ontstaan van het verzet

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

ontstaan van het verzet

Bericht door Gast »

Heey, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen..

Is het verzet nou ontstaan vanaf de lentestaking 1943 of de februariestaking? of geen van beide.. ?

alvast bedankt..
Guido
Lid

Bericht door Guido »

wat versta je onder verzet? een neergehaalde britse/amerikaanse piloot die door Nederlandse burgers in veiligheid wordt gebracht zie ik zelf ook als verzet! dat heeft niets met deze stakingen te maken!
Gast

Bericht door Gast »

daarmee bedoel ik .. zovan wanneer het volk begon met het tegenwerken van de duitsers, in opstand kwamen etc.

sorry als ik onduidelijk ben :roll:
Guido
Lid

Bericht door Guido »

zal niet veel tijd tussen zitten tussen de overgave van Nederland in 1940 en de eerste verzetsdaad. Of bedoel je meer het "gehele" volk en niet de individuele acties?
Gast

Bericht door Gast »

ja meer het hele volk..
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Maar wat is het "gehele volk"? Het gehele volk had pas na de oorlog in het verzet gezeten.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Guido
Lid

Bericht door Guido »

ja dat is waar. iedereen was oppeens een verzets held.
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Inderdaad, en je zou eigenlijk 'tegenwerken' ook kunnen definieren, met een 'verboden' pamflet rondlopen werd ook al beschouwd als verzet
Gast

Bericht door Gast »

Harro schreef:Maar wat is het "gehele volk"? Het gehele volk had pas na de oorlog in het verzet gezeten.
hoezo na de oorlog? tijdens de oorlog werden toch ook geallieerden geholpen, mensen ondergedoken, krantjes gedrukt enz..
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Hij bedoelt waarschijnlijk dat heel het volk zei dat ze zo'n dingen hadden gedaan terwijl het toch niet waar was: Stoeffen en pochen en liegen noemen ze dat tegenwoordig.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Ja, maar toch niet door het hele volk.

Met "na de oorlog" bedoel ik te zeggen dat na de bevrijding plotseling iedereen zich ging beroepen op "verzetsdaden", terwijl feitelijk het verzet in Nederland uit ca. 25.000 mensen heeft bestaan.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Narcolepticus: bekendste voorbeeld is dat iedereen opeens stoer ging vertellen hoe ze Duiters die de weg vroegen naar het station de andere kant op stuurden. Ja, dan was je een verzetsheld.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

maar ja wat is echt als verzet te noemen? Ik vind ik verzet zoals bij de OD, KP, pilotenhulp, Onderduikadres, Ondergrondse kranten, BS etc. de een ziet alleen de mensen die de aanslagen plegen etc.
Harro
Lid
Lid

Re: ontstaan van het verzet

Bericht door Harro »

Anonymous schreef:Heey, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen..

Is het verzet nou ontstaan vanaf de lentestaking 1943 of de februariestaking? of geen van beide.. ?

alvast bedankt..
Bedoel je actief verzet of ook passief verzet? Is het anjerprotest in jouw ogen verzet?
Gast

Bericht door Gast »

ik vind dat het verzet hoort bij iets doen wat niet mag en dus de duitsers tegenwerkt..
Plaats reactie