Stel eens voor....

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Stel eens voor....

Bericht door Peter M »

...Dat men je op een dag vraagt of je vaandeldrager van een veteranenorganisatie zou willen worden...

Wat zou je zeggen? Waarom wel/niet?

Ik zou zeer vereerd zijn (het blijft immers mooi dat men jou gevraagd heeft), maar misstaat het niet om als niet-veteraan actief deel te nemen aan herdenkingen? Zelfs als de veteranen van die organisatie zelf geen vlag meer kunnen dragen?

Meningen zijn zéér welgekomen :)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik zou mezelf de eer niet waard vinden.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ik zou vereerd zijn als je wordt gevraagt door een veteranenorganisatie. Je staat daar niet voor je eigen maar je vertegewoordigd de organisatie.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ik zou zeer vereerd zijn wanneer men mij zou vragen. het is een hele eer.
wanneer men het je zelf vraagt wil dat ook wel zeggen dat ze vertrouwen hebben in je en je waardig genoeg vinden om deze rol op je schouders te nemen
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Zoals Guido, ik zou me vereerd zijn om als vertegenwoordiger voor te stellen, dus niet als veteraan zelf.

Maar ik zou het enkel doen als de veteranen het zelf zouden willen...
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Eenmalig zou ik dat wel doen om te helpen maar altijd zeker niet !
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Narcolepticus schreef:Zoals Guido, ik zou me vereerd zijn om als vertegenwoordiger voor te stellen, dus niet als veteraan zelf.

Maar ik zou het enkel doen als de veteranen het zelf zouden willen...
Zo denk ik er ook over.
Zou echt een hele eer zijn! alleen ben ik persoonlijk van mening dat iemand anders meer het recht heeft om de vaandel te dragen dan ik
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Er zijn nu reeds mensen die de eer hebben de vaandel te dragen van een oudstrijders vereniging, ik ken er persoonlijk zo een, die man is meegegaan naar de militaire begraafplaats van Champion toen we er bloemen gingen plaatsen op de graven van de onbekende soldaten
je kan de foto's vinden op http://www.pj.horemans.net
Er zijn gewoon niet veel oudstrijders meer die nog vaandels kunnen dragen daarom worden er personen aangeduid
we mogen gewoon de gevallenen niet vergeten en hen blijven eer bewijzen !!!
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik zou het een hele eer vinden als ze mij zouden vragen. Maar dan ook alleen als een vertegenwoordiger. Maar ik zie liever een zoon of kleinzoon van een veteraan die vaandel dragen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Hangt er vanaf wat voor veteranen het zijn. Oud SS'ers, nee, dank je.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Even concretiseren:

De betreffende persoon ben ik dus...de vereniging is er een van oud-politiek gevangenen. Ik ben gevraagd door een overlevende van Dora en het blijkt nu dat het wel meer gebeurt om als sympathisant van de vereniging (m.a.w. als niet oud-gevangene) vertegenwoordigend aanwezig te zijn bij plechtigheden (voornamelijk 11 november en begrafenissen van leden), al dan niet met vaandel van de organisatie. Op die manier wordt ik waarschijnlijk ook betrokken bij het organiseren van de vereniging.

Er zou binnenkort een vergadering moeten zijn, eens kijken of ik daar nog iets meer te horen kom.
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Als je het doet moet je er zelf achterstaan, op die manier zal je ook in kontakt komen met andere mensen met andere verhalen

steeds meegenomen als je intresse in de oorlogen hebt
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Het is in feite niets nieuws dat een jongere vaandeldrager wordt, ik heb het persoonlijk nooit anders geweten. Het is in feite een teken vergelijkbaar met het overdragen van de fakkel. Daarnaast is het iets wat nogal veel standvastigheid vereist, een 80-jarige zou het lastig krijgen om de hele tijd recht te staan met die toch zware vlag in de handen.

PS: aangezien een Dora-gangers zijn, is het niet beter te spreken van politieke gevangen of dwangarbeiders?
Plaats reactie