60 jaar later, zinloze doden

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
eagle
Lid

60 jaar later, zinloze doden

Bericht door eagle »

"In den ausgedehnten Wäldern bei Halbe, südlich von Berlin, befindet sich der größte Soldatenfriedhof auf deutschem Boden - allein hier ruhen 25.000 zumeist unbekannte deutsche Soldaten."

Dit kwam ik tegen op de site van ZDF als begeleiden schrijven bij de serie Der Sturm, die de opmars van de Russen in Duitsland behandelt.

Als aanvulling hierop twee andere plaatsen:

Ysselsteyn: de plaats waar vele Duitsers begraven zijn die in Nederland gevallen zijn.
Afbeelding

Langemark: als er hier één meer gevallen was waren de andere twee er misschien niet geweest (vrij naar Geert Mak in Europa).
Afbeelding

Blijft een wonderlijk gevoel achter: hoe zinloos.
Magneet
Lid

Bericht door Magneet »

je hebt het wel over 2 totaal verschillende oorlogen hier
ronhui
Lid
Contacteer:

Bericht door ronhui »

Maar dat heb je altijd achteraf. Heb hetzelfde nu met de Nederlandse soldaten die gevallen zijn in 1940 op Nederlands grondgebied. Waarvoor zou je zeggen?

Mischien zijn die helden gevallen opdat 1/3 de duitse lucht transport vloot uitgeschakeld kon worden, dat de eerste grote luchtlandingsoperatie in de geschiedenis eigenlijk een fiasco werd en dat daardoor er de eerste tijd geen manschappen en matarieel was om een grote invasie in Engeland uit te voeren.

Ik denk dat als je goed nadenkt, je een reden kan bedenken waarom deze soldaten op de foto, gevallen zijn.
"We zullen ze er wel even uitgooien en er met de blanke klewang op in gaan"
De laatste woorden van majoor J. H. A. Jacometti, mei 1940
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Re: 60 jaar later, zinloze doden

Bericht door Hauptmann »

eagle schreef: Langemark: als er hier één meer gevallen was waren de andere twee er misschien niet geweest (vrij naar Geert Mak in Europa).
Ik neem aan dat hij het over Hitler heeft? Volgens mij lag die even verderop bij Croonaert? Maar voor het idee wel een mooie uitspraak.
eagle
Lid

Bericht door eagle »

Geert Mak zegt het inderdaad iets anders, hij loopt rond op Langemark en ziet daar de lijsten met namen (dus niet het naamloze deel van de foto) en zegt "we bekijken de overvolle begraafplaats bij Langemark: het had geen haar gescheeld of op de dodenlijst in de poort had tussen 'Hirsch, Erich van' en 'Hoch, Bruno' nog een andere naam gestaan, en de hele Europese geschiedenis was anders verlopen".
eagle
Lid

Bericht door eagle »

nog enkele opmerkingen:
- elke keer verbijsteren aantallen (nog één keer naar Geert Mak: al het publiek van een voetbalstadion ligt begraven op het voetbalveld)
- mijn voorbeelden betreffen inderdaad de tweede en de eerste wereldoorlog, maar om nou te zeggen dat daar geen verband tussen is ...
- de slag in het oosten in het voorjaar van 1945 had nog veel meer slachtoffers: naar schatting 100.000 dode Duitsers en 300.000 dode Russen
- en wat betreft de zin van hun sterven (ik heb het over de Duitse doden): zij hebben uiteindelijk niets gewonnen
- een overeenkomst met Nederlandse slachtoffers, van de meidagen van 1940, zie ik niet
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Sidenote...

Nachname: von Hirsch
Vorname: Erich
Dienstgrad: Hauptmann
Todes-/Vermisstendatum: 11.11.1914
Erich von Hirsch ruht auf der Kriegsgräberstätte in Langemark (Belgien). Endgrablage: Block A Grab 1220

Nachname: Hoch
Vorname: Bruno
Dienstgrad: Schütze
Todes-/Vermisstendatum: 24.12.1915
Bruno Hoch ruht auf der Kriegsgräberstätte in Langemark (Belgien). Endgrablage: Block A Grab 5194
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
eagle
Lid

Bericht door eagle »

nu ik het nog eens lees, alfabetisch-lexicografisch gezien past 'Hitler, Adolf' er niet tussen, maar volgt het erop.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Hoezo :?

Hirsch
Hitler
Hoch

Alfabetisch klopt dat toch gewoon?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
eagle
Lid

Bericht door eagle »

inderdaad, je hebt gelijk, ik vergis me de o is na de i ...
Plaats reactie