voetbal in de tweede wereldoorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
serkan

voetbal in de tweede wereldoorlog

Bericht door serkan »



ik wil weten of de voetbal competitie door ging in Nederland in de tweede wereldoorlog :( :lol:
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Volgens mij ging het voetbal niet door tijdens wereldoorlog 2. Het kan ook zijn dat het pas gestaakt is rond 1943. Maar ik ga het opzoeken want nu wil ik het zelf ook weten :!:
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
BamBam
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 apr 2003, 11:46
Locatie: Maastricht

Bericht door BamBam »

ik geloof dat het voetbal niet door ging tijdens WO II.
Hitler wilde dat niet meen ik me te herinneren uit mijn vorige werkstuk.
Alleen de sterkste overleven in een oorlog. De zwakke gaan dood. Wordt het niet eens tijd om daar iets aan te doen?
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Voetbal is weldegelijk doorgegaan in de Tweede Wereldoorlog. Er werden zelfs in bepaalde concentratiekampen voetbalwedstrijden gehouden. Er was vorig jaar een expositie over voetbal tijdens wereldoorlog 2 in het Nationaal Bevrijdingsmuseum te Groesbeek.
-Voetbal in Oorlogstijd (22.07.2002)


Tijdelijke expositie van 18 juli t/m 16 februari 2003 Abe Lenstra, Faas Wilkes, Karel Lotsy, Han Hollander... Voor echte voetbal- liefhebbers zijn deze namen niet onbekend. Zij kunnen niet alleen hun hart, maar ook hun kennis ophalen in het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-945, dat vanaf 18 juli tot 16 februari 2003 een expositie laat zien over Voetbal in Oorlogstijd.
Voetbal was in de oorlogsjaren populairder dan ooit. Tussen 1940 en 1945 ver- dubbelde het bezoek aan voetbalwedstrijden in Nederland. Het vormde een van de weinige momenten van ontspanning en was een belangrijke uitlaatklep. Weliswaar speelde Oranje in de oorlogsjaren geen interlands, de Nederlandse voetbal- competitie ging tot 1944 gewoon door. Dit had alles te maken met de houding van de bezetter ten opzichte van sport: 'Wer Sport treibt, sündigt nicht' ('degene die sport, zondigt niet'), aldus Seyss-Inquart.



De voetbalwereld kan als spiegel worden gezien van de Nederlandse samenleving tijdens de bezetting. Joodse spelers werden vrijwel zonder uitzondering ge-royeerd door hun clubs. Zij doken onder of kwamen in een concentratiekamp terecht. Vanaf 1943 haalde ook de 'Arbeitseinsatz' veel mannen weg uit het voetbal. Sommige voetballers, die in Duitsland tewerkgesteld werden, speelden daar in de 'Nederlandse Combinatie Groot Berlijn' of kwamen uit voor een Duitse club. Voor dit laatste werden zij na de bevrijding door een zuiveringscommissie bestraft.

Het bezoeken van een wedstrijd in Nederland was niet zonder risico. Soms moest een stadion worden ontruimd wegens een luchtalarm. Bovendien werden in de stadions (vol jongemannen) vaak razzia's gehouden. Onderduikers die voor een wedstrijd tijdelijk hun onderduikadres verlieten, liepen hier groot gevaar en konden soms ternauwernood ontsnappen. De bal bleef echter rollen. Zelfs in concentratiekampen werd door gevangenen als afleiding gevoetbald. Het fascisme gebruikte voetbalwedstrijden vaak als propagandamiddel.



Het Bevrijdingsmuseum heeft voor de expositie uniek materiaal in bruikleen weten te krijgen, o.a. van verschillende voetbalclubs (landelijk en regionaal), de KNVB en (familie van) oud-spelers. Naast diverse foto's en bijzondere film- en geluidsfragmenten toont de expositie shirts van spelers, bijvoorbeeld het oranjeshirt van Leen Vente, de voetbalschoenen van Faas Wilkes, 'Abe Lenstra'-veters, houten scheenbeschermers, schoennoppen, gedenkboeken en nog veel meer. Ook de spade is te zien waarmee de Goffert in Nijmegen gegraven is tijdens het werkverschaffingsproject in de jaren '30. De tentoonstelling werpt een licht op de soms ingrijpende gevolgen van de bezetting voor clubs en spelers, en toont de invloed van sport op burgers in oorlogstijd.

Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945
Wylerbaan 4 Groesbeek, tel.: 024-397 44 04.
Open: ma. t/m zat.: 10.00-17.00 uur; zon.: 12.00-17.00 uur.
Individueel bezoek: normale toegangsprijzen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Hee bedankt LKP, zelf weer wat geleerd. Ik had er wat over gelezen ooit, maar zoals je kon lezen niet genoeg van onthouden :oops: .
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
BamBam
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 apr 2003, 11:46
Locatie: Maastricht

ow

Bericht door BamBam »

nou lkp dan zat ik ernaast
Alleen de sterkste overleven in een oorlog. De zwakke gaan dood. Wordt het niet eens tijd om daar iets aan te doen?
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Martijn schreef:Hee bedankt LKP, zelf weer wat geleerd. Ik had er wat over gelezen ooit, maar zoals je kon lezen niet genoeg van onthouden :oops: .
Je zat aardig in de richting met 1943 :-P
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Tis een beetje laat, aangezien het al 5 mei is geweest :) Maar er was op Duitsland een programma over voetbal in WO2:

Documentaire over de nauwe banden tussen grote delen van de Duitse voetbalwereld en het nazi-regime. Vooral in de periode na WO II werd bekend hoe sport en politiek vanaf 1933 sterk verweven raakten.
Stürmer für Deutschland, ARD, 21.45-22.30u


Voor de geinteresseerde, die kan misschien deze documentaire achterhalen.
Plaats reactie