Waar is het voor de duiters mis gegaan?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
blue
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 jan 2005, 19:37

Waar is het voor de duiters mis gegaan?

Bericht door blue »

een hele korte vraag en mischien is dit topic wel eerder voorgekomen maar ik vroeg mij het volgende af.

Wat is jullie mening over waar het voor de Duitsers mis is gegaan. Gewoon jullie mening met een korte mening toelichting, zodat we niet gigantisch lange discusies krijgen die toch vaak gebasseerd zijn op meningen.

Ik denk persoonlijk dat duitsland de oorlog heeft verloren nadat zei de slag om engeland in de lucht hadden verloren. Mede door slecht leiderschap van Goring. en hierna de invasie op engeland links hebben laten liggen en zich hebben gefocust op SU.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Heeft deze vraag niet alles met deze vraag te maken ?

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=6002
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
blue
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 jan 2005, 19:37

Bericht door blue »

Naar mijn mening totaal niet, als een ander de mening stalingrad heeft, zitten we al direct een paar duizend km verder op :P, maar mischien heb ik het fout, kun je nader toelichten?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Naar mijn mening is er niet één enkel moment aan te wijzen. Je kunt wel stellen dat het na de combinatie El Alamein, Stalingrad en Kursk echt over was voor de Duitsers.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Harro schreef:Naar mijn mening is er niet één enkel moment aan te wijzen. Je kunt wel stellen dat het na de combinatie El Alamein, Stalingrad en Kursk echt over was voor de Duitsers.
:yes: Er is niet echt één omslagpunt in de oorlog, maar meerdere kleine 'foutjes' van Hitler wat uiteindelijk resulteerde in de Duitse nederlaag.

Ik denk persoonlijk dat het voor de Duitsers fout ging toen Hitler de prioriteiten in de Sovjet Unie verschoof. In plaats van door te stoten en Moskou en Leningrad in te nemen stuurde hitler troepen naar het Zuidfront om de olievelden in de Kaukasus te veroveren. Dit gaf de Sovjets de nodige ruimte bij met name Moskou om zo tot de tegenaanval over te gaan. Daar komt bij dat Hitler per sé Stalingrad wilde veroveren, terwijl het logischer was de stad te omsingelen en de olievelden veilig te stellen.

Allemaal kleine foutjes van Hitler zorgde ervoor dat de Duitsers ineens op alle fronten tegelijk aan het vechten waren, wat vanzelfsprekend haast niet gewonnen kan worden. Hitler had duidelijk voor één doel moeten kiezen; óf Engeland veroveren óf de Sovjet Unie; óf Moskou óf de Kaukasus, enz.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Naar mijn mening had hitler rusland nooit binnen moeten vallen. Dat is de grote fout geweest.

Daarnaast heb je nog keerpunten die daaruit volgden zoals de ommekeer voor de poorten van moskou.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Volgens mij is EEN van zijn grote fouten geweest,om de Verenigde Staten bij de oorlog te betrekken. Nu moest hij op 2 fronten tegen grote legers vechten. Anders kon hij zich op Rusland richtten.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

robin.h schreef:Volgens mij is EEN van zijn grote fouten geweest,om de Verenigde Staten bij de oorlog te betrekken. Nu moest hij op 2 fronten tegen grote legers vechten. Anders kon hij zich op Rusland richtten.
eh? Was de Japanse aanval op Pearl Harbour het plan van Hitler dan?
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Nee, maar Hitler had ook kunnen verzuimen de VS de oorlog te verklaren... je had best kans dat de isolationisten in Amerika zich alleen zouden storten op Azië.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ik sluit me aan bij Zhukov (en ook bij de meeste anderen hoor.)

De kou in Rusland is een van de oorzaken (misschien wel de grootste oorzaak) geweest dat de Duitsers het niet meer redden. Ondanks verscheidene waarschuwingen van zijn generaals, bleef Hitler echter volhouden dat Rusland ook daadwerkelijk op de door hem geplande datum aangevallen moest worden.
Inderdaad moesten de Duitsers op te veel fronten tegelijk vechten, wat hen waarschijnlijk de das om heeft gedaan.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

De Duitsers gingen ook veel te grof om met de bevolking in Rusland, de executies e.d. Als men dit niet zou hebben gedaan had de bevolking de Duitsers gesteund.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Misschien een heel radicale en 'gehollywoodiseerde' uitdrukking van mij (van de film: Sum of all fears) Hitler, als hij een kans wou maken, moest nooit rechtstreeks de VS en SU aanvallen, maar een conflict tussen beiden opstoken)

Ik weet nu niet of wanneer Hitler enkel in Westelijke richting had gegaan hij het had overleefd. Zijn militair bondgenootschap met Japan was op een bepaald moment ook niet bepaald handig.
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Het is verkeerd gegaan met Duitsland toen de nazi's aan de macht kwamen en besloten om hun grondgebied uit te breiden met meer dan dat waar ze recht op hadden, als ze polen niet hadden binnengevallen had er nooit een WW2 geweest
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

max schreef:Het is verkeerd gegaan met Duitsland toen de nazi's aan de macht kwamen en besloten om hun grondgebied uit te breiden met meer dan dat waar ze recht op hadden, als ze polen niet hadden binnengevallen had er nooit een WW2 geweest
Ergens heb je wel gelijk maar aan de andere kant dan weer niet. Oostenrijk hadden ze zonder probleem ingenomen. De rest van de wereld deed toch niets (toen nog om schrik om juist WO2 te veroorzaken.) Duitsland had zelfs nog het Sudetenland er boven op van de rest van Europa, met als afspraak dat Hitler geen andere landen meer ging aanvallen. (=> op de conferatie van Munchen (1938)) Ik denk dat als Hitler toen gestopt was Oostenrijk en het Sudentenland nog lang bij Duitsland hadden gezeten en er geen WO2 was ontstaan. Dit puur hypothetisch maar volgens mij toch niet onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ik ben het eens met Verellen. Een ander punt om zijn visie te ondersteunen, blijkt uit het feit dat Engeland en Frankrijk Duitsland pas de oorlog verklaarden nadat deze Polen was binnengevallen. De inname van Oostenrijk en het Sudentenland namen ze nog voor lief, toen Polen echter werd binnengevallen, brak de oorlog uit.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Plaats reactie