SS

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

Jah,
Maar gast registreer je eens ;)

Over joden zijn we "Alg." uitgepraat.
Reden: Veel volgers van Nazi Regime en er was joden haat.

Waar ik het meestal wel niet eens was dat de SS burgers (kinderen/vrouwen) doodschoten. Meestal was het Represaille vanwege het Verzet. Ik ben er wel tegen dat ze dit deden ,maar langs even kant is het zo dat ik het verzet de schuld geef. Eigenlijk waren zij de 'lafaarden' om in burger te gaan vechten. Hoe konden ze dan weten wie bij verzet was.. Het kon heel het dorp zijn.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gast

Bericht door Gast »

Sorry, maar zo praat je oorlogsmisdaden te makkelijk goed. Je vindt dat ze hele dorpen mogen uitmoorden als de verdenking bestond dat er een verzetsstrijder in zo'n dorp was?

De Waffen-SS vond dat namelijk ook en het gevolg is dat divisies als "Reichsführer SS", "Hanschar", "Prinz Eugen" en "Florian Geyer" in hun jacht op "partisanen" hele dorpen uitmoordden. En dan bedoel ik niet de mannelijke bevolking maar vooral bejaarden, vrouwen en kinderen.
quote schreef: Ik kan wel een paar "heldendaden" noemen uit de Partisanenkrieg. Het is het topje van de ijsberg:

Sant'Anna (12 augustus 1944). RFSS, 560 partisanen omgebracht waaronder 110 kinderen in Sant'Anna in Toscane in een poging het communistisch verzet daar uit te schakelen.

Bardine San Terenzo en Mezzana Castello (20 augustus 1944). RFSS, 53 partisanen uitgeschakelt in Berdine, 107 partisanen omgebracht in Mezzana (waaronder 5 mannen). Na vier dagen was dit aantal opgelopen tot 369 na het opsporen en uitschakelen van partisanen in Monte Sole. 454 huizen werden platgebrand.

Distomo (10 juni 1944). Polizei, in Griekenland worden bij acties tegen partisanen 218 bewoners van het dorpje Distomo omgebracht.

Niksic (mei 1943). Prinz Eugen, 121 partisanen omgebracht, het merendeel vrouwelijk waarvan 29 minderjarig en 30 ouder dan zestig (de oudste 92).

Ruda, Cornji, Dorfer Otok en Dalnji (27 maart 1944). Prinz Eugen, 834 Servische partisanen omgebracht in dorpen in Dalmatië tijdens acties tegen het communistisch verzet.

Velika (28 juli 1944). Prinz Eugen en Skanderbeg, systematische uitschakeling van Servische en joodse partisanen in Kosovo. 428 doden.

Noot: de goede verstaander leest "weerloze burgers" waar de Duitsers het woord "partisanen" gebruikten.
Met name in Italië, Joegoslavië en de Oekraïne. Maar de "Leibstandarte" heeft op die manier in en om Stavelot tientallen onschuldige mensen vermoord en dat "Das Reich" op deze manier "partizanen" bestreed in Oradour en Tulle is ook algemeen bekend.
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

Ik praat ze niet goed..
Heb ik gezegt dat ze hele dorpen mogen uitmoorden? Ik zeg alleen dat het verzet in burgerkledij gingen vechten en toen terug naar hun dorp gingen.. Ik vond alleen dat ze zich wat kenbaarder mochten maken. Als ze er tegen gingen vechten dat ze zich dan kenbaar maken ipv te zorgen dat hele dorpen worden uitgemoord. Hier in België zijn ook veel dorpen uitgemoord. Er is zelfs een dorp dat "Letterlijk" van de kaart is geveegt je ziet er geen één steentje meer van. Omdat het verzet een trein overviel en er doden waren.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
zero
Lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 jul 2005, 13:15
Locatie: noordbergum

Bericht door zero »

Bart V schreef:Jah,
Maar gast registreer je eens ;)
Beste Bart V

Volgens mij weet jij ook wel wie de gast is :wink:
En ben blij dat hij terug is ook is het als gast :)
Lieve mensen ga ook eens naar de site van onze engeltje
http://www.bieuwkjemaaike.vlindersite.nl
gladiool

Bericht door gladiool »

Anonymous schreef:Ik weet het niet. Als ik SS veteranen op bijeenkomsten hoor die toch weer even een opmerking moeten maken over joden dan erger ik mij telkens weer. Maar je hebt volkomen gelijk dat mensen die toegeven dat ze de nazis toen wel steunden eerlijker zijn dan mensen die beweren dat ze altijd al tegen waren.

