DOSAAF

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

DOSAAF

Bericht door Narcolepticus »

Wat is de DOSAAF? DOSAAF = Dobrovolhnoe (vrijwilligers) Obxestvo (vereniging) Sodeistvia (ter ondersteuning) Armii (landmacht) Aviacii (Luchtmacht) i Flotu (marine). Deze organisatie was de opstap naar een carrière in het leger bij het speciale onderdeel de Spetsnaz. Als 14 jarige mochten de Russen (meisjes en jongens) lid worden van KOMSOMOL, een leerschool op fysiek en geestelijk gebied. Bij gebleken geschiktheid konden leerlingen op 15 jarige leeftijd of ouder doorstromen naar de paramilitaire organisatie DOSAAF. Op 18 jarige leeftijd dienden de Russen hun 2 jaren dienstplicht te vervullen, en aan de hand van hun prestaties bij de DOSAAF werden zij binnen het legerkorps ingedeeld. De besten werden zelfs aan de officiersopleidingen geplaatst.

Dat is zowat het enige dat ik van de DOSAAF weet, heeft iemand hier meer info over. Ik dacht bijvoorbeeld aan Zhukov?
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Zhukov »

Bah, da's nou al de tweede keer dat mijn naam niet bij m'n stuk komt te staan... :|

EDIT PPL: Opgelost :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet echt in de DOSAAF heb verdiept. Ik weet dat de DOSAAF een organisatie was die zich vooral richtte op sport en techniek, met de achterliggende gedachte dat de mensen die zich bij de DOSAAF aan sloten de strijdkrachten konden ondersteunen en indien nodig zelfs aanvullen (een soort reservisten dus). De DOSAAF is een samenwerkingsverband van een soort 'vrienden van het leger'-groepen; de DOSARM (landmacht), DOSAV (luchtmacht) en DOSFLOT (marine). Jongeren die zich bij de DOSAAF aansloten werden getraind in allerlei verschillende disciplines; parachute-springen, duiken, techniek, zweefvliegen, autorijden enz. Zodoende werden ze klaar gemaakt voor het echte werk in het leger.

De DOSAAF is een organisatie die is opgebouwd uit een veelvoud van kleinere organisaties. Iedere stad van enige betekenis heeft zijn eigen DOSAAF. De DOSAAF organiseert voor de leden projecten die voor die regio en organisatie van toepassing zijn. Zo zal de DOSAAF in Moermansk zich meer richten op de vloot en de DOSAAF in Moskou op de luchtvaart (bijvoorbeeld).

De DOSAAF is de opvolger van de Osoaviachim (Obshtshestvo sodejstvija oborone i aviacionno-chimitscheskomu stroitelstvu SSSR = Gezelschap ter ondersteuning van de verdediging, luchtmacht en chemie in de USSR), een paramilitaire organisatie die is opgericht rond 1923. Het doel was de veelal analfabetische bevolking te trainen en meer te betrekken bij het leger en de luchtmacht. Mensen werden zo door het militaire apparaat opgeslokt en omgevormd tot reservist. In WOII hebben de leden van de Osoaviahim zich onderscheiden, 800 leden zijn voor hun daden tijdens de GPW onderscheiden met de titel Held van de Sovjet Unie.

De DOSAAF bestaat tegenwoordig nog steeds, onder de naam ROSTO (Rossiiskaya oboronno-sportivnaya tehnicheskaya organizaciya = Russische Defensie-Sport en Techniek Organisatie). Heringevoerd door president Putin die zo de discipline en het eergevoel terug wil brengen onder de bevolking.

Dit is zo'n beetje wat ik van de DOSAAF weet... Ik hoop dat je er iets aan hebt. Er zijn wel een aantal sites in het Russisch over de ROSTO en DOSAAF van tegenwoordig, maar daarop heb ik niet zo snel iets kunnen vinden over de organisatie, behalve dat je er je rijbewijs kunt halen :wink:
Als ik iets van toegevoegde waarde zie op die sites, dan post ik het wel.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Hmmm, dus de DOSAAF bestond niet tijdens WOII ?
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Zhukov »

Narcolepticus schreef:Hmmm, dus de DOSAAF bestond niet tijdens WOII ?
Nee, ik geloof het niet. Zeker weten doe ik het echter niet.
De Osoaviahim bestond dacht ik tot 1948, dus tot na de oorlog. En aangezien de DOSAAF de opvolger van Osoaviahim is zou dit betekenen dat DOSAAF de oorlog niet meegemaakt heeft. Ik weet echter niet of DOSAAF een bestaande organisatie was die de plaats van Osoaviahim in heeft genomen of dat Osoaviahim onder de naam DOSAAF een doorstart heeft gemaakt.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Zhukov »

Ik heb eens eventjes gezocht naar de DOSAAF tijdens de pauzes op school. Opvallend is dat op veel Russische websites ook tegenwoordig nog wordt gesproken over DOSAAF, terwijl de organisatie officieel ROSTO heet. Misschien dat leden van de Osoaviahim ook DOSAAF worden genoemd, aangezien het dezelfde organisatie betreft :?
Dat zou in ieder geval kunnen verklaren dat leden van de DOSAAF tijdens de oorlog in actie zouden zijn gekomen...
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Off-topic..:
Zhukov schreef:Opvallend is dat op veel Russische websites ook tegenwoordig nog wordt gesproken over DOSAAF
Begrijp jij Russisch? 8)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Zhukov »

