Dringende vragen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Dringende vragen?

Bericht door Gast »

Ik had een vraag, wie vochten er mee in de WOII en wat voor rol speelde de amerikaanse soldaten tijdens de WOII. en in de film van saving privat ryan, hoe was de situatie na de invasie in Normandië/D-day in het echt, en ik dat realistisch in de film? alvast bedankt voor wie hier op kan antwoorden in een bredere zin.
pieter_pba
Lid
Contacteer:

Bericht door pieter_pba »

Info over Saving Private Ryan staat hier: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=4292

In WO2 vochten mee:
- Geallieerden: Groot-Brittanië, VS (vanaf december 1941) en Sovjet-Unie. Ook worden hier vaak de bezette landen mee bedoeld. (als Polen, Noorwegen, Frankrijk, België en Nederland)
- Centralen: Duitsland, Italië, Oostenrijk-Hongarije.

Over D-day is genoeg te vinden via Google en http://d-day.pagina.nl/
Whoever saves one life, saves the world entire. Whoever destroys one life, destroys the whole universe.
Thomas V
Lid

Bericht door Thomas V »

Op de 1ste dag hadden de Britten en de Canadezen (respectievelijk op Gold en Juno) een tamelijk groot gebied verovert en en beide stranden waren samengesmolten. De Britten op Sword waren ook diep in land gegaan en waren genaderd tot enkele kilometers voor Caen. De situatie was helemaal anders op Omaha en Utah. Op Omaha hadden de Amerikanen te kampen met hevige weerstand en braken maar door in de namiddag wat er voor zorgde dat ze maar een klein gebied veroverd hadden. Op utah was er minder verzet, maar de Amerikanen konden toch niet diep het land intrekken.
Gast

reactie

Bericht door Gast »

Ooh, dankje, ik ben nu al een beetje verder gaan uitwerken. maar ik zou nou graag willen weten wat voor een rol speelde het Amerikaanse leger tijdens de invasie in Normandië, hun standpunt, aanpak, en hun wapens)?
vincent
Lid

Bericht door vincent »

pieter_pba schreef: Oostenrijk-Hongarije.
[/url]
dat land bestond niet meer sinds de eerste wereldoorlog. :wink:
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

Amerikanen een even grote rol als het Britse en Canadese leger tijdens de landingen en de andere nationaliteiten die meevochten

hun standpunt goh dat de duitsers slecht waren en moesten verslagen worden

aanpak wel frontale aanval op de kustlijn met troepen, paratroepen achter de linies gedropt in de nacht voordien en natuurlijk een goei bombardement op de verdedigingspunten

hun wapens

M1 Garand, M1A1 Thompson, Browning Automatic Rifle, Springfield M1903, M3 Grease gun,colt M1911A1, .30 en .50 cal machinegeweren, M1 Carbine, bazooka's, Bangalore torpedo's voor mee een weg te banen vanaf het strand, granaten, mortieren,
pieter_pba
Lid
Contacteer:

vincent schreef:
pieter_pba schreef: Oostenrijk-Hongarije.
[/url]
dat land bestond niet meer sinds de eerste wereldoorlog. :wink:
O, die kwam uit het WO1 lijstje. :lol:
Oostenrijk was natuurlijk al in 1938 bij de Anschluss ingelijfd bij Duitsland.
En bij de centralen (eigenlijk As-mogendheden) hoort natuurlijk ook nog Japan.
Whoever saves one life, saves the world entire. Whoever destroys one life, destroys the whole universe.
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Australië, Nieuw-Zeeland en Canada mogen ook best bij geallieerden :!:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Dan kan je bij de As ook nog Roemenië voegen en dan blijven we bezig :lol:
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Nou ja beter langer en completer dan kort en incompleet toch :!:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

pieter_pba schreef:In WO2 vochten mee:
- Geallieerden: Groot-Brittanië, VS (vanaf december 1941) en Sovjet-Unie. Ook worden hier vaak de bezette landen mee bedoeld. (als Polen, Noorwegen, Frankrijk, België en Nederland)
...Canada, Zuid-Afrika, Australië, Nieuw-Zeeland, India, enz.
pieter_pba schreef:- Centralen: Duitsland, Italië, Oostenrijk-Hongarije.
De centralen dat was WO1. Na 1919 bestond Oostenrijk-Hongarije niet meer als natie. In WO2 sprak men van de As: Duitsland (inclusief Oostenrijk), Italië (tot 1943), Japan, Hongarije, Bulgarije, Roemenië en een moeilijke rol voor Finland.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
pieter_pba
Lid
Contacteer:

Ja, ik weet 't. Ik was eventjes niet helemaal helder.
Maar na dat Cup-a-soupje ging 't weer helemaal goed. :lol:
Harro
Lid
Lid

Re: reactie

Bericht door Harro »

Anonymous schreef:Ooh, dankje, ik ben nu al een beetje verder gaan uitwerken. maar ik zou nou graag willen weten wat voor een rol speelde het Amerikaanse leger tijdens de invasie in Normandië, hun standpunt, aanpak, en hun wapens)?
Weet je wel hoeveel je daarover kunt schrijven. Een grote pluim voor degene die dat in een paar woorden kan uitleggen.

Wat bedoel je trouwens met standpunt?

@ Pieter: ik zag telaat dat anderen je ook al corrigeerden!
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

jah Harro tis mss kort uitgelegd maar kmoet zijn schoolwerk niet maken er is ontzettend veel over te vinden men moet ook een beetje moeite zelf doen he ik geef hem de extra korte versie en kan hij ook verder zoeken
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
pieter_pba
Lid
Contacteer:

Re: reactie

Harro schreef:
@ Pieter: ik zag telaat dat anderen je ook al corrigeerden!
Ja, ik was weer 'n beetje kort door de bocht. Zal niet meer gebeuren. :)
Plaats reactie