vraag over de fiets inname

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Ales

vraag over de fiets inname

Bericht door Ales »

HOI,
ik heb een werkstuk over WO2...
en nu heb ik een vraag:
waarom moest men de fiest inleveren aan de NSB/Duitsers?????
weet iemand dit?
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Volgens mij leverde de mensen de fietesen niet in ,maar werden ze gewoon door de Duitsers in beslag genomen :|
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
John Rambo
Lid

Bericht door John Rambo »

ehm.. omdat de duitsers wouden fietsen?
Zitadelle
Lid
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Tja... de meeste fietsen werden toch wel gebruikt in september 1944 toen elke Duitser/NSB'er (zoek de 10 verschillen) zo snel mogelijk uit ons landje wilden..
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Omdat de Duitsers liever met de fiets reden dan steeds te voet moeten gaan.
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Sommige mensen moesten hun Fietsen moest men tijdens de oorlog inleveren, dat was heel erg want de fiets was toen super belangrijk voor mensen.
De Joden moesten hun fietsen inleveren, heel erg gemeen want nu konden ze bijna nergens meer heen want met het OV mochten ze ook niet meer.
Aan het eind van de oorlog gingen de Duitse soldaten ook fietsen op straat afpakken, soms hadden mensen een speciale vergunning voor hun fiets, maar soms maakte dat die soldaten niets uit.
Ze hadden fietsen nodig om ergens heen te kunnen, soldaten moeten veel en lang lopen en daar hebben ze zelden zin in.
En als de Geallieerde soldaten dichtbij komen dan pak je snel een fiets om te vluchten.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Laten we even stoppen met alle geintjes over dit onderwerp en een serieus antwoord geven zoals marloes bijvoorbeeld.

Vergeet overigens niet dat het niet alleen ging om inleveren van de fietsen.
Veel meer goederen werden mee gesleept naar Duitsland bij het terugtrekken.
Op die wijze probeerden soldaten toch nog wat over te houden aan de campagne in Nederland.
Het was immers totaal niet duidelijk wat voor situatie de Duitse soldaten zouden aantreffen bij terugkomst (financiele situatie, gezinsamenstelling, schade aan het huis waar ze voor de oorlog woonden)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Mijn grootvader heeft tijdens de 5 angstige dagen in mei 1940 ook geprobeerd een fiets te vorderen in naam van het Nederlandse leger, Maar kennelijk zakte dat ding 100 meter verder in elkaar, waardoor hij toch moest lopen.

Fietsen is nu eenmaal prettiger dan marcheren.
In Tabulas Argenteas Refero
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Bij mij opa hadden ze in het begin van de bezetting ook zijn fiets gestolen/ingenomen.Na de bevrijding heeft hij daar nog aangifte voor gedaan(Heb ik nog het document van).
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

de Duitsers hebben bij m'n opa een geweer op z'n hoofd gezet toen hij z'n fiets niet wilde afstaan. Toen heeft ie hem maar wel gegeven want je kon gewoon niet anders.
Elke x als we nu naar of door Duitsland komen, vraagt hij of we z'n fiets mee terug willen nemen :)
junior
Lid
Contacteer:

Bericht door junior »

De uitbater van de krantenwinkel hier in het dorp, daar heeft een Duitser zijn kleuter-driewieler en mee naar Duitsland genomen. 8)
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
max
Lid
Contacteer:

Bericht door max »

Fietsen werden ook in het begin van de oorlog in beslag genomen om dat waaruit ze gemaakt zijn (metaal) te gebruiken voor de oorlogsindustrie
(ook kookpotten kerkklokken ed)

in 1945 pikten ze de fioetsen om zo snel mogelijk weg te komen naar die heimat
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

bij mijn opa hebben ze zijn verstopte auto's mee genomen :(
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Marloes wrote:
"De Joden moesten hun fietsen inleveren, heel erg gemeen want nu konden ze bijna nergens meer heen want met het OV mochten ze ook niet meer. "

Wat gemeen van die Duitsers zeg !
Kom Nou, ik geloof dat de Joodse bevolking wel andere zorgen had, dan hun fiets!
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

smaug schreef:Marloes wrote:
"De Joden moesten hun fietsen inleveren, heel erg gemeen want nu konden ze bijna nergens meer heen want met het OV mochten ze ook niet meer. "

Wat gemeen van die Duitsers zeg !
Kom Nou, ik geloof dat de Joodse bevolking wel andere zorgen had, dan hun fiets!
nou leg is uit dan wat jij dan zoal denkt dat de andere zorgen waren in het begin van de oorlog van de joden?
Plaats reactie