Sbf.Koch schreef:Verder ontken ik ook zeker niet dat er banen worden vergeven aan oost-europeanen. Maar om nu te roepen dat onze economie hiervan op zijn gat valt, is onzin. Het voorbeeld dat je geeft, dit besluit dus, is genomen op basis van de huidige regelgeving, dezelfde die jij zo graag wilt behouden. De grondwet maakt het niet zozeer makkelijker voor deze arbeiders om hier aan het werk te kunnen vergeleken met nu, het maakt het vooral controleerbaarder. De markt wordt met de grondwet niet in zoverre vrijgelaten dat bedrijven kunnen doen en laten wat ze willen. De grondwet biedt een solide en controleerbare basis om dergelijke praktijken in goede banen te leiden. En zoals ik al zei: Hoe meer de economie in het oosten aantrekt, hoe minder aantrekkelijk het zal worden om hier te werken. Niet alleen bestaat het overgrote deel van de vergeven banen uit tijdelijke contracten, op den duur is het voor deze arbeiders verschrikkelijk moeilijk om een bestaan op te bouwen in west-europa. Dit wordt namelijk niet veel makkelijker gemaakt door de grondwet, niet iedereen mag maar zomaar gaan wonen waar hij blieft.
Maar dat is ook het punt, die mensen komen hier geen bestaan op bouwen. Ze komen hier werken, wonen met clusters anderen in een soort studentenkamers en gaan als het even kan weer terug naar hun eigen land. Daardoor betalen ze hier geen belasting, maar vangen ze wel royaal voor hun standaard (Begrijp me niet verkeerd, ik zou het zelf ook doen als ik Pool was hoor, maar voor ons is het nogal vervelend).
In de (voormalige!!) DDR wordt wel degelijk geinvesteerd. Het heeft even geduurd maar, zoals laatst zelfs nog op het nieuws was, dit deel van duitsland begint flink aan te trekken en er worden banen gecreeerd. Je kunt ook niet verwachten dat de grondwet alle problemen oplost binnen enkele jaren, je moet verder vooruit kijken.
Ik ben er van overtuigd dat de grondwet de enige basis is voor een geoliede, controleerbare en vruchtbare economie en gelijktrekking van de immense verschillen in de wetten en betrekkingen met het buitenland (lees o.a. investeerders).
Het filmpje over de opmars van de NPD in de voormalige

DDR staat als het goed is nog op internet, was dacht ik bij Netwerk. Hierin wordt het Europa-verhaal in het klein verteld. Natuurlijk gaat investeren niet van de een op de andere dag, maar de val van de Muur is ook alweer even geleden. De fabrieken die nu in Oost-Duitsland worden neergezet zorgen wel een beetje voor meer banen, maar lang niet voldoende om iedereen aan het werk te houden. Dit heeft onder andere te maken met automatisering. Bovendien worden de Oost-Duitsers (en ook Oost-Europeanen) weer beconcurreerd door de nog goedkopere Aziaten, daar gaan namelijk de meeste fabrieken naartoe waar nog ouderwets handarbeid wordt verricht.