Positieve gevolgen na WO2 voor de Sovjet-Unie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
me

Positieve gevolgen na WO2 voor de Sovjet-Unie

Bericht door me »

Wat waren de positieve gevolgen na WO2 voor de Sovjet-Unie ?


Edit PPL:
Topic-titel aangepast ter verduidelijking.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Voor de sovjet unie? Nou, het meest positieve voor hen was dat ze zowat heel Oost Europa in hun bezit hadden. "de koude oorlog" was hevig bezig na de tijd he!
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: help

Bericht door Zhukov »

me schreef:Wat waren de positieve gevolgen na WO2 voor de Sovjet-Unie ?
Nou, ten eerste natuurlijk dat ze gewonnen hadden en dus niet onder een fascistisch Duitse dictatuur kwamen te lijden. Zo werden mogelijke humanitaire rampen m.b.t. de behandeling van de Untermenschen, zoals deze in de Sovjet Unie zouden leven, voorkomen.

Ten tweede, door het terugdringen van de Nazi's tot in Berlijn en de verdragen van Potsdam en Jalta kwam zo'n beetje heel Oost-Europa in de Sovjet-invloedssfeer te liggen. Dit betekende internationaal een sterkere positie.

Ten derde, het Rode Leger dat door Stalin in de jaren '30 ernstig was verzwakt kwam zegevierend uit de oorlog. De klap van de Zuiveringen was vrijwel geheel weg gewerkt. Een nieuwe generatie bevelhebbers was opgestaan om het Rode Leger leiding te geven en de lijnen voor de toekomst uit te zetten. Je zou kunnen zeggen dat dankzij de GPW het Rode Leger een kracht en grootte had gekregen die zonder een Duitse inval onmogelijk zou zijn geweest. Nu behoorde het tot de grootste en sterkste legers ter wereld, wat de Sovjets een enorme morele opsteker gaf en de onderhandelingspositie verbeterde.

Zo kun je nog wel even door gaan met voor de Sovjets positieve gevolgen van WOII. Misschien kun je iets duidelijker aangeven op welk vlak je informatie zoekt? Militair, politiek of sociaal-economisch?
Вместе мы непобедимы
Plaats reactie