besturing nederland wo2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Maudy

besturing nederland wo2

Bericht door Maudy »

heey.....
ik moet een werkstuk maken voor geschiedenis met een hoofdvraag en een aantal deelvragen, maar bij deze vraag kom ik er niet zo goed uit, weten jullie er misschien antwoord op of weten jullie anders misschien waar ik hierover informatie vindt??
vraag: Hoe werd Nederland bestuurd tijdens de tweede wereldoorlog?

alvast heel erg bedankt!! en ik vind dat jullie een hele gave site hebben, goed gekozen!! :lol:

groetjes maudy :roll:
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

Nederland werd in principe bestuurd door de duiters.

als je de nederlandse regering bedoeld en de koniging lees deze topic ff door.
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=649
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Nederland werd in principe bestuurd door de Duitsers.

De koningin en de ministers waren gevlucht naar Engeland. Aan het hoofd van de verschillende ministeries stonden de secretarissen-generaal. De bazen van de ambtenaren zeg maar. Zij hadden de leiding bij de uitvoering van de wetten en voorschriften van de Duitsers.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Tijdens de Tweede Wereldoorlog hadden de Duitsers in Nederland een soort gouverneur aangesteld: Seyss-Inquart (in de volksmond:Zes-en-een-kwart).
Deze man had de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse gang van zaken in dit deel van het Derde Rijk.

De 'echte' Nederlandse regering die inderdaad naar Londen was gevlucht verzorgde wel radio-uitzendingen via Radio Oranje.
Hoewel het door de Duitsers verboden was naar deze uitzendingen te luisteren luisterden veel mensen er toch stiekem naar.

Verder hielden de meeste ambtenaren op gemeentelijk/plaatselijk en landelijk niveau gewoon hun baan. Behalve de Joodse Ambtenaren, die werden ontslagen en gedeporteerd. Bovendien werden de ambtenaren door de Duitsers gecontroleerd op wat ze wel en niet deden.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Plaats reactie