Miesjel schreef:Begrijp jij Russisch? 8)
Ik kan het lezen, dwz de cyrillische letters omzetten naar ons alfabet en dan zijn een hoop woorden wel te ontcijferen, voor de rest heb ik een mooi woordenboek :)
Вместе мы непобедимы
Gast

Bericht door Gast »

De vraag omtrent dit onderwerp komt o.w.v. een pin die ik in mijn bezig heb... Een Medaille voor Beste prestatie op de DOSAAF school... :)
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Anonymous schreef:De vraag omtrent dit onderwerp komt o.w.v. een pin die ik in mijn bezig heb... Een Medaille voor Beste prestatie op de DOSAAF school... :)
Weer iemand die moeite heeft ingelogd te blijven :?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

SOrry PPL.

normaal als ik m'n berichten bekijk via m'n e mail adres ben ik ingelogd, maar dat is nu niet meer, en ik had het natuurlijk niet door :)
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Zhukov »

Anonymous schreef:De vraag omtrent dit onderwerp komt o.w.v. een pin die ik in mijn bezig heb... Een Medaille voor Beste prestatie op de DOSAAF school... :)
Mooi!! Is dit hem soms??

Op deze website staan nog meer DOSAAF-pins, misschien dat-ie er tussen staat, ik ben benieuwd!!

http://www.sadcom.com/pins/featured/tmb/all.html
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ja Zhukov, je slaat de nagel op de kop. Heb je misschien afbeeldingen van deze pin, maar dan de achterzijde?
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Zhukov »

Narcolepticus schreef:Ja Zhukov, je slaat de nagel op de kop. Heb je misschien afbeeldingen van deze pin, maar dan de achterzijde?
Afbeelding
Zoiets?
Вместе мы непобедимы
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Van de DOSAAF website

ИСТОРИЯ СОЗДАНИЯ И РАЗВИТИЯ ОБЩЕСТВА


28 февраля 1927 года в Белорусской ССР на базе Общества содействия обороне (ОСО) и АВИАХИМа было создано Общество содействия авиации и химической промышленности (ОСОАВИАХИМ). Оно было призвано решать задачи военно-патриотического воспитания населения и подготовки его к защите Отечества.

В годы Великой Отечественной войны воспитанники общества проявили необычайную отвагу и мужество в борьбе с немецко-фашистскими захватчиками. Больше пятидесяти его воспитанников удостоены высокого звания Героя Советского Союза.

В марте 1948 года ОСОАВИАХИМ БССР был разделён на три общества - Добровольное общество содействия армии (ДОСАРМ), Добровольное общество содействия авиации (ДОСАВ) и Добровольное общество содействия флоту (ДОСФЛОТ).

В августе 1951 года эти три общества были объединены в одно - Добровольное общество содействия армии авиации и флоту Белорусской ССР, которое организационно входило в состав аналогичного общества СССР.

16 октября 1991 года Белорусская республиканская организация ДОСААФ СССР была преобразована в Белорусское оборонное спортивно-техническое общество.

20 августа 2003 года общество преобразовано в Республиканское государственно-общественное объединение "Добровольное общество содействия армии, авиации и флоту Республики Беларусь


En de vertaling in het engels....

HISTORY OF CREATION AND DEVELOPMENT OF THE SOCIETY


On February, 28, 1927 in Belarus ССР on the basis of the Society of assistance to defense (ОСО) and АВИАХИМа the Society of assistance of aircraft and chemical industry (ОСОАВИАХИМ) has been created. It has been called to solve problems(tasks) of military - patriotic education of the population and his(its) preparation for protection of Fatherland.

Within Great Domestic war pupils of a society have shown extraordinary courage and courage in struggle against fascist aggressors. More his(its) fifty pupils are awarded with a high rank of the Hero of Soviet Union.

In March, 1948 ОСОАВИАХИМ БССР has been divided(shared) into three societies - Volunteer society of assistance of army (ДОСАРМ), Volunteer society of assistance of aircraft (ДОСАВ) and Volunteer society of assistance to fleet (ДОСФЛОТ).

In August, 1951 these three societies have been incorporated into one - Volunteer society of assistance of army of aircraft and to fleet Belarus ССР which organizational was part of a similar society of the USSR.

On October, 16, 1991 Belarus republican organization ДОСААФ the USSR has been transformed into the Belarus defensive sports - technical society.

On August, 20, 2003 the society is transformed into Republican state - public association " Volunteer society of assistance of army, aircraft and to fleet of Byelorussia
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Zhukov schreef:
Narcolepticus schreef:Ja Zhukov, je slaat de nagel op de kop. Heb je misschien afbeeldingen van deze pin, maar dan de achterzijde?
Afbeelding
Zoiets?
Oké die van mij is zo vals als het ding groot is.... pfffff
Ofwel was pas laat in de KO gemaakt.... Of is dit het enige voorbeeld dat er is...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 1 gast