Opblazen van granaten door de EOD

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Opblazen van granaten door de EOD

Bericht door Nico Roelofs »

Afgelopen week had ik een gesprek met een collega van mij. Hij zit op een project in de gemeente Arnhem. Op dat project worden regelmatig explosieven gevonden uit de tweede wereldoorlog.
In dat gesprek kwam ook naar voren dat ik een grote interesse heb in de tweede wereldoorlog. Daarop pakte hij zijn telefoon en belde hij met iemand die zich heel veel bezig houdt met de explosieven op dat terrein.
Nu pak ik zometeen de auto en rij ik naar dat bouw project toe. Ik mag dan vervolgens vandaag van dichtbij mee maken hoe de EOD de explosieven gaat opblazen.
Ik ben zeer benieuwd hoe dit allemaal gaat verlopen. Met name hoe de veiligheid is geregeld. Ik heb me foto camera mee genomen dus als ik vanavond thuis kom dan zal ik foto's plaatsen van dit dagje.
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 10 apr 2005, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

tof Nico!
goed filmen he! :)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Vet nico !!!
Bij ons achter het huis in een aspergeveld lag een granaat van een Duits 88mm kanon!
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
ronhui
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 dec 2004, 15:57
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door ronhui »

Sommige mensen hebben ook al het geluk!
"We zullen ze er wel even uitgooien en er met de blanke klewang op in gaan"
De laatste woorden van majoor J. H. A. Jacometti, mei 1940
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik ben net terug van de lokatie waar de granaten zijn opgeblazen. Was wel een heel interessant. Maar het opblazen zelf stelt niet zo heel veel voor.
Als eerst heb ik onder begeleiding mogen kijken in de container waar de granaten lagen opgeslagen. De container stond ik het veld waar omheen nog een dijkje van klei was gemaakt. Daar aanwezig waren:
1 Britse 6 ponder bristant
4 Duitse pamfletraketjes geloof ik
1 Duitse 10,5cm lichtkogel granaat
1 20mm brisant kogel
1 Britse 3 icnh mortier
1 ik geloof een Duitse 10,5cm granaat, maar kan ook wat anders zijn geweest.

Ook was er een hoop 303 munitie en 9mm.

In de container lag ook nog een Enfiel, MG42, .30, stuk van een Duits 20mm kanon, MG42 kistje, ontplofte Duitse raket en een Duitse veldfles.

De granaten werden door de EOD naar een lokatie verder in het veld gebracht. Daar was een berg zand met in het midden een gat. Daar mocht ik ook niet bij aanwezig zijn. Ze werden daar klaar gemaakt om opgeblazen te worden. Vervolgens kwam daar weer een meter zand overheen.

Toen werd het onstekingmechanisme aangesloten. Het zoontje van de aanweizge politie agent was de gelukkige. Hij mocht op de knop drukken.

Een berg zand dat omhoog vloog en wat rook en een doffe klap. (Helaas niet op foto kunnen krijgen).

Na de explosie werd er gecontroleerd of alles de lucht in is gegaan. Toen het veilig was mochten we komen kijken. Ja daar was een gat met zand. :P Heb toen nog een scherf gekregen. Het scherfje was van de Duitse 10,5cm.

Toen was het tijd voor een bakkie koffie en wachten op een tractor want de vrachtwagen van de EOD zat vast. :P

Zal vanavond als ik thuis kom de foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Heb in het verleden meerdere malen de beveiliging gehad bij het onschadelijk maken/ laten ontploffen van V1's.
Dat gaat er wel tamelijk heftig aan toe.

Was overwegend in de buurt van Voorst en Gorssel.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

gvdbor schreef:Heb in het verleden meerdere malen de beveiliging gehad bij het onschadelijk maken/ laten ontploffen van V1's.
Dat gaat er wel tamelijk heftig aan toe.

Was overwegend in de buurt van Voorst en Gorssel.
Ja dat lijkt me ook vrij heftig! Dit was allemaal wel redelijk klein spul. Ze hebben voor tijd terug wel een 500 ponder laten springen op dit bouw project. Dat moet ook aardig heftig zijn geweest.

In de bossen van Gorssel hebben ze ook die dingen richting Engeland afgevuurd?
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

En die spullen zoals die Enfield, MG etc. Wat werd daar mee gedaan?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Vrijwel de meeste spullen worden aan museums gegeven. Er zijn al schitterende stukken naar museums gegaan die daar zijn gevonden. Maar ik geloof dat die wapens vernietigd worden, of ook deze moeten naar een museum gaan. Maar dat betwijfel in want veel museums kunnen al vele nog in goede staat verkeerde wapens al niet kwijt.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

zelf niet gekocht dan?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

een duitse veldfles er bij? werd deze ook opgeblazen? :?

maar lijkt me een indrukwekkende ervaring!@
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Narcolepticus schreef:zelf niet gekocht dan?
Mag niet. Is verboden. Ze mogen niet zomaar spullen weg geven of verkopen. Er zijn gewoon een aantal profesionele instaties mee bezig en die mogen niet zomaar dingen weg geven of verkopen. Allemaal van die regels. Alles wat ze vinden heeft een museum gewoon de eerste keus. Daarna volgen nog 1 of meer museums.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Guido schreef:een duitse veldfles er bij? werd deze ook opgeblazen? :?

maar lijkt me een indrukwekkende ervaring!@
Nee dat werd niet opgeblazen. Dat gaat weer naar een museum. Ook de wapens werden niet opgeblazen. Alleen de granaten.
De 303 en 9mm munitie werd in de vrachtwagen van de EOD geladen. Deze worden denk ik op een andere wijze vernietigd. Want als je die met de granaten zou opblazen, dan is de kans groot dat ze alleen worden geblazen en dat je later de nog niet gesprongen patronen weer terug vind.

Maar was wel mooi om mee te maken.
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Nico Roelofs schreef:[
In de bossen van Gorssel hebben ze ook die dingen richting Engeland afgevuurd?
Ik meen van wel ja, maar het waren dan overwegend blindgangers die na een korte tijd vliegen of vrijwel direct na de lancering zich al in de grond boorden. Boeren groeven vaak nadien een groot gat waar ze het spul in dumpten. Ik weet in mijn vorige standplaats, Laren *gld* dat daar een lanceerbasis was, maar die waren op veel plaatsen, ook hier in Ermelo
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

leuke ervaring Nico!
Waar is dat bouwterrein eigelijk?
Vind het een goede zaak dat de relics naar museums gaan! Waren ze nog een beetje in goede staat?
Plaats reactie