Economie van Nederland tijdens de 2e wereldoorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
A Duck
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2005, 11:06

Economie van Nederland tijdens de 2e wereldoorlog

Bericht door A Duck »

Voor de 2e wereldoorlog was de economie van Nederland erg slecht door de Gouden Gulden, en erna werd hij erg opgekrikt door de Marshallhulp, maar hoe was de econmie zelf tijdens de verschillende oorlogsjaren? ik 1944/45 natuurlijk helemaal niets, maar was er tijdens de jaren 40/41/42 ook sprake van een groei ofzo? De duitsers voerden een heel nieuw politiek systeem in, wat waarschijnlijk ook wel effect had op de economie.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Over heel Nederland weet ik het niet, maar lokaal ken ik voorbeelden dat er sprake was groei.
Zo waren er in Zeeland vissersplaatsen die in de jaren 30 erg te lijden hadden onder de depressie. Er was sprake van armoede en slechte hygienische omstandigheden (waardoor weer ziektes uitbraken).

In 1941 en 1942 nam de vraag, mede door de Duitse bezetter, naar vis, maar ook naar agrarische producten, toe.
Er waren vissers in staat om hun boot binnen drie maanden af te betalen.
Daarnaast moesten er werkzaamheden voor de Duiters worden uitgevoerd. Hier werd aanvankelijk goed voor betaald. Hoewel een flink deel van de bevolking niets van de Duitsers moest hebben, waren de inkomsten toch wel welkom.
In de latere oorlogsjaren werd alles dwangmatiger en leverden de werkzaamheden niets tot weinig op.
Varen met de visserboten werd verboden. De boten werden vaak ook door de Duisters in beslag genomen. Overigens net als in 1940, maar toen bleek dat de invasie van Engeland geen optie meer was, kregen de meeste eigenaren hun boten weer terug.
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

In het boek 'Grijs Verleden' van Chris van der Heijden wordt de economische groei tijdens de eerste oorlogsjaren beschreven. Interessant subjectief boek.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie