spreekwoord: het in Keulen horen donderen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Moengoman
Lid

Re: spreekwoord: het in Keulen horen donderen

Bericht door Moengoman »

gast schreef: *ik gebruik hier vlaams omdat deze steden in het hedendaags vlaanderen liggen, dit was natuurlijk vroeger nog niet op die manier bekend en dus is het foutief deze term te gebruiken, maar voor de duidelijkheid doe ik het toch maar :)
Volgens mij is de naam Vlaanderen nog ouder dan de namen van de genoemde steden. Volgens Wikipedia werd de naam Vlaanderen in 358 al vermeld; daarmee is de naam in ieder geval een stuk ouder dan Nederland of Holland.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Nu het antwoord op de vraag gegeven is voel ik me vrij behoorlijk off-topic te gaan. Want het onderwerp uitdrukkingen en gezegden uit WO-2 is best interessant. Ik kwam net deze tegen:
In de aftakeling en uitputting onderscheidden de geïnterneerden zelf verschillende fasen. Een Muselmann was een gevangene die de eerste tekenen van dodelijke gelatenheid (wankele passen, afwezige blik) vertoonde. De Lunatik (Pools voor maanman) was zo ver heen dat hij niemand meer kende en als een geest door het kamp dwaalde. Deze toestand hield twee tot drie dagen aan en werd onvermijdelijk gevolgd door de dood.
Het woord lunatic is nu gangbaar Engels. Komt uit:

http://www.go2war2.nl/artikel/948/Konze ... enwald.htm

laatste alinea.
Mohnke
Lid
Contacteer:

Bericht door Mohnke »

Ik ga zaterdag naar keulen, ik heb mezelf een paar dingen opgeschreven die ik ga bekijken helaas vind ik op het internet maar 1 bezienswaardigheid/museum over de wo2 weet iemand anders misschien nog een museum/bezienswaardigheid in keulen of iets anders dat de moeite is ?

Bedankt
Frontovik
Lid

Bericht door Frontovik »

Is d'r geen kruithuis ontploft in de Goude Eeuw of zo?
Lijkt mij ook wel logisch :) .
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Moengoman schreef:Het woord lunatic is nu gangbaar Engels. Komt uit:

http://www.go2war2.nl/artikel/948/Konze ... enwald.htm

laatste alinea.
Even een oude koe uit de sloot halen: het woord lunatic komt in geschreven vorm sinds het jaar 1290 in het Engels voor (bron). Het komt niet van het Poolse lunatik waarmee in concentratiekampen bepaalde gedetineerden werden aangeduid.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie