Weg met de monarchie!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Wat vind jij van de monarchie?

1) Ik vind Maxima zo'n lekker ding.
1
7%
2) Willem-Alexander is mijn voorbeeld. Ook ik wil binnen 10 jaar mijn studie afronden.
0
Geen stemmen
3) Weg ermee!
4
27%
4) VVillem van Nassavv, ben ick van Duytsen bloet...
4
27%
5) Ach, laat die poppenkast toch bestaan.
4
27%
6) Ik schaam me dood dat die randdebielen ons land vertegenwoordigen.
2
13%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Weg met de monarchie!

Bericht door Lucid »

De constitionele parlementaire monarchie "Koninkrijk der Nederlanden" heeft anno 2003 nog steeds een vorst aan het hoofd, die wellicht meer macht heeft dan wij ooit zullen weten.

Beatrix is niet bepaald een voorbeeldig vrouwtje:
- Dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens geschonden wordt in China, weerhoudt onze Trix niet van een staatsbezoek aan China, waarin ze vervolgens met geen woord over de Chinese vluchtelingen in Nederland rept.
- Een deelnemer aan de paralympics (Olympische spelen voor gehandicapten) krijgt van Beatrix geen medaille, omdat hij een strafblad heeft. Dat Duitse familiegenoten van onze koningin zich ooit vrijwillig bij de WAFFEN-SS hadden aangemeld, is natuurlijk slechts een jeugdzonde.
- Beatrix heeft het huwelijk tussen haar zoon en een leugenares goedgekeurd. Een wetenschappelijk rapport verwerpt Maxima alsof het een Donald Duck is. "Nie, mien faader is niet slecht geweest," zei ze, terwijl de Dwaze Moeders nog het bloed van hun vermoorde mannen nog kunnen ruiken. Wat een waardeloze kroonprinses!

Mijn vraag aan jullie:

IS DE MONARCHIE NIET ACHTERHAALD?
Laatst gewijzigd door Lucid op 28 apr 2003, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Weg met de monarchie!

Bericht door okke »

Lucid schreef:Is de monarchie niet achterhaald?
Als bestuursvorm is de monarchie zeker achterhaald en ik ben blij dat de monarch in Nederland een minimum aan bestuurlijke verantwoordelijkheden en macht heeft. De macht die in de geschiedenis aan monarchen gegeven heeft staat haaks op het idee van democratie en medezeggenschap van de burger in het bestuur van een land.

Als ceremonie en traditie heeft de monarchie nog zeker haar waarde. Ik geef graag mijn duurverdiende belastingcenten aan de instandhouding van deze poppenkast.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Weg met de monarchie!

Bericht door Proos »

okke schreef:Als ceremonie en traditie heeft de monarchie nog zeker haar waarde. Ik geef graag mijn duurverdiende belastingcenten aan de instandhouding van deze poppenkast.
Hier ben ik het helemaal mee eens!

_/-\o_
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik moet bekennen dat ik zo hard moest lachen om optie 6 dat ik daar maar op gestemd heb.
Maar als ik ff serieus mag zijn: ik vind niet alleen monarchie achterhaald; ik vind democratie ook achterhaald. Want wat is democratie meer dan een soort monarchie voor grotere bevolkingsgroepen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Wat vinden jullie dan van:
- Haar onschendbaarheid
- Haar politieke macht (gouverneuren, burgemeesters en CvK benoemen, de betrokkenheid bij kabinetsformaties, en haar onbekende invloed)
- Haar representatieve functie
??????????????????????????????????????????

Hoort dat ook bij de poppenkast? Volgens mij heeft Jan Klaasen niet zoveel macht. Zelfs Kermit niet.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

jan klaassen weet ik niet zeker maar kermit echt wel!
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Dat Bert machtig is, weten we al langer dan vandaag. Maar Kermit?
Mijn mond valt open van verbazing :shock:

