leiding concentratiekampen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Bobi

leiding concentratiekampen

Bericht door Bobi »

hallo!

ik maak een werkstuk over concentratiekampen in WOII, maar ik heb moeite met het vinden van info over de leiders van de kampen. wie waren dat en hoe gingen die mensen precies te werk? waren er ook mensen uit bijvoorbeeld naburige dorpen betrokken bij de leiding?
alvast bedankt voor de hulp!

groetjes,
Bobi
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56

Bericht door YPPY »

Hoe oud ben je?
Er namelijk een film waarin je dit duidelijk ziet. Die heet 'Escape from Sobibor'. De joden in dat kamp willen ontsnappen. Daarvoor moeten ze de leiding vermoorden. Het aantal (Duitse) SS'ers is best laag, rond de 20 geloof ik, de rest zijn veel mannen uit de omgeving. Ook hebben joden over een gedeelte de leiding. Joden die leiding gaven, hadden bepaalde privileges en mochten meer. Ook hadden zijn meer kans om langer te blijven leven.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Hoi,

De leiding van de kampen was in handen van de SS. Zoals YPPY al aan gaf waren dit er niet zoveel. Zij werden meestal geholpen door zogenaamde hiwi's (Hilfswilligen (helpers)). Dit waren over het algemeen mensen uit Oekraïne, Litouwers, Letten en Esten. Dit waren geen gevangenen. De directe leiding over de gevangenen hadden de joden of andere gevangenen (bij gemengde kampen) zij werden kapo's genoemd. Maar al te vaak waren dit gewoon ordinaire misdadigers. Zij hadden inderdaad wat meer rechten. Echter om deze rechten te behouden en om in een goed blaadje te komen bij de hiwi's en SS'ers gedroegen ze zich vaak beestachtig.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs, Amazon, ClaudeBot en 0 gasten