oorlogseconomie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
..::ll~*Sista*~ll::..

oorlogseconomie

Bericht door ..::ll~*Sista*~ll::.. »

Hoi ik had een vraag over de oorlogseconomie. Wat houdt dat begrip precies in??? Want ik moet een werkstuk maken over de economische crisis, maar ik kan er bijna geen informatie over vinden :cry: ... Wil iemand alsjeblieft snel antwoord geven??? :oops:
_/-\o_ thank youuuuu
byebye :W
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

oorlogseconomie

´oor·logs·eco·no·mie (de ~ (v.))
  1. 1 de economische voorbereiding van de oorlog in vredestijd en de aanpassing van de economie in oorlogstijd
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Daar waren we vroeger altijd erg goed in in nederland ja...die wapenhandel. :)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Tijdens oorlogen is er behoefte aan materialen die buiten een oorlog in mindere mate nodig zijn.

Een goed voorbeeld is metaal.
De vraag naar metaal wordt tijdens een oorlog vergroot doordat zij (extra) nodig is voor het vervaardigen van o.a. tanks, vliegtuigen, raketten en bijvoorbeeld operatiegereedschap (voor de gewonden/chirurgisch staal) .
Doordat de produktiecapaciteit niet op korte termijn kan worden vergroot zullen er keuzes gemaakt worden.
Er zal derhalve minder staal beschikbaar zijn voor andere doeleinden zoals bijvoorbeeld voor speeltoestellen op kinderspeelplaatsen.

Ander voorbeeld is de produktiefactor "arbeid".
Doordat veel mannen aan het front aan het werk zijn, worden veel taken die zij normaal uitoefenen overgenomen door vrouwen.

Deze omschakeling is in feite de varandering van vredes- naar oorlogseconomie.

Tijdens WOII was deze omschakeling vooral heel duidelijk te zien in de Verenigde Staten met hun immense Militaire Industriele Complexen.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Plaats reactie