Maar al met al zijn we er dus wel uit dat - om de meest uiteenlopende redenen - de meerderheid van de Duitsers - en dus ook van de soldaten - destijds gewoon voor de nazis waren.
Deze gast heet harro!
Gast

Bericht door Gast »

Jeetje gladiool, wat scherp gezien. Dat had vast niiiiieeemand in de gaten :mrgreen:
zero
Lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 jul 2005, 13:15
Locatie: noordbergum

Bericht door zero »

En wat heb je nu gewonnen Gladiool ?
en volgens mij is Gladiool Bart V :P
Lieve mensen ga ook eens naar de site van onze engeltje
http://www.bieuwkjemaaike.vlindersite.nl
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Bart V schreef:Ik praat ze niet goed..
Heb ik gezegt dat ze hele dorpen mogen uitmoorden? Ik zeg alleen dat het verzet in burgerkledij gingen vechten en toen terug naar hun dorp gingen.. Ik vond alleen dat ze zich wat kenbaarder mochten maken. Als ze er tegen gingen vechten dat ze zich dan kenbaar maken ipv te zorgen dat hele dorpen worden uitgemoord. Hier in België zijn ook veel dorpen uitgemoord. Er is zelfs een dorp dat "Letterlijk" van de kaart is geveegt je ziet er geen één steentje meer van. Omdat het verzet een trein overviel en er doden waren.
Bart,

Je denkt toch niet dat het verzet even gaat zeggen kom hier ik ben een verzetsman vecht met mij??

Dat is nu juist het doel van het verzet de vijand treiteren zonder zich herkenbaar te maken en liefst zonder gepakt te worden. De zelfde situatie zie je nu ook in Irak. Guerillia bestrijden is bijzonder moeilijk en je moet menselijk blijven in het bestrijden anders ga je zorgen dat er nog meer mensen zich bij het verzet aansluiten.

En ik denk dat onze "gast" je probeert duidelijk te maken dat de holocaust niet ALLEEN door de SS is uitgevoerd en daar heeft hij gelijk in. Zonder de hulp van de spoorwegen, de lokale bevolking die joden verklikte, het leger die bij het binnen trekken van dorpen of steden de joden oppakte,... zouden er nooit zoveel joden vermoord zijn. Gelukkig waren er dan wel weer mensen die ze hielpen. Hopelijk begrijp je dat

Daarom moet er voor de holocaust niet alleen de SS gestraft worden maar ook de mensen die de joden verlinkte en de ambtenaren die er VRIJWILLIG aan mee hielpen.

En even tussendoor Bart heb jij ook boeken over de SS? Ik weet namelijk uit ervaring dat docu's er soms helemaal naast kunnen zitten.

Renown
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik snap Bart V wel.

Ik zou toch aan iedereen hier willen vragen hoe, vanuit Duits/Fascistisch oogpunt, de partizanen uitgeschakeld hadden moeten worden.

Partizanen zijn para-militaire eenheden welke buiten de confentie van Geneve vielen. Zij zijn onherkenbaar als zodanig, leggen hinderlagen en vertrekken vervolgens naar hun afgelegen basis in een afgelegen gebied, of naar hun dorp. Zij bestonden uit troepen varierend van een leeftijd van 10 (loopjongens) tot bejaarden en uit mannen en vrouwen. Hun logistiek werd uitgevoerd door kleine kinderen en de achterblijvers in de dorpen. Vooral het voedsel werd (goed of kwaadschiks) verzorgd door de lokale bevolking.