Afbeelding
Afbeelding[/img]
Laatst gewijzigd door Lucid op 29 apr 2003, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Volgens mij zitten bert en kermit samen in the axis of terribly evil muppets!
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Lucid schreef:Wat vinden jullie dan van:
- Haar onschendbaarheid?
Terecht. Als je zo'n functie hebt moet je positie beschermd zijn. Dit komt voornamelijk neer op juridische bescherming, want in het nieuws en de roddelbladen komt het koninklijk huis er zeker niet ongeschonden uit.
- Haar politieke macht (gouverneuren, burgemeesters en CvK benoemen, de betrokkenheid bij kabinetsformaties, en haar onbekende invloed)?
Het enige wat ze mag doen is beslissingen van anderen bekrachtigen of er kritiek op uiten waardoor een beslissing beter onderbouwd moet zijn voordat hij doorgevoerd kan worden. Macht heeft de monarch in ons staatsbestel maar zeer beperkt.
- Haar representatieve functie?
Ik heb liever dat onze monarch staatsreizen doet dan Jan-Peter 'Potter' Balkenende. De monarch heeft er een jarenlange training voor gehad; de ministers slechts een korte cursus.
Hoort dat ook bij de poppenkast?
Ja.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

L.S.

Ook ik vind de monarchie achterhaald en ook ik heb er niet zoveel problemen mee dat deze poppenkast klauwen met geld kost.
Ik vind het prima dat er de spot mee wordt gedreven.
Waar ik echter wat problemen mee heb is een (grappig bedoeld) plaatje van Bert, afgebeeld naast Hitler. Dit hoort niet op dit forum thuis.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

okke schreef: Terecht. Als je zo'n functie hebt moet je positie beschermd zijn. Dit komt voornamelijk neer op juridische bescherming, want in het nieuws en de roddelbladen komt het koninklijk huis er zeker niet ongeschonden uit.
De onschendbaarheid kan ooit misbruikt worden. Desi Bouterse kon ongestraft coke smokkelen, dankzij zijn onschendbaarheid. Nu zie ik Beatrix dat niet snel doen, maar de regering doet er volgens mij wijs aan om de "onschendbaarheid" in de constitutie te nuanceren. Laatst bleek zij ook haar macht misbruikt te hebben, bij een familieruzietje.
Het enige wat ze mag doen is beslissingen van anderen bekrachtigen of er kritiek op uiten waardoor een beslissing beter onderbouwd moet zijn voordat hij doorgevoerd kan worden. Macht heeft de monarch in ons staatsbestel maar zeer beperkt.
Het is niet bekend hoeveel macht zij heeft. Zij benoemd de CvK zelfstandig, maar dat zij de veiligheidsdienst zelfstandig opdrachten kan geven wist zelfs Balkenende niet. Trouwens, elke macht die zij heeft, is macht teveel.
Ik heb liever dat onze monarch staatsreizen doet dan Jan-Peter 'Potter' Balkenende. De monarch heeft er een jarenlange training voor gehad; de ministers slechts een korte cursus.
Dus dat ze honderden mishandelde Chinezen liet barsten interesseert je niet? Voor mij was dat al een reden om de monarchie af te schaffen.

--------------------------------------------------------------------------------
dvaupell> Ik heb het plaatje verwijderd. Persoonlijk vind ik het niet te ver gaan, omdat ik, volgens mij niemand met de afbeelding kwets (naast muppets dan). In de oorlog zouden zulke plaatjesmoppen als verzet beschouwd worden, dus begrijp ik uw bezwaar niet.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Lucid schreef:Dus dat ze honderden mishandelde Chinezen liet barsten interesseert je niet? Voor mij was dat al een reden om de monarchie af te schaffen.
Een voorbarige conclusie. Voor mij is het geen reden om het koningshuis af te schaffen.

Net zo min als het gegeven dat de vader van Maxima een zeer discutabel verleden heeft.

Net zo min als de buitenechtelijke relaties van prins Bernhard.

