Oorlogje spelen, goed of slecht?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Oorlogje spelen, goed of slecht?

Bericht door Proos »

Kinderen spelen graag oorlogje. Ook gewelddadige spelletjes zijn in. Denk maar aan spellen waarbij je met een auto mensen overhoop moet rijden, of bijvoorbeeld mensen dood moet schieten. Het bloed spat op sommige beeldschermen virtueel in het rond.

De meningen verschillen erg over of het nu een slechte invloed heeft op kinderen. Is het misschien juist een uitlaatklep voor ze, kunnen ze dan de aggressie kwijt en is er niets aan de hand? Of zou dit inwerken op de psyche van het kind, waardoor het geweldadiger wordt?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
generaal
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 okt 2002, 22:45

Bericht door generaal »

ja kinderen speelen oorlog

ik MOET HET DOEN helaas

hun dien piew piew en je staat op

bij mij ist bam bam en ik sta niet meer op



dus ik vind het ja niet echt goed maarja
Piro
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2002, 16:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door Piro »

Ik heb erover nagedacht om het leger in te sukkelen, het vreemdelingenlegioen om precies te zijn, ik heb het prospect van oorlog altijd wel een kick gevonden, ik denk dat de praktijk tegen zal vallen, maar dan weet ik dat ook weer
generaal
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 okt 2002, 22:45

Bericht door generaal »

piro zo was ik ook tot ik het voor het eerst in oorlog kwam kwam ik er achter dat ik veel moest leeren nu weet ik wat oorlog is oorlog is hel voor het leeven ik heb ooit met mijn se in kosovo gezeeten dat was hel 4 maaten waare dood :-( tot ik kosovo in ging zij iedereen jij red het niet ik redden het nar na 5 maanden gewongen verlof en 1 keer per week een psigieater te zien lukt het me om er overheen te komen !
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Piro schreef:Ik heb erover nagedacht om het leger in te sukkelen, het vreemdelingenlegioen om precies te zijn, ik heb het prospect van oorlog altijd wel een kick gevonden, ik denk dat de praktijk tegen zal vallen, maar dan weet ik dat ook weer
Het is met zoveel dingen dat ze anders zijn dan ze van een afstand lijken. Niet alleen met dit soort zaken, maar ook met mensen.

Maar weer even ontopic: systematisch geweld op tv en computer, hoe werkt dat in op kinderen? In mijn jeugd had ik "Wolfenstein 3D", maar ik heb er buiten deze site niet veel aan over gehouden volgens mij. Ben ook niet agressief oid.

Ik denk ook niet dat die jongens in Venlo veel Carmageddon gespeeld hebben. Mijn vermoeden is dat het van kind tot kind kan verschillen. Sommige mensen zijn ontvankelijker voor geweld op tv en computer.... en nu ik er langer over nadenk: volgens mij heb ik echt gelijk! :D
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Oorlogje spelen is van alle tijden.
Kinderen zien spanning en heroiek.

Nu is het commando'tje spelen, vroeger cowboy, ridder of indiaantje.
(of in de jaren 80 'the A-team' ahhhh memories)
Op zich zie ik hier weinig kwaad in.
Kinderen kunnen wel verschil maken tussen spel en realitiet als ze een spelletje op straat spelen.
Vandaar dat bij de introductie op een spel ook vaak in verleden tijd wordt gesproken: "Wij waren de ridders, en jullie de moren die ons belegerden".

Wat betreft TV, film, video en PC-games is het echter een geheel ander verhaal.
Is het voor kinderen duidelijk wta het verschil is tussen journaal, documentaire en fictie ?
Nee, lang niet altijd en geweld wordt zelfs verheerlijkt.
De continue blootstelling aan dit soort beelden leidt tot Normalisatie en Autorisatie.
Twee gevaarlijke factoren voor overname van hetgeen kids zien.
Door normalisatie denken zien kinderen het als de gewoonste zaak van de wereld om te pas en te onpas geweld toe te gebruiken.
Autorisatie onstaat doordat mensen met een voorbeeld-functie en/of algemene bekendheid in films, songs en op TV geweld propageren.
"Als Regilio Tuur zijn vrouw in elkaar slaat, waarom zou ik dat dan niet doen ?"

Ik wil wel even stellen dat we dit niet mogen gebruiken als excuus om ons achter te verbergen.
We kunnen niet zondermeer de schuld geven aan de media en (PC-)games.
Ouders en opvoeders hebben een belangrijke taak om verschil tussen feit en fictie aan te tonen.

Zoals Piro ook al zei in een andere thread moeten we misschien de kinderen weer met wat hardere hand opvoeden.
Ik wil niet zeggen dat we kinderen moeten slaan/mishandelen, maar er moet zeker meer orde en tucht komen.

Het is toch godsgeklaagd hoe hele volstammen tegenwoordig worden opgevoed ?
Als ik vroeger een snoepje wilde en ik ging erom janken, had ik de rest van de maand een houten bek !
Tegenwoordig geven de ouders/opvoeders maar toe om de goede vrede te bewaren.
Het onderhandelings-huishouden is totaal de spuigaten uitgelopen.

Van de week nog bij de Albert Heijn:
Kleuter: "Ik wil een snoepje."
Mama: "Nee, want je moet nog eten"
Kleuter (met stemverheffing): "Ik wil ik wil ik wil"
Mama (Zakt door knie-en): " Luister, we hadden samen een afspraak gemaakt over je gedrag. Je zou niet meer schreeuwen in de supermarkt. Je komt die afspraak niet na !"

Nou vraag ik je... Wat nou afspraak met die koter ???
Naar huis en zonder sesamstraat naar bed !
Zo ging het vroeger bij mij tenminste wel.
Standaard had ik helemaal niets te willen !

Het begint bij onszelf.
Laten we ons niet verstoppen achter wat er op TV is te zien.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ja, je kunt niet zomaar de schuld in de schoenen schuiven van zomaar 'de TV' of 'de computer' inderdaad. Het is wat we er zelf van maken. Er is gewoon super veel geweld op deze planeet, en op de een of andere manier trekt het de mensen aan. Anders hoeven we het tenslotte ook niet te verheerlijken. Het is iets waar ik met bijvoorbeeld mijn website heel erg voor op moet passen. Het moet een objectief beeld geven van een oorlog, waarbij duidelijk moet zijn dat er slachtoffers vallen, en dat dat niet zomaar "1000" of "2000" is. Het gaat om personen, met een gezicht, familie... vrienden, die speelden op straat...

Het is de taak van de opvoeder hoe je daarmee omgaat. Die opvoeder is zó belangrijk! Ik heb stage gelopen op verschillende scholen en merk dat iedere keer weer. Sommige kinderen moet je gewoon laten zien hoe het moet en naar wie ze moeten luisteren. Voor de klas doe je dat zonder een kind aan te raken, maar als ouder mag je best een een corrigerende tik uitdelen, dat ben ik pertinent met je eens.

Het gedoogbeleid is niet goed in een gezin. Nu zal het voor sommige kinderen misschien best kunnen, maar volgens mij kan het merendeel van de ouders direct op opvoed-cursus. Ik zeg niet dat ik 't allemaal zo goed weet, maar dat voorbeeld wat je aangehaald hebt zie en hoor ik ook, en nog erger zelfs.

Zelfde aanloop, nu bij de Hema. Kind zit te zeuren, maar moeder zegt slapjes: "Zou je op willen houden?" (op een super vriendelijk, vragend toontje) en dat kind begint gewoon met spullen op de rug van moeder te bonzen, die dan maar gewoon gaat negeren. Dat het beoogde product nog gekocht wordt ook, uiteindelijk, is een bevestiging voor het kind. Voortaan ga ik fijn klooien, want ik krijg dan fijn wat ik wil!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Over voorbeeldfuncties gesproken:
Leraar door familie nablijver mishandeld
Een leraar op een basisschool in Amsterdam-Noord is gistermiddag door familie van een leerling tot bloedens toe mishandeld. De familieleden kwamen langs nadat de scholier moest nablijven. Daarop onstond een vechtpartij waarbij de leraar rake klappen opliep.

De politie heeft vijf mensen aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de mishandeling, waaronder een twaalfjarig meisje. Alle verdachten zitten nog vast

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
generaal
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 okt 2002, 22:45

Bericht door generaal »

kinderen krijgen de verkeerde invloed door oorlog te speelen oorlog ze weeten amper wat het betekent oorlog is meer dan schieten oorlog is hel en veeel erger
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het probleem met orlogje spelen is niet het spel maar de realiteit in andere delen van de wereld. want wanneer de realiteit ophoud met schieten zal het spel zijn functie en inhoud verliezen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Volgens mij kunnen kinderen door oorlogje spelen gemakkelijker de wereld om hun heen begrijpen, zolang het spel is kunnen kinderen zich ontladen en zichzelf ontwikkelen. Je moet er alleen voor waken dat iets niet een obsessie wordt oid. Oorlogje spelen opzich lijkt me niet zo verkeerd.

Misschien voorkomt dit juist uiting van geweld op andere manieren, bijvoorbeeld in echt geweld.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het spel is natuurlijk uit de realiteit ontstaan.
De behoefte om ook mee te doen met de serieuze volwassenen dingen.
Oefenen voor later.
Dus wanneer het uit de realiteit verdwijnt verdwijnt het uit de belevingswereld van kinderen en dus verdwijnt het spel.
Oorlogje spelen is hartstikke gezond trouwens; voorbereiden op alle oorlogen is de functie.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Da's een heel heldere kijk op de zaak! _/-\o_

We zijn eruit! We moeten gewoon met die echte oorlogen stoppen. Nee, maar serieus, een heel plausibele verklaring. Kinderen willen het gedrag van ouderen nadoen. Maar wat zeg je bijvoorbeeld van zeer geweldadige computerspelletjes?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Jaa..die zijn gewoon cool natuurlijk!!

maar serieus.. ik gok dat het hierin niet om het geweld gaat maar om de actie. en waar heb je meer actie dan met schieten.
En wederom geld: wanneer er geen geweld in het echt bestaat zullen mensen zichzelf hier niet meer in verliezen; omdat het niet realistisch is.
En fantasy werelden zijn per definitie leuker dan de realiteit om wat voor reden dan ook. Maar het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Zowel realistische als fanatasie spellen zijn vaak wel leuk om te doen. Ik vraag me alleen af welke invloeden dit direct of indirect op kinderen kan hebben.

In Nederland heerst geen oorlog, toch is 't leuk om een oorlog spelletje te spelen. Zelfs de meest brave kindjes spelen zoiets. Vorig jaar wam er in de klas nog een kind naar mij toe, enthousiast dat hij met zijn illegale kopie van Red-Alert toch zeker heel veel "ventjes" afgeslacht had.

Tja, ik heb Red-Alert ook met veel plezier gespeeld. Die tesla-coils frituurden mijn tegenstanders voortreffelijk, neemt niet weg dat ik het verschil tussen spel en realiteit blijf zien.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie