon de geruchten niet geloven totdat men er zelf met de neus bovenop stond.
De Russen waren al lang bekend met strafkampen en concentratiekampen (vele miljoenen Russen zijn tussen de jaren twintig en dertig weggevoerd naar kampen in Siberië), maar niet met de vernietigingskampen zoals nazi Duitsland heeft gehad.
Ik denk niet dat iemand binnen en buiten Duitsland heeft kunnen vermoeden welke verschrikkingen er zich daar afspeelden.