Kinderen in de tweede wereldoorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Leendert

Kinderen in de tweede wereldoorlog

Bericht door Leendert »

We willen op school een project gaan houden wat gaat over hoe beleefden kinderen van ongeveer 10 jaar de tweede wereldoorlog.
Wie kan helpen met het vinden van informatie?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mocht je in de buurt wonen van Arnhem dan zou je bij mij langs kunnen komen. Me opa heeft zijn belevenissen op videoband vast gelegd voor zijn kinderen en kleinkinderen. Hij was zelf 11 in 1944. Je zou die band bij mij thuis mogen bekijken.

De neef van mijn opa heeft ook een boekje geschreven over zijn leven in de oorlog. Hij was zelf toen ook rond de leeftijd van me opa. Boekje heeft "Vlieger van de vrijheid". Misschien dat je daar ook wat aan hebt.
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Het boekje 'Eva, Dawid, Moshe, Yitschak en Anne; Oorlogsdagboeken van joodse kinderen' is misschien ookwel interessant voor je.

Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam 1994
Schrijver: Jacob Baas
ISBN: 90-388-0279-X

En:
'Door de ogen van een kind, Een meisje van de Schindler lijst.' door Stella Müller-Madej.

Uitgeverij: De Geus, 1994
ISBN: 90-5226-244-6
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

In Tilburg is er jaren geleden een boekje verschenen over Tilburgse kinderen tijdens wo2. Dat heb ik thuis liggen. Woon je daar toevallig in de buurt? Zoek je iets over een bepaalde plaats of een bepaald soort kinderen? (joods, Nederlands, nsb of juist verzetskinderen?)
Gast

Bericht door Gast »

Probeer het boek "Children of the Blitz, memories of wartime childhood" te pakken te krijgen. Misschien lukt dat via een bibliotheek.
Plaats reactie