vrouwemancipatie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
SooF DuSHi

vrouwemancipatie

Bericht door SooF DuSHi »

Hello mensen.... :lol:
Eehm ik had een vraag over de Vrouwemancipatie. Ik had net een vraag gelezen van Tiffany over vrouwen en kinderen in de Tweede Wereldoorlog, en dat wilde ik eigenlijk ook weten. Ik had ook iets gehoord van dat de Nederlandse vrouwen het werk van hun man overnamen omdat die in het verzet of het leger zaten :? . Maar was dat het begin van de vrouwemancipatie? En hoe is die vrouwemancipatie precies op gang gekomen? En was er sprake van kinderarbeid in de oorlog? :roll:
Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: vrouwemancipatie

Bericht door okke »

Soof DuSHi schreef:Ik had ook iets gehoord van dat de Nederlandse vrouwen het werk van hun man overnamen omdat die in het verzet of het leger zaten :? .
Vooral in Duitsland en in Groot Britannië was het aanbod aan mannelijke arbeidskrachten tijdens de oorlog steeds kleiner geworden. Hierdoor werden voor veel 'mannenberoepen' steeds vaker vrouwen aangetrokken. Ook in Nederland was er een tekort aan mannelijke arbeidskrachten en ik neem aan dat veel vrouwen die normaal het huishouden en het gezin mochten onderhouden tijdens de oorlog een baan namen op plekken waar een tekort was aan arbeidskrachten.
Maar was dat het begin van de vrouwemancipatie?
Ik denk dat veel vrouwen die tijdens de oorlog gewerkt hebben na de oorlog weer het aanrecht toebedeelt kregen. Misschien dat het wel een aanzet heeft gegeven tot 'de vrouwenemancipatie'.
En hoe is die vrouwemancipatie precies op gang gekomen?
Ik vraag me af wat je bedoelt met de vrouwenemancipatie.
En was er sprake van kinderarbeid in de oorlog? :roll:
Ik weet niet wat de minimumleeftijd voor arbeid was en ook niet of de leeftijdsgrens tijdens de oorlog gewijzigd is.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie