8st Regiment Infanterie
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
8st Regiment Infanterie
Wie kan mij meer vertellen over het Nederlandse 8ste Regiment Infanterie?
Deze hebben als het goed is in Arnhem gezeten in 1940.
Kan iemand mij vertellen waar deze precies gelegerd waren?
Hebben ze ook gevochten bij Arnhem in mei 1940?
Ieder beetje info over dit Regiment is zeer welkom!
Deze hebben als het goed is in Arnhem gezeten in 1940.
Kan iemand mij vertellen waar deze precies gelegerd waren?
Hebben ze ook gevochten bij Arnhem in mei 1940?
Ieder beetje info over dit Regiment is zeer welkom!
- smaug
- Lid
Dit Regiment heeft natuurlijk alles met de Grebbeberg te maken,
Hier zit een prima topic in
Er is een zeer goede site hierover http://www.grebbeberg.nl en lees het droeve verhaal van Sergeant Meijer.

Er is een zeer goede site hierover http://www.grebbeberg.nl en lees het droeve verhaal van Sergeant Meijer.
Laatst gewijzigd door smaug op 21 feb 2005, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
- barry
- Lid
- Contacteer:
Het 8e Regiment Infanterie verdedigde de Grebbeberg... hierdoor is over dit regiment zeer veel info te vinden...
Zie bijvoorbeeld deze site voor veel informatie:
- http://www.grebbeberg.nl
Zie bijvoorbeeld deze site voor veel informatie:
- http://www.grebbeberg.nl
-F.U.B.A.R-
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Kijk nu wordt ik nieuwsgierig!smaug schreef:Dit Regiment heeft natuurlijk alles met de Grebbeberg te maken,

Kocht voor tijdje terug op een rommelmarkt een handboek voor de soldaat uit 1933. Nu is Nederlands niet echt interessant voor mij. Maar toen ik hem wilde verkopen hoorde ik dat het onderdeel wat erop staat in Arnhem heeft gezeten. En Arnhem vindt ik wel weer heel interessant.

- smaug
- Lid
Oeps wat gaat dit snel zeg, ben nog aan het editten en .......
Maar goed twee Personen trokken mijn aandacht
Sergeant Meijer (schandalig hoe deze aan zijn eind moest komen)
Kap.Gelderman: ( OMG ) is toch geen oorlogsheld geworden, hoop ik ?
"Van die verwondingen had ik weinig gemerkt. Ze hadden mij over mijn vinger geschoten. Hier, kijkt u maar, het is aan de nagel nog te zien. "

Maar goed twee Personen trokken mijn aandacht
Sergeant Meijer (schandalig hoe deze aan zijn eind moest komen)
Kap.Gelderman: ( OMG ) is toch geen oorlogsheld geworden, hoop ik ?
"Van die verwondingen had ik weinig gemerkt. Ze hadden mij over mijn vinger geschoten. Hier, kijkt u maar, het is aan de nagel nog te zien. "
Laatst gewijzigd door smaug op 21 feb 2005, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
- Bert-Jan
- Lid
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 11 keer
was Sergeant Meijer niet bij het 19 Regiment Infanterie ??
De Krijgsraad te velde bij het IIe Legerkorps heeft het navolgende vonnis gewezen in de zaak van den Auditeur-Militair bij dien krijgsraad, Eischer, tegen Johan Christiaan Meijer, geboren te Dieren den 21sten Juli 1917, dienende als sergeant-capitulant bij 19 R.I., beklaagde en gearresteerde.
De krijgsraad voornoemd,
Gezien de schriftuur van eisch, door den Auditeur-Militair overgelegd op de terechtzitting van den Krijgsraad van 12 Mei 1940, en gehoord de voorlezing van deze schriftuur, daartoe strekkende, dat beklaagde worde veroordeeld tot de doodstraf;
De Krijgsraad te velde bij het IIe Legerkorps heeft het navolgende vonnis gewezen in de zaak van den Auditeur-Militair bij dien krijgsraad, Eischer, tegen Johan Christiaan Meijer, geboren te Dieren den 21sten Juli 1917, dienende als sergeant-capitulant bij 19 R.I., beklaagde en gearresteerde.
De krijgsraad voornoemd,
Gezien de schriftuur van eisch, door den Auditeur-Militair overgelegd op de terechtzitting van den Krijgsraad van 12 Mei 1940, en gehoord de voorlezing van deze schriftuur, daartoe strekkende, dat beklaagde worde veroordeeld tot de doodstraf;
- Brianlinden
- Lid
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Op de site van Grebbenberg.nl heb ik al veel kunnen lezen over het 8e Regiment Infanterie.
Maar kan iemand mij vertellen waar het regiment gelegerd was voor mei 1940? Klopt het dat ze in een kazerne in Arnhem zaten?
Kan ik ergens namen terug halen van soldaten die in het regiment zaten? Op mijn handboek staat namelijk een naam en het is wel leuk om proberen achter te halen wie en wat die man was.
Maar kan iemand mij vertellen waar het regiment gelegerd was voor mei 1940? Klopt het dat ze in een kazerne in Arnhem zaten?
Kan ik ergens namen terug halen van soldaten die in het regiment zaten? Op mijn handboek staat namelijk een naam en het is wel leuk om proberen achter te halen wie en wat die man was.
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Ik heb wat kunnen vinden over het 8e Regiment Infanterie in Arnhem:
Voor de eerste oefening - zgn. voor mijn nummer - ben ik opgekomen 20 maart 1934 in de Menno van Coehoornkazerne te Arnhem en werd ingedeeld bij de verbindingsafdeling van het 8e Regiment Infanterie, lichting 1934-I.
.....
29 Augustus 1939 (dinsdag), 's morgens om 6 uur moet ik me melden aan de Menno van Coehoornkazerne in Arnhem. Als ik daar tegen die tijd verschijn, zijn er nog weinigen. Van het onderdeel waarbij ik ben ingedeeld t.w. 3e compagnie IIe Bataljon 8e Regiment Infanterie ben ik praktisch de eerste.
Toen ben ik gaan zoeken op google en toen kwam ik het volgende tegen:
Overzichtsfoto van het 8ste Regiment Infanterie voor het legeringsgebouw A van de Menno van Coehoornkazerne in de wijk Klarendal te Arnhem. In dit gebouw waren de manschappen van 8 R.I. gelegerd.
Voor de eerste oefening - zgn. voor mijn nummer - ben ik opgekomen 20 maart 1934 in de Menno van Coehoornkazerne te Arnhem en werd ingedeeld bij de verbindingsafdeling van het 8e Regiment Infanterie, lichting 1934-I.
.....
29 Augustus 1939 (dinsdag), 's morgens om 6 uur moet ik me melden aan de Menno van Coehoornkazerne in Arnhem. Als ik daar tegen die tijd verschijn, zijn er nog weinigen. Van het onderdeel waarbij ik ben ingedeeld t.w. 3e compagnie IIe Bataljon 8e Regiment Infanterie ben ik praktisch de eerste.
Toen ben ik gaan zoeken op google en toen kwam ik het volgende tegen:
Overzichtsfoto van het 8ste Regiment Infanterie voor het legeringsgebouw A van de Menno van Coehoornkazerne in de wijk Klarendal te Arnhem. In dit gebouw waren de manschappen van 8 R.I. gelegerd.
- barry
- Lid
- Contacteer:
Gelderman was natuurlijk ook geen 8RIsmaug schreef: Kap.Gelderman: ( OMG ) is toch geen oorlogsheld geworden, hoop ik ?

-F.U.B.A.R-