waar zaten de Duitsers vlak voor het Ardennenoffensief

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

beste harro,
merkwaardig dat zoeken naar kennis en het aangeven van bronnen, die mogelijk betrekkelik van waarde zijn,
afgedaan wordt als "schrijnend gebrek aan kennis", deze toon staat me niet aan,
als je bijvoorbeeld het bombardement op Bastogne niet door de Luftwaffe hebt willen doen plaatsvinden, dan is dat sensationeel, dat zou inhouden dat de Amerikanen hun eigen troepen gebombardeerd zouden hebben, maar wat mij betreft geldt voor deze stijl van gesprek
"NUTS", en een serieus forum onwaardig,
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

laat elkaar in waarde jongens en niet te persoonlijk worden..is de kerstgedachte nu alweer verswunden? :wink:
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

eagle schreef:merkwaardig dat zoeken naar kennis en het aangeven van bronnen, die mogelijk betrekkelik van waarde zijn
Kan zijn, maar los van welke bronnen je ook gebruikt, de "informatie" die je geeft is historisch gezien onjuist en het geven van desinformatie is een forum al helemaal onwaardig. Je beweringen over de 12. en 1. SS b.v. zijn kul, je beweringen over "de modernste wapens" zijn kul, je beweringen over meerdere malen op grote schaal inzetten van de Luftwaffe zijn kul, wat wil je daarmee bereiken? Je zegt iets over de Waffen-SS, merkt op dat de kenners hier wel meer over kunnen zeggen, en als die dan zeggen dat je ernaast zit ga je steigeren.
eagle schreef:afgedaan wordt als "schrijnend gebrek aan kennis", deze toon staat me niet aan
Kom dan met betrouwbare informatie en de toon zal verdwijnen. Ik doe al zeven jaar onderzoek naar de Leibstandarte met medewerking van Duitse en Amerikaanse veteranen en hun nabestaanden en bezoek archieven voor primaire bronnen. Vertel mij hoe het zat :roll:
eagle schreef:als je bijvoorbeeld het bombardement op Bastogne niet door de Luftwaffe hebt willen doen plaatsvinden, dan is dat sensationeel, dat zou inhouden dat de Amerikanen hun eigen troepen gebombardeerd zouden hebben, maar wat mij betreft geldt voor deze stijl van gesprek
"NUTS", en een serieus forum onwaardig,
Kun je niet lezen? Ik zeg: kijk eerst eens of het de Luftwaffe wel was. De Amerikanen hebben tijdens het Ardennenoffensief meerdere steden per ongeluk (Malmédy zelfs drie maal!) gebombardeerd en sommige steden met opzet (Houfallize met de grond gelijk gemaakt) dus zo vreemd is dat niet. Als het de Luftwaffe wel was (en die was het, wees gerust) dan wil ik weten hoe dit het bewijs is voor "meedere malen grootschalig inzetten van de Luftwaffe". De enige grootschalige inzet van de LW was Operatie Bodenplatte en dat was een totale mislukking waarbij duizenden toestellen verloren gingen. Daarna konden ze enkel nog wat losse toestellen onbeduidende missies laten vliegen maar dat mag niet de naam dragen grootschalig te zijn.

Een serieus forum: vast wel. Wil jij je qua (kritisch) bronnenonderzoek daar dan a.u.b. naar gedragen?
Laatst gewijzigd door Harro op 28 dec 2004, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ruben schreef:Harro vanwaar haal jij je documentatie rondom de bewapening rond die tijd? Ik vind dit namelijk nogal een interessant onderdeel.
Bundesarchiv-Militärarchiv (BA-MA) in Freiburg, de National Archives (NARA) in Maryland, Dugdale en gesprekken met veteranen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Narcolepticus schreef:Waar kwamen dan de troepen voor het Ardennenoffensief vandaan buiten de dan de pas geformeerde Volksgrenadiers, het Parachutistenleger van Student etc?...
Hoe bedoel je? Welk parachustistenleger van Student nam dan deel aan het offensief? Er waren drie legers (6.Pz., 5.Pz., 7.) geen enkele was een parachutistenleger en Student leidde geen van deze legers.

