Ooggetuigeverslag

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Shifty
Lid
Contacteer:

Ooggetuigeverslag

Bericht door Shifty »

"Hebt u Hitler gezien ??" Begin jaren zeventig stelde de Duitse schrijver Walter Kempowski die simpele vraag aan honderden landgenoten die het naziregime nog hadden meegemaakt. In de immer uitdeinde Hitler-bibliotheek - een overzichswerk eind vorige eeuw had het over 120.000 pulicaties - leverde dat een interessant boekje op: 'haben sie Hitler gesehen?'.
De antwoorden boden een aardig overzicht van de gevoelens die Hitler bij zijn onderdanen had los geweekt - van groot enthousiasme ('we hebben drie dagen onze handen nauwelijks durven wassen, alleen maar omdat hij ze geschud had'), tot vijandigheid ('een klein mannetje , bijna onaangenaam, misschien zelfs afstotelijk, met dat snorretje, alsof het met schoensmeer getekend was').
Hier is het antwoord van een glazenmakersbaas, geboren in 1902:
'Ja , natuurlijk heb ik hitler gezien.Wij drongen om zijn auto heen, hij stapte uit, had een krant onder de arm en een hoed met een slappe rand op. En toen - ik vind het raar om dat nu te zeggen, maar ik herinner het mij goed - toen had ik de indruk, omdat ik heel dicht bij hem stond,dat hij er een had laten vliegen.Je rook het , hé. En later , toen hij dan steeds meer faam kreeg, moest ik daar altijd aan terugdenken. Mijn naam wordt toch niet geoubliceerd, hé?'

Uit : Humo (vlaams weekblad) 4 januari 2005.

:lol: :lol: :lol: :lol: :wink:
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Haha. Ik heb dat boekje ook thuis liggen ja. Het is geweldig om te lezen hoe mensen ontkennen dat ze Hitler ooit gezien hebben en hoe sommigen toegeven dat ze hem wel gezien hebben. En hoe ze dat dan ook weer goed proberen te praten. Hier nog enkele reacties:

"In 1939 is hij naar Danmzig gekomen en daar raasde hij langs mij heen, net een standbeeld. En ik dacht: Dat is Onze Lieve Heer. Als kind dan he."

"Neen, ik heb Hitler niet gezien. Ik was toen nog te klein. Maar mijn oom wel. Die was absoluut tegen Hitler, maar toen is het fanatiek voor Hitler geworden, omdat boven het stdion waar hij sprak, de zon plotseling door de wolken heen brak. En dan al die massa's mensen."

"Ik heb een keer staan wachten, toen duurde het me te lang, toen ben ik weggegaan."

"Ja, maar vraagt u maar liever iemand anders."
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Jeroen2
Lid

Bericht door Jeroen2 »

Heb het artikel ook al gelezen :)
Plaats reactie