Contact tussen de Islam en de Westers wereld tijdens WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen

Contact tussen de Islam en de Westers wereld tijdens WO2

Bericht door Tex »

Voor het vak geschiedenis word ik geacht een werkstuk te maken. Deze moet gaan over het contact tussen de Islam en de Westers wereld. Nu dacht ik dan nu ik het over de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers in Afrika etc. Maar kan iemand mij misschien een beetje op weg helpen welke kant ik moet zoeken naar info. Misschien dat iemand wat sites weet of zoekwoorden. Kan wel op Afrika korps gaan zoeken maar denk niet dat ik daar zo ver mee kom. Hoop dat iemand me hier bij kan helpen.

jasper

Edit PPL:
Topic-titel aangepast ter verduidelijking.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Misschien interessant de 13. Waffen-SS Gebirgsdivision Handschar, waar kroatische moslims in dienden, te vermelden.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Zitadelle »

Probeer eens te zoeken op de volgende termen:

Sonderverband 287: Duits-Arabische instructie-eenheid
KODAT/Free Arabian Legion: Duits-Arabische eenheid dat bestond uit 1 Algerijns, 1 Marokkaans en 2 Tunesische bataljons.

Afbeelding

Hier een foto van een lid van het 3e Bataljon, Sonderverband 287 (Brian Davis Collection)

Nog wat meer informatie van het Axis History Factbook:
Deutsche-Arabische Lehr Abteilung was formed July 1941 in Sonium, Greece, by Sonderstab F and was made up of Arab volunteers, mainly former POWs from the British and French armies.

The unit suffered from the power struggle between Hadji Muhammed Amin Al-Hussein, the Mufti of Jerusalem, and Rashid Ai Al-Gailani, ex-Prime Minister of Iraq, that was waged over the Arabs in the unit.

It was sent to the Caucasus region Sep 1942 for the planned invasion of the Arab lands, there it saw action against the Red Army before being sent to Palermo, Italy, in Nov. It was sent to Tunisia, Jan 1943, where it was used to recruit Arabs for auxiliary units to be used either for guard duty or as construction troops. These units were equipped with Vichy French uniforms and rifles.

It was captured along with the rest of the Axis forces in Africa May 1943.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45

Bericht door barry »

antwerpx schreef:Misschien interessant de 13. Waffen-SS Gebirgsdivision Handschar, waar kroatische moslims in dienden, te vermelden.
Zeer interessant. Weet ik eventueel nog wel wat info over.
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen

Bericht door Tex »

bedankt voor de info, ben ermee bezig!
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent

Bericht door Tim »

Als je voor geschiedenis iets moet schrijven over contact tussen de islam en het westen, is de Tweede Wereldoorlog toch wel een beetje ver gezocht he ? Dan moet je er idd al kleine details bij betrekken zoals een Duitse divisie. In Noord-Afrika was er ook niet echt veel contact tussen de islam en het westen, omdat het gewoon tussen het DAK en Montgommery ging. Misschien sla je beter een andere richting in, zoals de Turkse aanwezigheid in Zuid-Europa (zowel in Zuid-Oost-Europa als in Spanje), de Balkanoorlogen van 1912-1913 of de hedendaagse problematiek ?
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen

Bericht door Tex »

dat is waar dacht eerst ook van dit is niets. Maar nu ik dat lees over de ss divisie handschar komt het wel goed denk ik.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Tim schreef:Als je voor geschiedenis iets moet schrijven over contact tussen de islam en het westen, is de Tweede Wereldoorlog toch wel een beetje ver gezocht he ? Dan moet je er idd al kleine details bij betrekken zoals een Duitse divisie. In Noord-Afrika was er ook niet echt veel contact tussen de islam en het westen, omdat het gewoon tussen het DAK en Montgommery ging. Misschien sla je beter een andere richting in, zoals de Turkse aanwezigheid in Zuid-Europa (zowel in Zuid-Oost-Europa als in Spanje), de Balkanoorlogen van 1912-1913 of de hedendaagse problematiek ?
Of gewoon de Eerste Wereldoorlog? Daar waren de Turken toch ook vrij hard aanwezig.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51

Bericht door Hauptmann »

Narcolepticus heeft gelijk.
Denk ook aan de Engelsen in Irak en de Duitse officieren in het Ottomaanse leger. Bagdadbahn enz enz
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen

Bericht door Tex »

Ok bedankt allen voor de hulp. Heb er uiteindelijk een mooie werkstukje van kunnen maken. Mijn ouders hebben het even gelezen en vonden het toch wel een 9 waard. Dus wat betreft de inhoud zit het wel goed. Bedankt!
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland

Bericht door paulstolk »

Laat je weten wat het cijfer is geworden? Ik zie dat je uit groningen komt.. welke school zit je?
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen

Bericht door Tex »

luzac college, maarja die zit door het hele land
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen

Bericht door Tex »

het uiteindelijke cijfer is een 8 geworden, dus dat is wel ok
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 1 gast