Informatie diensttijd van opa!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Daniel
Lid

Informatie diensttijd van opa!

Bericht door Daniel »

Hallo,

En dan gelijk maar een lastige vraag! Kan iemand mij vertellen waar ik informatie kan vinden over de diensttijd van mijn beide opa´s. Ik heb geen idee in welk regiment ze zaten in de mobilisatie-tijd, ben wel in het bezit van een volledige naam en geboortegegevens en een paar foto´s. Weet van horen zeggen dat de ene bij de Afsluitdijk al zwemmend gevlucht is voor de Duitsers en dat de ander op een motor reed, maar weet niet hoe ik aan verdere informatie moet komen.

Ik hoor het wel, Daniel
Simon
Lid

Bericht door Simon »

het zou voor somiggen al een stuk helpen als je aan je opa's zou vragen in welk regiment ze zaten. en welke nationaliteit ze hadden.

mvg
Simon
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Daniel
Lid

Bericht door Daniel »

Tja, de een stierf in 1970, de ander toen ik 5 was. Praten niet zo makkelijk terug, helaas! Allebei Hollanders.
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Hallo Daniel,

Heb je het wel een geprobeerd via het ministerie van defensie ?
Die moeten toch aan de hand van naam en geboortedatum kunnen nagaan wat het registratienummer van je opa's was.
Aan de hand daarvan kunnen ze vast ook achterhalen in welk regiment ze zaten.

Verdere informatie over dat regiment zou je dan kunnen opvragen via het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie.
Wellicht dat je dan zelfs al dingen kan vinden via google of de bibliotheek.

Het militaire registratienummer lijkt mij een goed startpunt om vanuit verder te zoeken.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gast

Bericht door Gast »

Hoi,

Heb wel de site van het ministerie geopend (via grebbeberg-site) en dacht dan een mooie lijst aan te treffen. Maar helaas, moet geloof ik via een aantal lagen en dan 2 maanden wachten op antwoord. Niet dat dat zo'n probleem is, maar goed. Via Google is niets te vinden, mede door gebrek aan gegevens van registratie-nummers of regiment-info. Maar goed, we blijven zoeken!
Daniel
Lid

Bericht door Daniel »

Hallo,

Heb ondertussen opa´s koppelriem op zolder gevonden met daar op de achterzijde de (vage) inscriptie: W. DRAISMA370X. W. Draisma is de naam van opa, kan iemand vertellen wat 370X zou kunnen betekenen? De inscriptie is niet heel erg duidelijk, maar dit kan ik ervan maken. Daarnaast heb ik ook een foto gevonden van de (denk ik) compagnie waar hij in zat. Ik weet alleen niet hoe ik een foto bij moet voegen, dus laat maar even weten!
Verdere info via mijn vader levert op dat opa tijdens de mobilisatie in Steenwijk heeft gelegen en in mei 1940 als sergeant gelegen heeft bij de Afsluitdijk, Kornwerderzand. Hij moest daar een kazemat verdedigen met een aantal soldaten. Op een gegeven moment heeft een officier de opdracht gegeven om patrouille te lopen, waarop mijn opa voorop moest gaan en de officier helemaal achteraan (omdat hij dan het beste overzicht had). Mijn opa schijnt daar razend om geworden te zijn.
Daarna heeft op gegeven moment mijn opa door gebrek aan orders, besloten met een aantal soldaten te vluchten en zijn ze hij een stuk van het IJsselmeer overgezwommen. Na de capitulatie is hij geinterneerd in Kamp Amersfoort, waaruit hij op erewoord is vrijgelaten.

Als iemand uit deze gegevens iets op kan maken, gaarne info!

Groeten, Daniel
blue
Lid

Bericht door blue »

Ik heb tevens een vraag dat in gaat op dit onderwerp, laats vond ik ook iets van mijn pakke(opa), een document met daarbij een medaille voor "krijgsverichtingen mei 1940" en nou in het document stond de keus "bijzondere of gewoon krijgsverichtingen" en nou weet ik niet duidelijk wat hij heeft gekregen, wel heb ik bij mijn oma die nog wel leeft de medaille gevonden. en nou leek het mij ook wel leuk om iets meer over mijn opa te weten te komen tijdens wo2, ik weet wel ongeveer wat hij was, een soort verbindingsman iets met adjondans :P, en dat op weg naar de grebbe berg de bussen waar ze inzatten aangevallen werden, waardoor de meest bussen opgebrand zijn. Ik zou als mensen interrese hebben wel ff het document en de medaille inscannen.

MvG,
Plaats reactie