Of het verleden van Claus.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Lucid schreef:
okke schreef: Terecht. Als je zo'n functie hebt moet je positie beschermd zijn. Dit komt voornamelijk neer op juridische bescherming, want in het nieuws en de roddelbladen komt het koninklijk huis er zeker niet ongeschonden uit.
De onschendbaarheid kan ooit misbruikt worden. Desi Bouterse kon ongestraft coke smokkelen, dankzij zijn onschendbaarheid. Nu zie ik Beatrix dat niet snel doen, maar de regering doet er volgens mij wijs aan om de "onschendbaarheid" in de constitutie te nuanceren. Laatst bleek zij ook haar macht misbruikt te hebben, bij een familieruzietje.
Het enige wat ze mag doen is beslissingen van anderen bekrachtigen of er kritiek op uiten waardoor een beslissing beter onderbouwd moet zijn voordat hij doorgevoerd kan worden. Macht heeft de monarch in ons staatsbestel maar zeer beperkt.
Het is niet bekend hoeveel macht zij heeft. Zij benoemt de CvK 100% zelfstandig, maar dat zij de veiligheidsdienst zelfstandig opdrachten kan geven wist zelfs Balkenende niet. Trouwens, elke macht die zij heeft, is macht teveel.
Ik heb liever dat onze monarch staatsreizen doet dan Jan-Peter 'Potter' Balkenende. De monarch heeft er een jarenlange training voor gehad; de ministers slechts een korte cursus.
Dus dat Bea honderden mishandelde Chinezen liet barsten interesseert je niet? Voor mij was dat al een reden om de monarchie af te schaffen.

--------------------------------------------------------------------------------
dvaupell> Ik heb het plaatje verwijderd. Persoonlijk vind ik het niet te ver gaan, omdat ik, volgens mij niemand met de afbeelding kwets (naast muppets dan). In de oorlog zouden zulke plaatjesmoppen als verzet beschouwd worden, dus begrijp ik uw bezwaar niet.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik ben ook blij met een koningshuis dat ons vertegenwoordigd in heel de wereld. Volgens mij weten veel mensen niet wat voor een invloed het koningshuis heeft in het buitenland. Inderdaad het kost veel geld, maar het haalt ook wel het een en ander binnen. Door goede banden met andere landen te onderhouden krijgen Nederlandse bedrijven met regelmaat orders uit het buitenland.

Ben geen fan van Beatrix, denk namelijk dat we met Willem Alexander beter af zijn, maar dat ze haar macht misbruikt vind ik een beetje discutabel. Haar macht is erg beperkt en als ze dat beetje macht dat ze heeft misbruikt levert dat meteen een rel op in Nederland, want iemand treed daar mee naar buiten.
Beatrix is niet bepaald een voorbeeldig vrouwtje:
Beatrix is niet bepaald een voorbeeldig vrouwtje:
- Dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens geschonden wordt in China, weerhoudt onze Trix niet van een staatsbezoek aan China, waarin ze vervolgens met geen woord over de Chinese vluchtelingen in Nederland rept.
Je weet niet wat voor andere belangen er op het spel staan. Voor bijvoorbeeld de economie is het niet handig om China tegen je te hebben... Geld is altijd de belangrijkste factor in elk besluit.
Een deelnemer aan de paralympics (Olympische spelen voor gehandicapten) krijgt van Beatrix geen medaille, omdat hij een strafblad heeft. Dat Duitse familiegenoten van onze koningin zich ooit vrijwillig bij de WAFFEN-SS hadden aangemeld, is natuurlijk slechts een jeugdzonde
Beetje flauw inderdaad, maar lijkt me nu ook weer geen daad waarop je als koningin op afgerekend mag worden.
Beatrix heeft het huwelijk tussen haar zoon en een leugenares goedgekeurd. Een wetenschappelijk rapport verwerpt Maxima alsof het een Donald Duck is. "Nie, mien faader is niet slecht geweest," zei ze, terwijl de Dwaze Moeders nog het bloed van hun vermoorde mannen nog kunnen ruiken. Wat een waardeloze kroonprinses!
Denk niet dat je iemand kwalijk kan nemen dat ze haar vader niet afvalt. Ben in deze kwestie veel kwader dat wij als Nederland het lef hebben om haar vader te weren op haar bruiloft.

P.S. Bedankt voor het plaatje verwijderen. Ik kan er wel om lachen, maar niet op deze site.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Als prinses heeft Maxima ook een representatieve functie. Haar vader is verantwoordelijk voor het vermoorden van veel mensen. Ik kom er met mijn verstand niet bij dat je dit minder erg vindt dan het op het forum zetten van een plaatjesmop waarop Bert met Hitler staat.
Maxima heeft de plicht om haar vaders foute verleden te erkennen. Wat doet ze? Ze zegt dat er niks gebeurd is! Het bagatelliseren van de fouten van het koningshuis moet eens afgelopen zijn.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Plaats reactie