helm 1940

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

helm 1940

Bericht door Bert-Jan »

hadden alle nederlandse soldaten een leeuw voor op de helm
of waren er ook soldaten die een m27 of m34 helm hadden zonder leeuw
ik de meidagen
Guido
Lid

Bericht door Guido »

In de mei dagen van 1940 in Nederland had zover ik weet iedereen een helm met de leeuw. er zijn verhalen van dat de leeuw werd verwijderd door nederlandse soldaten, omdat duitse scherpschutters ontdekt hadden dat daar de kogel goed door heen ging. hier van is maar 1 raport van bekend maar dat was op kleine schaal en verder niet gedaan zover ik weet.

toch vind je nog regelmatig helmen met de groene lak van 1940 (voornamelijk de M27) zonder de leeuw. Dit zijn meestal de knil helmen van de binnenlanders, die voor de Nederlanders vochten. gezien hun geloof mogen hun geen dieren dragen als zijnde soldaten en daarom is de leeuw verwijderd. deze helmen worden echter vaak verkocht als zijnde ned 1940 helmen met het scherpschutter verhaal.

ik hoop dat ik je hier mee heb geholpen.
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

ja heel erg bedankt voor je antwoord
prvt_foster
Lid

Bericht door prvt_foster »

De helmen die in mei 1940 gedragen zijn door gevechtseenheden waren allemaal zonder leeuw. Veel officiele foto's laten wel helmen met leeuw zien (dit stond mooier voor de foto).
De helmen die v in mei gedragen werden was het M27 model. Probeer er maar eentje te vinden met leeuw en merk hoe schaars die zijn!

De M34 is gemakkelijk te vinden met leeuw; deze is veel gebruikt bij officiele gelegenheden e.d maar nauwelijks in de strijd. Het merendeel is ook pas in 1940 afgeleverd en kwamen dus net te laat.

Soms kom je een grijze helm tegen met leeuw; luchtmacht, deze zijn wel vaak voorzien van leeuw.
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Mijn achteroom heeft mij ooit verteld dat ze bevel kregen van de officier om de leeuw eraf te halen (IVM schietschijf en dat de kogel er goed door kan) Ik weet niet of dat bij de M34 of M27 was, in ieder geval het model met "grote achterflap" ik vermoed de M27. Ook weet ik niet dat "iedere" soldaat dit moest doen.
Herr
Lid
Contacteer:

Bericht door Herr »

Zover ik weet waren er een aantal soorten helmen in omloop, binnen het nederlandse leger. Maar je kan het altijd even navragen op deze chat http://www.grebbeberg.nl/
stengun
Lid
Contacteer:

Bericht door stengun »

ik heb zelf een NL helm (M27) met leeuw, de kogel gaat niet super makkelijk door de leeuw, maar omdat daar reliëf in zit kan de kogel niet afketsen.
Plaats reactie