Joden in het duitse leger

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Klaas

Joden in het duitse leger

Bericht door Klaas »

wie kan mij vertellen of er ook joden in het duitse leger hebben gevochten
ik heb dat ergens gelezen of gehoort maar weet het verder zelf niet
als het al zo is vraag ik mij af waarom die joden met de duitsers mee vochten
graag zou ik van jullie horen of het waar is of niet
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Misschien zaten er een paar joden "ondergedoken" in het Duitse leger (dat dus niet wist dat het joden waren), maar afgezien daarvan bestonden er echt geen joodse eenheden in het Duitse leger. Het Engelse leger had wel een "Jewish Brigade" die in Egypte en Italië vocht en waarvan de leden waren gerecruteerd uit joden die in Palestina leefden. 8)

Grtn

David
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

lijkt me vreemd dat mensen van het joodse geloof bewust zijn gaan meevechten voor duitsland aangezien dit volk zodanig uitgeroeid werd in de kampen
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

ik heb eens een gedramatiseerde documantaire gezien die ging over een joodse jongen, die zich als niet jood voordeed en aan het oostfront mee ging vechten, daar verricht hij bij toeval een heldendaad en kreeg daarvoor een onderscheiding. Vervolgens werd hij bijna door een Duitse officier geadopteerd, aan het eind van de oorlog komt hij via een vreemde omweg in het Russische leger terecht en overleeft zo de oorlog. Namen en details weet ik niet meer. Het kwam dus voor. Ook de volgende link zegt er iets over:

http://www.netzeitung.de/voiceofgermany/281255.html
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Dat verhaal is ook bij mij bekend! alleen is het mij anders verteld! Dat een joodse jongen is ondergedoken bij een HJ school en daar is geschoold en opgeleid en inderdaad heeft gevochten aan het oostfront en daar heldendaad verricht en dan geadopteerd door een SS officier.

zo is mij dat verteld
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

trouwens wil niet zeggen dat die joden echt daadwerkelijk meevochten. een schot missen is zo gebeurd hé...
goede manier om niet verdacht te worden trouwens
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik had ook wat gelezen over joden die in de Heer zaten. Gewoon ondergedoken in de Wehrmacht. Dacht dat het stond in "Hitlers lijfwachten, geschiedenis van de SS" ofzo. Toen was er een hoofdstukje over wehrmacht en rassenindeling. Helemaal zeker weten doe ik het niet!!

//Edit
Schrijver komt me in het hoofd, Guido Knopp..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gast

Bericht door Gast »

Afbeelding
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

hey leuk, nooit geweten dat de joden ook in het Duitse leger vochten.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Het gaat hier om soldaten van Joodse komaf. Tenminste dat zegt de titel van het boek. Dat is wat anders dan Joodse soldaten. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat één van de ouders Joods was.
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

saimen schreef:trouwens wil niet zeggen dat die joden echt daadwerkelijk meevochten. een schot missen is zo gebeurd hé...
goede manier om niet verdacht te worden trouwens
Ik denk, eens dat ze aan het front stonden dat ze dan wel meevochten. Ze hadden er net als een andere soldaat geen baat bij de veldslag te verliezen. Ik wil maar zeggen, als er een bende razende Russen komt afgestormd zullen er denk ik weinig joden met opzet over schieten ofzo. Dat ze zich niet echt inzetten bij de voorbereiding ofzo kan inderdaad wel. Overigens hoorde ik ergens dat er joden in geslaagd waren om hoog op te klimmen, in het bijzonder een hogere officier die meestreet aan Duitsche zijde bij operatie Market Garden. Of het verhaal waar is, daar heb ik grote vraagtekens bij....
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

In de Kriegsmarine zaten veel joden heb ik mij laten vertellen...
Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

junior schreef:In de Kriegsmarine zaten veel joden heb ik mij laten vertellen...
Junior
Is heel goed mogelijk.

In een gesprek met een psychiater in Neurenberg verklaart Dönitz dat hij zelfs vier joodse hoge officieren onder zijn bevel had staan. Eén van hen, vic-admiraal Rogge had tot het einde van de oorlog de leiding over de opleiding van de adelborsten. In hoeverre dit waar ik kan ik niet nagaan.
klaas

Bericht door klaas »

Anonymous schreef:Afbeelding
Dus het klopt wel dat er joden in het duitse leger gevochten hebben.
En Anonymous waar kan ik dit boek krijgen.
Plaats reactie