Tja, dat is wat subtieler dan wat Harro probeert ons wijs te maken..antwerpx schreef:Ik citeer:
De benaming 'Negros of 'Blacks' waren indertijd synoniem met 'slaven'. Zo nam South Carolina in 1740 een wet aan die stelde dat "...all negroes, mulattoes, or mestizos, who are or shall hereafter be in the province, and all their issue and offspring, born or to be born, shall be and they are hereby declared to be ans remain forever hereafter absolute slaves." Status en huidskleur vielen samen.uit: PIETERSE, J.N., Wit over zwart, beelden van Afrika en zwarten in de Westerse populaire cultuur, Koninklijk instituut voor de tropen, Amsterdam, 1990.De tijd van het abolitionisme (va 18e eeuw), de beweging voor afschaffing van de slavernij, viel samen met de opkomst van het racisme
Interpreteer het zoals je wilt, maar volgens mij zitten we nu toch al voor de 19e eeuw.
In Amerika was de slavernij inderdaad bij wet geregeld.
Dus een door de staat verordonneerd racisme.
Waar we het dus over hadden.
Het is ook wel grappig dat het abolitionisme, dat is het streven naar afschaffing van de slavernij, vooral in Groot Brittannië ineens opkwam.
Het was immers een manier om de Amerikaanse katoenproductie een danig stuk hout in de spaken te steken.
Dw katoenproductie van het zuiden van de VS was immers een regelrechte concurrent van de Britse katoenindustrie, die zijn grondstoffen uit India haalde.
Daar was geen slavernij, maar iets wat er toch wel heel sterk op leek.
En dat mag, loonslaven bestaan immers vandaag de dag ook nog.

Maar op het Europeese vasteland, begonnen racistische ideeën pas te ontstaan in de 19e eeuw. Het is nota bene ook nog eens een keer zo, dat Hitler veel van zijn ideeën aan de praktijken van de Britten en Amerikanen heeft ontleend.
Verder las ik ergens anders weer dit citaat...
En vervolgens wordt daaraan de conclusie verbonden dat het juist het verhaal van Harro ondersteund, terwijl het dat juist niet doet................
In de 19de eeuw werden deze gedachten uitgebouwd tot rassentheorieën, volgens welke het blanke ras het hoogtepunt van de menselijke evolutie zou vormen. Op grond daarvan zou het de suprematie over de andere rassen toekomen. Deze overheersing werd soms tevens gerechtvaardigd door te stellen dat het blanke ras een opvoedkundige taak had ten aanzien van de andere rassen (the white man's burden).
© 1993-2003 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
Het stelselmatige racisme, het racisme als ideologie, is niet ouder dan de 19e eeuw. Daar draait het om.
Maar ik begrijp het wel. Ultra rechts heeft er altijd al behoefte aan gehad om naar voren te brengen dat racisme iets "natuurlijks" zou zijn.
Iets van alle tijden. Nou, dat is dus niet zo.