De pas geformeerde Volksgrenadiers kwamen tot stand door vrijwel vernietigde Infanterie-Divisionen een nieuwe naam te geven en op sterkte te brengen met (meestal onvolwaardig getrainde) reserves. Sommige waren al aan het westfront, sommige kwamen uit het oosten maar in geen enkel geval was dit een SS-divisie zoals gestelt door "Eagle"

Overigens was die zogenaamde "elite" er niet veel beter aantoe: de rangen van de in na Charkow, Kursk, Oekraine en Normandië zwaar gehavende en vaak zelfs gedecimeerde Leibstandarte werden b.v. al sinds de zomer van 1943 veelvuldig opgevuld met overtollig personeel van de Luftwaffen en Kriegsmarine. Na Normandië was dit voor sommige eenheden binnen de LSSAH zelfs tot 25 procent. Kijken we naar de SS AA 1 (mijn specialiteit) dan zien we dat ze voor aanvang van het offensief de Abteilung moesten terugbrengen van zeven (incl. Stabs.- en Versorgungskompanie) naar vijf Kompanien. De 1. Kompanie zal al van voor Normandië op voertuigen (250/9) tewachten maar die hebben ze nooit gekregen en werd daarom een Ersatzkompanie die niet deelnam aan het offensief. De 2. Kompanie kreeg wel de volledige 36 le.SPW' s, de 3. Kompanie kreeg slechts genoeg Schwimmwagens voor twee van haar drie Züge (de derde kreeg fietsen en werd "mobiele reserve" in de Stabskompanie). De 5. Kompanie verdween in z'n geheel, de Züge werden verspreid over de overige Kompanien om hun gebrek aan wapens te compenseren (Pionierzug naar de Stabskompanie, zware wapens naar de 4. Kompanie). De Panzerspähkompanie (voorheen de 4. Kompanie) werd opgeheven en de voertuigen (mengeling van overleefende Pumas uit Frankrijk en nieuwe 234/1 en /3) gingen naar de zwaar onderbewapende Stabskompanie.

Afgelopen 16 december had ik een ontmoeting met o.a. een veteraan van de Fahrradzug (de mobiele reserve die geen Schwimmers kreeg) en die had graag "de modernste wapen" gehad. Op de fiets (!!!) trokken ze door Stadkyll en Büllingen maar toen een Grenadier met zijn overjas tussen de spaken kwam, ter aarde stortte en werd overreden door een SPW kregen ze opdracht hun overjassen in te leveren. Dus daar fietste de elite van de SS door de Ardennen richting Amerikaanse linies.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Harro, bedankt maar de Parachutisten divisie dan, was enkel Noordelijk paraat, die was ook rond die tijd gevormd als ik me niet vergis.

Maar ik heb 1 opmerking... Al die duitse benamingen zijn voor een leek als ik vrij onverstaanbaar :)
Ik wist wel dat de teruggetrokken troepen van Falaise grotendeels onderbemand waren en voor een groot deel uit ondergetrainde eenheden bestond etc...
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Narcolepticus schreef:Harro, bedankt maar de Parachutisten divisie dan, was enkel Noordelijk paraat, die was ook rond die tijd gevormd als ik me niet vergis.
Bedoel je het parachutistenleger van Student in Nederland? Aan het Ardennenoffensief namen twee parachutistendivisies deel (dus geen leger), n.l. de 3. FJD (Fallschirmjägerdivision) in het 6. Panzerarmee en de 5. FJD in het 5. Panzerarmee bij Bastogne. Beide divisies bevonden zich al aan het westfront (zie http://www.feldgrau.com voor divisiegeschiedenissen en overzicht van hun locaties).
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Bedankt, mja het parachutisten leger van Kurt Student in Nederland is toch ook ongeveer rpond dezelfde tijd gevormd niet?

maar ja, ik zal de link is uitpluizen
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Jawel, maar we hadden het toch over eenheden die deelnamen aan het Ardennenoffensief? Het oorspronkelijke punt van "Eagle" zelfs zijnde specifiek Waffen-SS eenheden die speciaal van het oostfront naar het westen kwamen voor het offensief? Of zie ik nu een specifieke vraag van jou over het hoofd? Want dan moet ik de thread nog eens teruglezen :)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Nu ja, het 15e leger stond toch aan de flank van de hoofdmoot die in het Ardennenoffensief aanvielen, daarom dacht ik dat het wel vrij relevant was... Niet dus
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

waaruit bestond de FB en FG Pantser Brigades en waarvoor stond de "FB" en "FG" ? :?
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Even verplaatst naar de vragen sectie van het forum. :)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

@ vincent: Führer Begleit Brigade = FB
@ Narcolepticus: maar dan mis ik de link met een FJ-leger (Armee)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

@ harro

Huh?
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

ff een samenvatting: Narco zei dat Kurt Student's paraleger rond die tijd was gevormd
Harro zei daarop: Het oorspronkelijke punt van "Eagle" zelfs zijnde specifiek Waffen-SS eenheden die speciaal van het oostfront naar het westen kwamen voor het offensief? Of zie ik nu een specifieke vraag van jou over het hoofd?

toen zei Narco weer: het 15e leger stond toch aan de flank van de hoofdmoot die in het Ardennenoffensief aanvielen, daarom dacht ik dat het wel vrij relevant was... Niet dus

waarop Harro zei: maar dan mis ik de link met een Fallschirmjäger armee (Kurt Student remember?)
Ik heb er geen kracht meer voor
Plaats reactie