Arnhem 1945

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Arnhem 1945

Bericht door Nico Roelofs »

De laatste tijd ben ik me meer aan het verdiepen in Arnhem 1945. Er zijn een aantal dingen die ik mij afvraag.

Arnhem was in 1945 afgesloten voor de inwoners van Arnhem die in september 1944 zijn geevacueerd. Men kreeg alleen toestemming om de stad in te komen met een speciaal toegangsbewijs. Wanneer werd de stad weer vrij gegeven? Zodat men zonder toegangsbewijs de stad in mocht komen.

Naast Arnhem behoorde Oosterbeek en Velp ook tot afgesloten gebied? Of waren er nog meer plaatsen afgesloten?

Arnhem was door speciale Duitse eenheden leeg geroofd, ook wel bekend als de Bergungskommando's. Deze spullen zijn allemaal naar Duitsland gebracht, met als bedoeling deze aan de Duitse gebombardeerde bevolking te geven als gift van het Nederlandse volk. Bij mij is bekend dat een loods waar meubels waren opgeslagen door de Amerikanen in de brand was gestoken. Deze werden aangezien voor Duitse spullen. Maar zijn meubels en dergelijke die op andere plekken waren opgeslagen wel terug gekomen naar Arnhem?

De spoorbrug bij Arnhem is in mei 1940 opgeblazen door de Nederlanders. Deze brug is later weer in de oorlog opgebouwd. Is er iemand die informatie heeft over de weder opbouw?

In september 1944 werd de spoorbrug opgeblazen door de Duitsers. Welke Duitse eenheid heeft dat gedaan?

Ook de verkeersbrug van Arnhem is op 10 mei 1940 opgeblazen. Deze is ook in de oorlog opgebouwd. Heeft iemand ook informatie over de weder opbouw van deze brug?

Ook de verkeersbrug ging weer de lucht in. Deze werd gebombardeerd door de Britten. Later werd er een tijdelijke bailey brug aangeleged. Wanneer werd de bailey brug gelegd en door welke geallieerde eenheden? Wanneer werd de brug zelf weer opgebouwd en wanneer was deze klaar?

De Eusebiuskerk in Arnhem was ook totaal verwoest? Wie en wat heeft deze verwoest?
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Hey Nico,
de Duitse eenheid die de spoorbrug heeft opgeblazen is een "mobile troop of Battalion Krafft"die hadden opdracht alle zuidelijke einden van de rijn bruggen en veerponten te bewaken!!
Dit stukje komt uit ARNHEM 1944 The Airborne Battle by Martin Middlebrook!!
Volgens mij wordt in de tv Gelderland doc door de oudere bewoners van Arnhem/Oosterbeek verteld over de verbanning uit hun stad en wanneer ze weer terug mochten!!
Succes
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt voor deze informatie! Zal eens kijken of ik die documantaire van iemand kan lenen of kopen.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Arnhem 1945

Bericht door okke »

Nico Roelofs schreef:De Eusebiuskerk in Arnhem was ook totaal verwoest? Wie en wat heeft deze verwoest?
Het vermoeden bestaat dat een Duits jachtvliegtuig tegen de toren is gevlogen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Arnhem 1945

Bericht door Nico Roelofs »

okke schreef:
Nico Roelofs schreef:De Eusebiuskerk in Arnhem was ook totaal verwoest? Wie en wat heeft deze verwoest?
Het vermoeden bestaat dat een Duits jachtvliegtuig tegen de toren is gevlogen.
Interessant! Daar zou ik dan zeker meer over willen weten. Ga er eens naar opzoek.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Is geen vermoeden is waar gebeurt!!
En de kerk is ook beschoten omdat de Duitsers dachten dat de Britten uitkijk posten in de toren hadden geplaatst!!en andersom!!
Maar het klopt in ieder geval dat er een jachtvlieger tegen aan is gevlogen!!
Laatst gewijzigd door Maj.Cain op 01 dec 2004, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Weet misschien ook iemand wanneer dit gebeurd is?
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Ergens tussen 18 en 20 september!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Oke bedankt! Heb je toevallig nog meer informatie over dit voorval?

Heeft dat vliegtuig ook het dak van de kerk verwoest of had dat een andere oorzaak?
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Het vliegtuig heeft de Britse posities bij de brug bestookt maar is te laat uit zijn duikvlucht gekomen en heeft daarmee de kerktoren geraakt en is toen gecrashed!!
In het boek B-Company has Arrived staan ook foto's in van de kerk, je ziet een afbeelding van Britse POW'S die in de kerkbanken zitten bewaakt door 2 Duitsers!!
Zoals ik eerder vermelde zowel de Duitsers als Britten hebben op de kerk geschoten omdat ze dachten dat er lookouts in zaten!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt! Jah de foto waar de gevangen Britten in de kerk zitten ken ik.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Iemand die nog iets weet? Zou het zeer fijn vinden als mij iemand me meer kan vertellen over mijn vragen.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Even weer onder de aandacht brengen, zoek nog steeds informatie hierover.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

ik meende dat ook Rotterdam was afgesloten en velen van hun naar het noorden zijn gegaan voor onderdak. Volgende week zal ik wel eens voor je kijken hoe het nou precies zit
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Tex schreef:ik meende dat ook Rotterdam was afgesloten en velen van hun naar het noorden zijn gegaan voor onderdak. Volgende week zal ik wel eens voor je kijken hoe het nou precies zit
Bedankt! Maar het gaat me eigenlijk alleen om de plaatsen naast Arnhem.
Plaats reactie