Waar staan deze medailles voor?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Meulenberg
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2005, 16:59
Locatie: Serooskerke

Waar staan deze medailles voor?

Bericht door Meulenberg »

laatst op mijn verjaardag kwam mijn tante aanzetten met wat medailles die van mijn opa zijn geweest. Ik was wel benieuwd wat deze betekenen.
Mischien is er hier iemand die het weet..
ik weet in ieder geval dat mijn opa ondergoken gezeten heeft in Gelderland in de buurt van Zelhem en dat hij in het verzet een aantal acties heeft ondernomen...
de medaille met het rood zou hij gekregen hebben van een franse soldaat die ook ondergedoken zat als herinnering.
Ik weet ook niet of het verhaal helemaal klopt...zelf leeft hij niet meer

Afbeelding
dit is de voorkant? van de eerste medaille...
er staat op: dutch-national battalion first canadian corps

Afbeelding
de achterkant? van de eerste medaille...een NLse leeuw

Afbeelding
deze medaille zou zijn gekregen van een franse soldaat...of van een andere onderduiker...weet het niet precies
er staat achterop: W.v VELUW BV ZEIST

weet iemand mischien waar deze medialles precies voor staan en waar ze verkregen zouden zijn??
Laatst gewijzigd door Meulenberg op 22 mar 2005, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De medaille onderaan is een Bloeddonor medaille, deze kreeg men voor een x aantal keren bloed doneren.
Meulenberg
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2005, 16:59
Locatie: Serooskerke

Bericht door Meulenberg »

ow had iets heel anders verwacht eigenlijk..na de reply kwam ik erachter dat deze medaille van 1971 t/m 79 gebruikt werd...het heeft dus helemaal niks met wo2 te maken?

Het hele verhaal van het onderduiken is nog een beetje vaag voor mij:
Mijn opa zou in het verzet hebben gezeten, of mischien heeft hij alleen ondergedoken gezeten om niet in een werkkamp te moeten.
In ieder geval hij woonde in de provincie Zeeland (arnemuiden) en heeft ondergedoken gezeten in de provincie Gelderland (ergens op een boerderij bij Zelhem) ik snap dan niet hoe hij dan in Gelderland terecht is gekomen.

ik wil ook graag weten wat mijn opa precies gedaan heeft in de oorlog...magoed dat is mss een beetje off-topic
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De bovenste is ene herinneriingspenning van het Nederlandse Bataillon uit het 1st Canadian Corps, volgens mij een bataillon bestaande uit Nederlandse EMigranten wonende in Canada.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Meulenberg
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2005, 16:59
Locatie: Serooskerke

Bericht door Meulenberg »

oke bedankt..nu kan ik zelf nog wat info opzoeken hierover..maar als iemand nog iets over die eerste medaille weet...post het maar :)
Plaats reactie