wat is een Burp Gun?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

[quote="John Rambo"]Ja lijkt mij ook, automatische wapens. Toch vind ik de mg42 het meest voor de hand liggend. Mede omdat je met zon zwaar wapen wel in stoten moet schieten om enigsinds te kunnen mikken.[/quote]

Niet dat dat echt nodig is, scherpschieten met zo'n wapen des destructie
puf

burp gun

Bericht door puf »

In het boek van Kershaw is sprake van Duitse para's die vanuit de heup dreigen met een 'burp gun' te schieten. Dat kan geen MG42 zijn omdat die niet vanuit de heup gevuurd kan worden.
Het gaat hier dus waarschijnlijk om de speciale para-uitvoering van de MG42, het Fallschirmgewehr 42 (FG42) dat een magazijn had van 20 patronen. Een flinke burp en leeg is ie.
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Het FJgewehr 42 heeft niets te doen met de Mg42,
Echt "Burpen" was er ook niet bij, MG42 is zowat 2X zo snel.
Ik denk ook niet dat "burpgun corner" bekent is geworden, omdat er een
Fallschirmjäger met een FG42 heeft gelegen.:)
Het enige wapen wat "indruk" maakte op de gealieerde was de MG42,
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
John Rambo
Lid

Bericht door John Rambo »

Narcolepticus schreef:
John Rambo schreef:Ja lijkt mij ook, automatische wapens. Toch vind ik de mg42 het meest voor de hand liggend. Mede omdat je met zon zwaar wapen wel in stoten moet schieten om enigsinds te kunnen mikken.[/quote]

Niet dat dat echt nodig is, scherpschieten met zo'n wapen des destructie
[/quote]

ik bedoel niet scherpschieten maar gewoon enigsinds mikken en niet doelloos lomp maaien.
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Re: burp gun

Bericht door Mr_Flibble »

puf schreef:Dat kan geen MG42 zijn omdat die niet vanuit de heup gevuurd kan worden.
*kuch* Bullshit *kuch* :D

Het is zelfs heel goed mogelijk om met een MG42 vanuit de heup te schieten, er is photografisch bewijs dat dat ook gedaan werd. ...maar ik geloof niet dat er erg gericht geschoten kon worden (maar zoals John Rambo al zei is dat niet echt een probleem door de grote hoeveelheid vliegend lood wat een MG42 voortbrengt)

Ik zelf zou eerder denken dat het in dat voorbeeld om een SMG gaat zoals de MP38/MP40.

De FG42 is geen speciale uitvoering van de MG42 zoals Smaug al zei, hele andere techniek (Het is wel zo dat de US M60 is gebaseerd op deze beide wapens). Notabene een erg zeldzaam wapen.
In Tabulas Argenteas Refero
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

"Burp gun" was dus gewoon een machinegeweer/pistool dat ze in korte reeksen konden horen schieten, ik denk niet dat het type veel uitmaakt ...
blue
Lid

Bericht door blue »

btw, de Schmeiser bedoelt men daar de mp44 mee? of een ander type.
Nick
Lid

Bericht door Nick »

MP38/40 bedoelen ze daarmee
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Schmeisser is een bijnaam van de MP38/MP40 die door de geallieerden overgenomen is van de MP18 uit de Eerste Wereldoorlog.
Hugo Schmeisser had niets met het ontwerp van de MP38 of de MP40 te maken. Wel heeft het bedrijf Haenel een tijd lang MP40s gemaakt, waarvan Schmeisser een Manager was.
In Tabulas Argenteas Refero
Plaats reactie