Persoonlijk ben ik enkel bekend met de situatie in Italie. Daarom ook nog even dit: Aan het einde van de oorlog bestond de gewapende tak van de Partizanen in Italie uit 200.000 man. Om deze 200.000 man te voeden en te ondersteunen zijn gezien de situatie in Italie toendertijd, ongeveer 750.000 man nodig geweest. De Nazi's/Fascisten heben 35.000 partizanen, inclusief "burgers" vermoord. Deze moorden zijn gepleegd toen de Nazi's/Fascisten de militaire mogelijkheden hadden en militaire superioteit bezaten.

Na de oorlog, toen het militaire en juridische evenwicht was verschoven naar de partizanen, hebben de die-hard partizanen duizenden (het officiele aantal is nooit vastgesteld) Fascisten en hun aanhangers vermoord.

De Nazi's/Fascisten hadden in de oorlog natuurlijk de middelen om veel meer mogelijke tegenstanders uit te schakelen. Toch kunnen de Partizanen heel wat aanslagen op hun conto schrijven die ondanks hun beperkte middelen vergelijkbaar zijn met de Duitse acties. En zoals ik hierboven aangaf, hebben de partizanen na de oorlog, toen zij de macht hadden, een gruwelijke inhaalslag gemaakt qua moord aantallen.

De slachtoffer rol van de partizanen gaat naar mijn mening dus niet op. De partizanen zijn mede schuldig aan het grote aantal doden en de burgerbevolking wist vooral in de jaren 44-45 heel goed wat er speelde.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Partizanen moeten hun eigen voorzien in een land dat door de vijand gecontroleerd worden en lijden meestal naast hun nachtelijke partizanenleven overdag een gewoon leven van boer of ik weet niet wat.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@HMS Renown; partizanen vechten niet alleen s'nachts hoor :wink:
Vooral de Communistische partizanen in Italie waren goed georganiseerd en waren bekend met de voor hun effectieve technieken. Vooral aan het einde van de oorlog was de harde kern (ongeveer 30.000 man) een goed georganiseerde krijgsmacht. Hun leden waren zeker geen part-time soldaatjes...

Maar goed, jouw post gebruikende: de partizaan gebruikt zijn (meestal voor-oorlogse) beroepsuitoefening om onopvallend in zijn dorp te kunnen verblijven. Als deze persoon wordt vermoord door de Nazi's terwijl hij daar is, is er dan een burger of een partizaan gefussileerd?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gast

Bericht door Gast »

De morele vraag is of je alle bewoners van een dorp mag ombrengen vanwege de wetenschap of een vermoeden dat enkelen of een groep partizaan zijn of partizanen helpen. Als op ie vraag een "ja" als antwoord mogelijk is dan is de volgende vraag: waar ligt de grens tussen aanvaardbare moord op burgers en wat is dan onaanvaardbaar?
gladiool

Bericht door gladiool »

Deze gladiool heet gladiool!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Graag Ontopic.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Veltro schreef:@HMS Renown; partizanen vechten niet alleen s'nachts hoor :wink:
Vooral de Communistische partizanen in Italie waren goed georganiseerd en waren bekend met de voor hun effectieve technieken. Vooral aan het einde van de oorlog was de harde kern (ongeveer 30.000 man) een goed georganiseerde krijgsmacht. Hun leden waren zeker geen part-time soldaatjes...

Maar goed, jouw post gebruikende: de partizaan gebruikt zijn (meestal voor-oorlogse) beroepsuitoefening om onopvallend in zijn dorp te kunnen verblijven. Als deze persoon wordt vermoord door de Nazi's terwijl hij daar is, is er dan een burger of een partizaan gefussileerd?

Veltro
Ik bedoel dat natuurlijk niet letterlijk. :)

Dan heb je het recht om te zeggen dat je een partizaan hebt gedood. Je moet het natuurlijk wel kunnen bewijzen.

ok terug on topic
Plaats reactie