Uitstel operatie Overlord

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Uitstel operatie Overlord

Bericht door Thomas V »

Ik heb eens ergens gelezen dat de landing in Normandië een maand werd uitgesteld (in mei) omdat er te weinig landingsboten waren. Is dat waar?
Gebruikersavatar
lt. Tim
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 jan 2005, 21:25
Locatie: kerkrade

Bericht door lt. Tim »

Omdat er te weinig landingsboten waren heb ik nog niet van gehoord. Het is wel meerdere keren uitgesteld vanwege slecht weer.
-A man is not dead, until he is forgotten-
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ja, ik dacht t. En pas toen Eisenhower dreigde met ontslag kreeg hij de landingsboten..

Het zit vaag in mijn achterhoofd, maar ik dacht dat er ook zoiets aan de hand was.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

Dan is mijn antwoord bevestigd, bedankt Dodo.

Dat het enkele keren is uitgesteld vanwege het slechte weer wist ik al, maar toch bedankt Tim.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

De invasie VAN Zuid-Frankrijk was initieel gepland op dezelfde dag als die in Normandie.
Anvil-Dragoon werd echter uitgesteld wegens een gebrek aan landingsboten voor beide operaties en werd dan op 15 augustus 1944 doorgevoerd....
Overlord was initieel gepland voor 05 juni, maar wegens het slechte weer uitgesteld tot 06 juni 1944....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Voor de mensen die het interessant vinden heb ik nog een link http://www.ibiblio.org/hyperwar/USN/rep ... /ComNavEu/

Rick
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ik heb een keer in de krant gelezen dat bij een oefening voor de landing op de stranden, een 'ramp' is gebeurd, ze hadden de soldaten scherpe patronen gegeven ipv flodders, dit heeft men ook jarenlang verzwegen.
was gebeurt volges mij ergens bij de engelse kust.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

pjupie schreef:Ik heb een keer in de krant gelezen dat bij een oefening voor de landing op de stranden, een 'ramp' is gebeurd, ze hadden de soldaten scherpe patronen gegeven ipv flodders, dit heeft men ook jarenlang verzwegen.
was gebeurt volges mij ergens bij de engelse kust.
Deze ramp was gedurende exercise Tiger in April 1944, toen een konvooi Amerikaanse schepen werd ontdekt door een Duiste Torpedoboot.....
Hier leed de US 4th Inf Div meer verliezen danop D-Day zelf!!

In het Assault Training Center te Woolacombe werd ALTIJD met scherpe munitie getraind!!

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ik bedoelde eigelijk dat men op elkaar schoot met scherpe minutie, had ik iets van gelezen, maar ik zal dit artikel nog is nalezen als ik het kan vinden en dan post ik het hier wel ff.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

jow ik heb het hier, er staat:'
Die begon op 27 april, waarbij gebruik werd gemaakt van echte minutie. Ruim 200 soldaten sneuvelden door vriendelijk vuur. maar de rampspoed ontvouwde zich een dag later toen vanuit het niets 9 duitse onderzeeërs rond het Amerikaase konvooi opdoken'
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Volgens mij waren het geen Onderzeëers, maar Schnellboten. Weet iemadn toevallig welke van de twee het waren? (Schnell-, of U-boten)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

Ik denk ook dat het schnellboten waren. Als ik me niet vergis waren er een 700-tal doden. Kan iemand dat bevestigen?
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

pjupie schreef:jow ik heb het hier, er staat:'
Die begon op 27 april, waarbij gebruik werd gemaakt van echte minutie. Ruim 200 soldaten sneuvelden door vriendelijk vuur. maar de rampspoed ontvouwde zich een dag later toen vanuit het niets 9 duitse onderzeeërs rond het Amerikaase konvooi opdoken'
Wat 200 soldaten die elkaar hebben afgeknald? Dat is wel erg veel. Hoe zat dat dan juist in elkaar?
War is something human...
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Het staat er, is nogal vreemd ja.
Plaats reactie