dwangarbeid

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
nicolay

dwangarbeid

Bericht door nicolay »

welke bedrijven maakten ''misbruik'' [deze term is eigenlijk niet gepast in zulk soort omstandigheden] van de geroofde [en beroofde] dwangarbeiders. Dit vind ik tevens het bewijs dat niet alleen Hitler en zijn bende daders waren van gruwelijke misdaden, maar héél ''groot Duitsland''. Natuurlijk waren er ook tegenstanders maar die werden al snel in kampen gestopt, of simpelweg opgeruimd.
lapijntje
Lid

Bericht door lapijntje »

Ouch Nicolay, volgens mij heb je een heel groot gevoel voor rechtvaardigheid, maar pas toch op met veralgemeningen. Héél Duitsland, dat is veel. En als je wilt lezen over mensen uit Duitsland die tegen Hitler en zijn regime waren, dan heeft Klaus Gordon 3 prachtige boeken geschreven. Ik wil gerust even kijken voor de titels als je geïnteresseerd bent, maar je kunt die zeker zelf ook vinden.
Indien je niet veel tijd hebt dan geef ik je een voorbeeldje: in een van die boeken staat bijvoorbeeld geschreven hoe een man die tegen Hitler en zijn bende is, gewoon op straat wordt gezet en steeds in elkaar geklopt werd, omdat hij nu eenmaal tegen het nazi-regime was. Wie tégen was werd gewoonweg als vuil behandeld, die mensen hadden gewoon de kans niet om opstand te bieden...
Dat was maar een klein voorbeeldje, hoor. het spijt me dat ik je moet zeggen dat ik je voor de rest niet kan helpen met je vraag :oops:
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Enkele bedrijven waar dwangarbeiders werkten:
Voorbeelden zijn: BMW, Bayern, Knorr, Siemens, Volkswagen, BASF, Daimler-Benz, de Deutsche Bank, AEG, Photo AGFA, Puch en Krupp.
Van: http://www.memo-malmberg.nl/secure/nieu ... /dwang.htm
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Wat dacht je van IG Farben? De producent van Zyklon B het gas waarmee de joden werden vergast.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

monmax schreef:Wat dacht je van IG Farben? De producent van Zyklon B het gas waarmee de joden werden vergast.
Werd dat ook door dwangarbeiders gemaakt?

Zoiets klinkt wel bekend, vertelde Primo Levi dat nou?
Maximus
Lid

Bericht door Maximus »

monmax
Lid

Bericht door monmax »

Of Zyklon B ook door dwangarbeiders werd gemaakt weet ik niet. Maar er zijn foto's van fabrieken van IG Farben op een van de bijkampen van Auschwitz. Het zou mij overigens niet verbazen dat Zyklon B door dwangarbeiders werd gemaakt, cynisme was wijdverspreid in het Derde Rijk. Naarmate de oorlog vorderde werd meer en meer oorlogstuig door dwangarbeiders geproduceerd.
Plaats reactie