Welke special forces waren er in de Wo2?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00

Welke special forces waren er in de Wo2?

Bericht door Jelle H. »

De volgende ken ik:

U.S.:

-Rangers
-First special service force (U.S. en Canada)

U.K.:

- Special Air Services

Welke special forces waren er nog meer? En van welke landen?


Behoorden de paratroopers eigenlijk tot de special forces?

Lt. Winters zegt in Band of brothers een keer dat de paratroopers de meest zware training van het leger moesten doorstaan.
Was dat ook echt zo? Was deze training zwaarder dan de training van bijvoorbeeld de Rangers? Trainden ze ook samen?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Lipton zei dat het de meest zware training was ;)

ik denk niet echt dat je ze SF kan noemen, anders kan je nog een heleboel eenheden noemen (panzertruppen, waffen SS, fallschirmjäger, sturmpioniere enz...)
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Zitadelle »

Er is een verschil tussen Special Forces en elite-troepen. Elite troepen zijn wel meer voorkomend dan SF. Maar, aan de andere hand kan je dan MI6 en de OSS ook rekenen tot SF?
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Haha...

Iedere commandant, of het nu leger, marine of luchtmacht is..
Zal zeggen dat zijn manschappen de beste van de wereld zijn.

De zwaarste training zegt niet alles.
Wat de doorslag geeft, is de combinatie van allerlei factoren.

Eigenlijk is het niveau van die speciale troepen pas echt erg omhoog gegaan na de toestanden met de Olympische Spelen in Munchen.

Van het trainingsniveau in de tweede wereldoorlog moet je je echt niet al te veel van voorstellen. Men had er doodgewoon de tijd en de middelen niet voor.

Wel waren er natuurlijk geharde soldaten, veteranen vanaf het eerste uur. Zoals bij voorbeeld de Polen. Maar die werden door de geallieerden dan ook stelselmatig ingezet om de ergste rotklussen op te lossen.
Onder het mom van.. Liever een hoop Polen dood, dan Amerikanen of Britten. Na de overwinning komen dan de Yankees en Limeys met vliegende vaandels binnengemarcheerd.

Overigens zou ik, als de nood aan de man was, toch het liefst eens met de mariniers gaan babbelen. En dan een paar commando's er nog bij ;)
Niet te veel, want anders krijgen die ook weer kapsones ;)

De Britten kunnen er ook wel wat van, maar het blijven Limeys hè.. ;)

Amerikanen moeten uitkijken dat ze niet bij iedere stap in hun voet schieten...
Laatst gewijzigd door Ioannis op 06 jan 2005, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Special Forces : De Belgische SAS :)
Net zoals de canadezen Ioannes, net zoals de canadezen.

Kun je natuurlijk ook zeggen van de Duitsers, die hadden ook "hun" vreemdelingen.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Narcolepticus schreef:Special Forces : De Belgische SAS :)
Net zoals de canadezen Ioannes, net zoals de canadezen.
Vertel mij wat, mijn familie is ook Canadees ;)

Als ze 20 van die houthakkers in uniform zien staan,
loopt het de meeste Nederlanders al dun door de broek. ;)

Overigens is het meestal zo, dat lui uit de koloniën wat losser zijn, en meestal ook met enige intelligentie zaken op kunnen lossen.
Dat moet je wel, als je in Australië of Canada ergens in de knoek woont.

Daarom scoren die woestelingen over het algemeen beter.. ;)
Laatst gewijzigd door Ioannis op 06 jan 2005, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00

Bericht door Jelle H. »

Belgische S.A.S. ? Waar staat die afkorting voor?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De Duitsers hadden alleen de zgn. "Brandenburgers". Dat waren hun special forces cq. commandos. Los van de met fabeltjes (lees: leugens. overdrijvingen en selectieve geschiedschrijving) groot geworden egotripper maar feitelijk weinig voorstellende Skorzeny.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Harro schreef:De Duitsers hadden alleen de zgn. "Brandenburgers". Dat waren hun special forces cq. commandos. Los van de met fabeltjes (lees: leugens. overdrijvingen en selectieve geschiedschrijving) groot geworden egotripper maar feitelijk weinig voorstellende Skorzeny.
Eigenlijk heel goed te begrijpen.
Een dicator zit niet te wachten op een goed getraind clubje wat op zeker moment zijn slaapkamer binnendringt, en hem de keel doorsnijdt.. ;)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Jelle H. schreef:Belgische S.A.S. ? Waar staat die afkorting voor?
Special Air Service.

De Duitsers hadden dan ook nog de Neger en Biber (miniduikbootjes) bemanningen....valt misschien ook nog net onder 'special forces'
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00

Bericht door Jelle H. »

Die Belgische S.A.S., waarom heeft die precies dezelfde naam? Waren dat Belgen in Engelse dienst ofzo? Was de Belgische S.A.S. gelijk aan de Britse S.A.S. ?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

hmm....allereerst moet ik zeggen dat ik weinig verstand heb van deze materie maar toch wou ik graag een paar gedachten hierop loslaten...(dus niet weer dat gebral om bronnen zoals dat eerder mij TEvaak werd gedaan)

Zou het niet zo kunnen zijn dat de reden is dat duitsland geen echte special forces had..dat zoiets (nog) niet echt werd geaccepteerd door de oudere officieren?..ik bedoel daarmee de oud Pruisische school. Want werd zoiets niet gezien als "achterbaks"oorlog voeren? nicht soldatisch......zoiets.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Jelle H. schreef:Die Belgische S.A.S., waarom heeft die precies dezelfde naam? Waren dat Belgen in Engelse dienst ofzo? Was de Belgische S.A.S. gelijk aan de Britse S.A.S. ?
Dat waren inderdaad Belgen in Britse dienst die gegroepeerd zaten in een apart onderdeel (de 5th SAS).
meer hierover: http://www.belgiansas.com/

dat Duitsland geen echte special forces had
Toch zijn er enorm veel commando-operaties uitgevoerd door speciaal daarvoor samengestelde groepen....dus echt van 'geen special forces' zou ik zeker niet durven spreken.
Laatst gewijzigd door Peter M op 06 jan 2005, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb ook weinig kennis van die special forces. Maar de Duitse kikvorsmannen lijken me wel special forces.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00

Bericht door Jelle H. »

Maar maakten de U.S. Paratroopers uit van het special operations command?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 2 gasten